اکبر سنجابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آیین بزرگداشت عملیات غرورآفرین بازی دراز فرصت بسیار مغتنمی برای بیان پایمردی مردم سرپل ذهاب و رشادت های رزمندگان اسلامی در هشت سال دفاع مقدس است که از آن باید به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.
وی با بیان این که هشت سال دفاع مقدس به عنوان دوران افتخار، ایثار و طلایی انقلاب اسلامی و اوج ایثارگری شهیدان و رزمندگان برای دفاع از کیان اسلامی است، اظهارکرد: امسال یادواره شهدای عملیات غرورآفرین بازی دراز در روز هفتم و صعود سراسری بسیجیان به این ارتفاعات نیز در روز هشتم اردیبهشت ماه برگزار می شود.
فرماندار سرپل ذهاب، از اتخاذ تمهیدات لازم برای برگزاری باشکوه آیین بزرگداشت سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز و صعود سراسری بسیجیان به این ارتفاعات بازی خبر داد و بیان کرد: بی شک از تمامی امکانات و ظرفیت های موجود برای تحقق این مهم استفاده می شود.
سنجانی افزود: جلسه هایی به منظور اجرای هرچه با شکوهتر برگزار شدن این رویداد افتخارآمیز برگزار شده و برنامه های مختلفی در سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز اجرا خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که امسال نیز همانند سال های گذشته با برگزاری هر چه بهتر این آیین، بتوانیم بیش از پیش مشهد مظلومان فاتح را به دیگر شهرهای کشور معرفی کنیم.
هر ساله در آستانه سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز هزاران نفر از کاروان های راهیان نور و عاشقان شهدا کاروان های با رمز مقدس یا زهرا (س) به ارتفاعات بازی دراز صعود می کنند.
عملیات بازی دراز در محور سرپل ذهاب - ارتفاعات بازی دراز به صورت نیمه گسترده در تاریخ 1/2/1360 به فرماندهی مشترک انجام شد.
برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز آغاز شد و به مدت هشت روز طول کشید و طی آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.
نیروهای عراقی با استفاده از پشتیبانی هوایی، یگان های خود را حمایت می‌کردند اما رزمندگان ایرانی از جاده و حمایت هوایی کافی و پشتیبانی آتش محروم بودند و در نتیجه نتوانستند روی تمام هدف‌ها مستقر شوند، با وجود این، از بین قله‌های منطقه سه قله آن را اشغال و تثبیت کردند و تنها در تثبیت قله 1150 و یکی از قله‌های 1100 ناکام ماندند.
در این عملیات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی ایفا کرد و طی آن خلبان علی‌اکبر قربان شیرودی سرانجام پس از رشادت های فراوان شهید شد.
در عملیات بازی دراز، 54 دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، 2 فروند بالگرد و 2 دستگاه ادوات مهندسی نیروهای بعث عراق منهدم و 12 دستگاه تانک و نفربر و پنج دستگاه ادوات مهندسی توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد.
نیروهای بعث عراق در عملیات بازی دراز، متحمل یک هزار و 500 کشته شدند و 700 نیروی عراقی نیز توسط رزمندگان اسلام به اسارت گرفته شد.
شهرستان سرپل ذهاب با بیش از 90 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، در دوران هشت سال دفاع مقدس 803 شهید، 163 آزاده و 840 جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
7079/7399/8066 خبرنگار:سیروس صدیقی چگینی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.