به گزارش خبرنگار ایرنا، با مرور بایگانی تصاویر و فیلم های سال های گذشته از سانحه دیدگان چهارشنبه آخر سال به وضوح مشاهده می شود که مواد محترقه خطرناک چه مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده که گاهی منجر به فوت یا قطع و نقص عضو افراد شده و برخی از خانواده ها را در آستانه سال جدید با مشکلات و معضلات جدی روبرو کرده است.
کشف مواد محترقه و جلوگیری از ورود آن به کشور و عرضه در جامعه یکی از اقدام های پلیس در سال های اخیر بوده که خوشبختانه نتیجه مثبتی نیز داشته و در دسترس نبودن این مواد منجر به کاهش خسارات شده است.
در 2 سال اخیر مواد بی خطری از جمله فشفشه های نوری رنگی جایگزین مواد محترقه خطرناک شده است که نسل جوان به راحتی و بدون هرگونه تهدیدی می توانند از آن ها استفاده کنند.
متاسفانه برخی افراد هنجارشکن در پی جلوگیری از ورود و عرضه مواد محترقه خطرناک از سوی پلیس به داخل کشور، خود دست به ساخت این مواد می کنند که این مورد هم از نگاه پلیس مغفول نمانده و با این گونه افراد هم برخوردهای جدی شده است.

**کشف سه میلیون عدد انواع مواد محترقه در استان
فرمانده انتظامی استان با اشاره به اقدام های ناجا در راستای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری گفت: تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و در این راستا تاکنون بیش از سه میلیون عدد انواع ماده محترقه کشف شده است.
سردار منوچهر امان اللهی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیروی انتظامی با شادی مردم مخالف نیست، افزود: این پیشگیری در راستای نظم بخشی و جلوگیری از انحرافات صورت می گیرد و طرح آن تهیه شده و آنچه برای خدمت به مردم نیاز است اجرا می شود، لذا اقدام های ما به نمایندگی و به خواست مردم بوده و با تجمعات اختلال برانگیز در این زمینه برخورد جدی و قاطع خواهد شد.
وی از اقدام ارزشمند رسانه ها در راستای روشنگری و تنویر افکار عمومی قدردانی کرد و گفت: خبرنگاران با اطلاع رسانی بیش از پیش می توانند یاری گر پلیس در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی باشند.
به گفته فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، سال گذشته 570 هزار عدد مواد محترقه در کرمانشاه کشف و ضبط شد.

**کشفیات مواد محترقه خطرساز در کرمانشاه چهار برابر افزایش یافت
فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه نیز در این ارتباط از افزایش چهار برابری کشفیات مواد محترقه خطرساز نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: همه ساله در ایام پایانی سال افراد سود جو و فرصت طلب اقدام به وارد کردن حجم زیادی از مواد محترقه خطرساز و غیراستاندارد به داخل کشور و توزیع آن در سطح شهر در بین نوجوانان و جوانان عزیز می کنند که بعضا شاهد حوادث ناگواری در بین این قشر در ایام پایان سال و چهارشنبه سوری هستیم.
سرهنگ رضا شیرزادی افزود: در سال جاری در راستای رسالت ناجا، پلیس این شهرستان با برنامه ریزی دقیق و مدیریت هدفمند، استفاده از اکیپ های گشت یگان امداد و یگان فوریت های پلیسی 110 و اقدام عملیاتی کلانتری های تابع این شهرستان در نیمه دوم سال به صورت ویژه مبارزه و مقابله با این افراد سودجو در دستور کار خود قرار داد.
او گفت: نتایج زحمات و تلاش های شبانه روزی انتظامی این شهرستان منجر به افزایش چهار برابری کشفیات مواد محترقه خطرساز نسبت به مشابه سال قبل شد به طوری که در مدت مشابه سال قبل تعداد 150 هزار انواع مواد محترقه کشف شده بود اما در سال جاری با رشد چشمگیری که داشت این رقم به 600 هزار انواع مواد محترقه خطرساز و غیر استاندارد رسید.
فرمانده انتظامی کرمانشاه یادآورد شد که همشهریان عزیز بدانند که فرزندان آنها در خانواده انتظامی این شهرستان، شبانه روز برای آسایش و آرامش آنها از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد و هرگز اجازه نخواهند داد که عده ای سودجو و فرصت طلب کام خانواده ها را در این ایام پایانی سال تلخ کنند.

