به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بانوان ساکن در شهر کرمانشاه 535 هزار و 507 نفر معادل حدود 50 درصد از جمعیت این شهر را تشکیل می دهند و در این دوره از انتخابات حدود 25 تن از آنها پا در عرصه رقابت گذاشته اند تا خود را در معرض ارزیابی شهروندان قرار دهند.
در سال های اخیر میزان ورود بانوان به دانشگاه ها و اخذ مدارک علمی در میان این قشر روند رو به افزایشی داشته و این قشر به عنوان یکی از نیروهای فعال و تحصیل کرده باید در جایگاهی بتواند این تخصص خود را برای توسعه و آبادانی شهر و کشور عرضه کند و پارلمان های محلی جایگاه مطلوبی برای تحقق این هدف است.
حدود 100هزار دانشجو که بیش از نیمی از آنها بانوان هستند در استان کرمانشاه در رشته های مختلف تحصیلی تحصیل می کنند و اکنون زمان آن فرا رسیده که از آنها در مناصب و پست های مدیریتی و بدنه بسیاری از سازمان ها و نهادها از جمله در حوزه مدیریت شهری استفاده کرد.
فارغ از جنسیت، راهیابی افراد متخصص در حوزه مدیریت شهری می تواند به رشد و شکوفایی شهرها کمک شایانی کند اما حضور بانوان به نمایندگی از نیمی از جمعیت جامعه در شورای شهر می تواند در بررسی مسائل و مشکلات این قشر تاثیرگذار باشد.
اگرچه نباید در انتخابات داوطلبان معیار جنسیت را در نظر گرفت و مردم آگاهانه به افرادی که دارای تخصص، تجربه و دانش در حوزه مدیریت شهری هستند رای دهند اما باید این حق را نیز برای بانوان قائل شویم که در تصمیم گیری های مدیریت شهری سهمی داشته باشند و بتوانند تخصص و تجربه خود را در این عرصه بروز دهند.
حضور بانوان در مشاغل و پست های مدیریتی و در عرصه تصمیم گیری از طرف دیگر در ایجاد انگیزه در بین این قشر بسیار موثر و مهم است و می تواند آنها را در برای تحصیل و فعالیت بیشتر در جامعه تشویق کند.
نرخ مشارکت بانوان در تصمیم گیری ها در سطح کشور و به تبع آن در استان کرمانشاه پایین است و فعال کردن این قشر نیاز به اعتماد و باور به آنها برای حضور در این عرصه را دارد اگرچه خود بانوان نیز باید علاقه مند به مشارکت در حوزه های مدیریتی باشند.
متاسفانه به دلیل ایجاد محدودیت هایی که تنها از سلیقه و باور برخی افراد بر می خیزد و مبنای قانونی ندارد، بانوان از برخی از پست های مدیریتی و عرصه های تصمیم گیری کنار گذاشته شده اند که اگر معیار را تخصص، تجربه و تعهد افراد در سپردن مناصب مدیریتی در نظر بگیریم، بسیاری از بانوان این معیارها را دارند و می توانند منشاء اثرگذاری باشند.
خوشبختانه در دولت تدبیر و امید، بسترها برای حضور فعال بانوان در رده های مدیریتی باز شده و رویکرد دولت بکارگیری بانوان متخصص در حوزه های مختلف مدیریتی و کارشناسی است و در چهار سال اخیر از میان بانوان برای پست های فرمانداری، بخشداری و مدیریت ادارات کل در سطح کشور استفاده شده است.
انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا علاوه بر رقابت برای ورود در پارلمان های محلی، معرفی سرمایه های اجتماعی جامعه نیز هست تا مردم و مسئولان با این سرمایه ها بیشتر آشنا شوند و داوطلبان نیز در این کارزار باید خود را بخوبی به جامعه معرفی کنند.
دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت سال 96 به طور همزمان در سطح کشور برگزار می شود.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.