به گزارش ایرنا از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه؛ مجتبی نیک کردار روز سه شنبه در اولین جلسه کارگروه مقابله با ریزگردها با تاکید بر مشخص شدن منشاء ریزگردها از عوامل داخلی و یا خارجی افزود: سازمان محیط زیست و سازمان هواشناسی و چندین سازمان دیگر موظف به شناسایی عوامل ریزگردها از داخل و خارج شده اند هر چند که طبق بررسی های صورت گرفته علت شکل گیری ریزگرد در استان کرمانشاه عوامل خارجی و از کشورهای عراق و سوریه است اما این عوامل باید به درستی مشخص شوند.
وی اظهار کرد: با مشخص شدن شکل گیری ریزگرد بر اساس مطالعات دقیق می توانیم متناسب با آن برنامه ریزی داشته باشیم و دستگاه ها براساس وظایف خود برنامه ها و راهبرداهای اساسی را دنبال کنند.
معاون امور عمرانی استانداری ادامه داد: سازمان ملل در خصوص موضوع ریزگرد در ایران ورود پیدا کرده و از کشورهای منشاء ریزگرد نیز خواسته شده که در این خصوص چاره اندیشی کنند.
وی گفت: همچنین براساس مصوبه هیات دولت بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها مسوول اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری و مقابله با ریزگرد شناخته شده اند.
نیک کردار در ادامه افزود: یکی از منشاء اصلی بروز ریزگرد بحث خشکسالی و خشک شدن تالاب ها و رودهای بین النهرین در کشور عراق است و کشور ترکیه با احداث سدهایی منشاء خشک شدن این تالاب ها در کشور عراق است و همین موضوع باعث ورود ریزگرد به کشور ایران می شود.
وی با بیان اینکه براساس مصوبه هیات دولت استانداری موظف به تشکیل کارگروه مقابله با ریزگردها شده اند گفت: باید با یک برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده در راستای کاهش اثرات ریزگردها گام برداریم و دستگاه های ذیربط در این زمینه مسوولیت و وظیفه مهمی بر عهده دارند.
وی با اشاره به وقوع گرد و غبار شدید در چند روز گذشته در استان خوزستان گفت: این موضوع برای همه استان های درگیر ریزگرد یک هشدار است و دستگاه ها موظف به اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با این پدیده هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه حفاظت از سلامت و تندرستی مردم در مقابله با ریزگردها را از مهمترین اقدامات برشمرد و گفت: دستگاه های ذیربط موظف هستند با اجرای برنامه های راهبردی به انجام وظیفه در راستای کاهش اثرات پدیده ریزگردها بپردازند و هر دستگاهی مطابق با تصویب نامه هیات وزیران باید در چهار مرحله پیش بینی، پیشگیری، مقابله و برنامه ریزی اقدامات خود را دنبال کند.
وی تاکید کرد: همه موظف هستیم که با استفاده از تمام امکانات موجود و نهایت تلاش و جدیت در جهت کاهش هر چه بیشتر اثرات ریزگردها بر سلامتی مردم حرکت کنیم.
استان کرمانشاه با 371کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در برخی از ایام سال به ویژه در فصول بهار و تابستان با پدیده ریزگردها مواجه است.
3033انتشار دهنده: فرزاد نویدی.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.