**کشف بیش از 12 هزار عدد انواع مواد محترقه در کنگاور
فرمانده انتظامی کنگاور نیز از کشف بیش از 12 هزار عدد انواع مواد محترقه غیراستاندارد در بازدید از واحدهای صنفی این شهرستان خبر داد و گفت: در راستای اجرای طرح نظارت بر اماکن و صنوف و جلوگیری از فروش و توزیع مواد محترقه و آتش زا و نیز رسیدگی به گزارش های مردمی، بازرسی از واحدهای صنفی و دست فروشان در دستور کار مأموران پلیس این شهرستان قرار گرفت.
سرهنگ حسین براری افزود: عوامل انتظامی در بازرسی از این واحدها، 12 هزار و 670 عدد انواع مواد محترقه غیراستاندارد را کشف کردند، همچنین متهمان دستگیر شده نیز با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.
فرمانده انتظامی کنگاور با اشاره به اهمیت آگاه‌سازی خانواده ها نسبت به خطرات استفاده از مواد محترقه به مردم توصیه کرد: در صورت اطلاع از خرید و فروش و توزیع مواد محترقه مراتب را از طریق مرکز فوریت‌های پلیس 110 به پلیس گزارش کنند.

**10 هزار عدد انواع مواد محترقه در هرسین کشف شد
همچنین فرمانده انتظامی هرسین از کشف حدود 10 هزار عدد انواع مواد محترقه در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به چهارشنبه آخر سال و افزایش جرایم و تخلفات در این حوزه، ماموران انتظامی شهرستان هرسین اقدام های اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی برای شناسایی و دستگیری عاملان تهیه و توزیع مواد محترقه را در دستور کار خود قرار دادند.
سرهنگ همتعلی شکری اظهار کرد: ماموران پاسگاه حومه، پلیس آگاهی و پلیس امینت عمومی با هماهنگی مقام قضایی طی بازدید از چند واحد صنفی موفق شدند حدود 10هزار عدد انواع مواد محترقه کشف کنند.
این مقام انتظامی تصریح کرد: در این راستا سه متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.
سرهنگ شکری یادآور شد: طی هفته های اخیر برخی افراد سودجو در زمینه تهیه و توزیع مواد محترقه فعالیت خود را گسترش داده اند، لذا از آنجا که بیشترین آسیب مواد آتش زا متوجه جوانان و نوجوانان است، از والدین درخواست می شود در صورت مشاهده فعالیت توزیع کنندگان مواد محترقه، مراتب را برای برخورد با این افراد ناهنجار به پلیس اطلاع دهند.

**کشف بیش از 9 هزار عدد انواع مواد محترقه در اسلام آبادغرب
فرمانده انتظامی اسلام آبادغرب نیز از کشف بیش از 9 هزار عدد انواع مواد محترقه غیراستاندارد در بازدید از واحدهای صنفی خبر داد و گفت: در راستای اجرای طرح نظارت بر اماکن و جلوگیری از فروش و توزیع مواد محترقه و نیز رسیدگی به گزارش های مردمی، بازرسی از واحدهای صنفی در دستور کار مأموران پلیس امنیت عمومی شهرستان قرار گرفت.
سرهنگ بهروز سرتیپ نیا افزود: عوامل انتظامی در بازرسی از این واحدها، 9 هزار و 200 عدد انواع مواد محترقه غیر استاندارد کشف کردند، همچنین متهمان دستگیر شده نیز با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
فرمانده انتظامی اسلام آبادغرب با اشاره به اهمیت آگاه‌سازی نوجوانان نسبت به خطرات استفاده از مواد محترقه به والدین توصیه کرد: در ایام پایانی سال بر رفتار فرزندان خود نظارت بیشتری داشته باشند و در صورت اطلاع از اماکن توزیع مواد محترقه مراتب را از طریق مرکز فوریت‌های پلیس 110 گزارش دهند.

**کشف بیش از 28 هزار عدد انواع موادمحترقه در شهرستان صحنه
فرمانده انتظامی صحنه هم از اجرای طرح تشدید مقابله با خرید و فروش موادآتش زا و کشف بیش از 28 هزار عدد انواع مواد محترقه خطرناک و غیر استاندارد خبر داد و گفت: طرح تشدید فعالیت های انتظامی و مقابله با تهیه و توزیع مواد محترقه با توجه به ایام پایانی سال و نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال با بسیج امکانات و نیروها در شهرستان به مرحله اجرا گذاشته شد.
سرهنگ فرزاد اکبری افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی، کلانتری ها و پاسگاه های تابعه این شهرستان در چندین عملیات موفق شدند 28 هزار و 541 عدد انواع مواد محترقه خطرناک و غیراستاندارد را پیش از توزیع در بین جوانان و نوجوانان کشف کنند.
این مقام انتظامی از دستگیری چهار نفر در این زمینه خبر داد و افزود: متهمان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شده اند.
سرهنگ اکبری با اشاره به افزایش کشفیات مواد محترقه نسبت به سال گذشته، گفت: این حجم از واردات مواد محترقه ناشی از استقبال برای متقاضیان است، لذا از جوانان و نوجوانان می خواهیم برای چند ساعت شادی کاذب، این آیین سنتی را به کام خود و دیگران تلخ و ناگوار نکنند.
استان کرمانشاه 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که بسیاری از کالاهای قاچاق از جمله مواد محترقه از طریق این مرزها وارد استان می شود.
در استان کرمانشاه 2 میلیون تن جمعیت در 14 شهرستان سکونت دارند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.