به گزارش خبرنگار ایرنا، بهرام بهروش روز سه شنبه در مراسم تقدیر از هیات های فعال شهرستانی ورزش های روستایی و خبرنگاران ورزشی کرمانشاه که در محل هیات برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری جشنواره های مختلف بخصوص در سطح کشوری استعدادها و ظرفیت های ورزش های روستایی استان را نمایان می کند.
وی افزود: در تمامی شهرستان های استان با توجه به منطقه جغرافیایی که در آن قرار گرفته اند ظرفیت های زیادی در خصوص ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی وجود دارد که باید شکوفا شود.
بهروش ادامه داد: روسای هیات های شهرستانی باید این ظرفیت ها را شناسایی و برای برگزاری مسابقات منطقه ای و کشوری طی سال آینده آمادگی لازم را داشته باشند.
رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی کرمانشاه در ادامه از برگزاری اولین جشنواره بازی های بومی و محلی ویژه بانوان استان تحت عنوان 'دا' در شهرستان قصرشیرین خبر داد و گفت: در این جشنواره یک روزه که روز جمعه قبل (20 اسفند) و با حضور نزدیک به 2 هزار نفر از علاقه مندان برگزار شد، شرکت کنندگانی از نقاط مختلف استان حضور داشتند.
وی اجرای موسیقی و رقص محلی و پخت غذاهای سنتی را از جمله برنامه های اجرا شده در اولین جشنواره بومی و محلی بانوان عنوان کرد و گفت: در این جشنواره 10 بازی بومی و محلی از جمله 'قل قلان'، 'پرش با گونی' و 'کلا روانکی' نیز اجرا شد که بسیار مورد توجه شهروندان قصرشیرینی قرار گرفت.
بهروش اظهار کرد: اولین جشنواره ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی ویژه بانوان استان با هدف گرامیداشت جایگاه مادران و توسعه ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی برگزار شد.
رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی کرمانشاه در ادامه از شناسایی بیش از یکصد بازی بومی و محلی در سطح استان خبر داد و گفت: ارچن، آسیا، آقا دای، باز پران، باوا گیجه، بوک بوک، پال پال لنجه، جلی تر، خلور تانی، گوره کانی یا هه ملو قوانی، آلنجی کولنجی یا آسمان رنگه، چوزی، خط خط و کلاوریزان از جمله بازی های بومی محلی استان کرمانشاه است.
وی همچنین به تلاش برای تدوین دایره المعارف بازی های بومی محلی استان خبر داد و گفت: با همت علاقه مندان و مسئولان حوزه ورزش، فرهنگی و اجتماعی استان به دنبال جمع آوری بازی های بومی محلی هستیم و در این راه به کمک های مردم نیز نیازمندیم.
بهروش خاطرنشان کرد: هرکسی که یک بازی بومی محلی با جزئیات را به هیات بازی های روستایی و بومی محلی استان معرفی کند بازی به اسم وی ثبت می شود.
رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی کرمانشاه در پایان از تلاش های رسانه ها برای پوشش خبرهای هیات نیز قدردانی و ابراز امیدواری کرد با کمک اصحاب رسانه در سال آتی شاهد انتشار خبرهای امیدوارکننده موفقیت های هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان باشیم.
در پایان نیز با اهدای لوح و جایزه از روسای هیات های شهرستانی ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی و خبرنگاران ورزشی که در طول سال با این هیات همکاری داشته اند، قدردانی شد.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان کرمانشاه http://www.irna.ir/kermanshah و کانال تلگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.