در این یادداشت آمده است: اسفند ماه فقط با رنگ‌آمیزی یک در میان جدول خیابان‌ها با رنگ سبز و سفید به پایان نمی‌رسد.
سال‌هاست برای آنچه مسوولان شهری، سامان‌دهی متکدیان تعریف می‌کنند پایان هر سال دست به یک سری اقدام می‌زنند تا رضایت مهمانان نوروزی را فراهم کنند، گویی مهمانان اطلاعی از این معضل فعلا درست‌ ناشدنی ندارند.
متکدیان خیابان‌ها و چهار راه‌های شهر را در تمامی فصول سال به محاصره خود در آورده‌اند.
پل‌ها و پیاده‌روها هم در وسعت گسترده‌ای با سماجتی مثال‌زدنی و شیوه‌های مختلف متکدیان با درآمدی باورنکردنی، تصویر ناشایسته‌ای از شهر ساخته‌اند.
کودکانی که باید در ساعات پر تراکم روز پشت نیمکت‌های مدرسه باشند با سماجتی اعصاب خُردکن شیشه ماشین شما را کثیف‌تر کرده، مقداری پول طلب می‌کنند.
از کودکان شیرخوار اجاره‌ای که دیگر برچسبی مستمر یافته هم باید سخن گفت.
نخستین سئوالی که بر این پیکره سیاه اجتماعی، نقش بسته است این سخن است، متکدیان و کودکان کار را پس از جمع‌آوری به کجا می‌برند؟ در چه شرایطی نگهداری می‌شوند.
اگر به گفته سخنگوی اسبق شورای شهر کرمانشاه باشد، که آنها را به چشمه سفید برده و در حوزه نگهداری معتادان قرار می‌دهند‌، در این صورت باید پس از پایان قرنطینه متکدیان، شاهد رفتارهای ناهنجارتری از سوی آنان در گستره شهر باشیم.
شواهد نشان می‌دهد پراکندگی و توزیع متکدیان، از کودک گرفته تا بزرگسال، در حلقه خطرناک سازمان یافتگی باندهای سوداگر قرار دارند.
سران این باندها به ارزش‌های اجتماعی و هنجارهای پذیرفته شده باور نداشته و تنها به سود هنگفتی که حاصل این پدیده شوم است می‌اندیشند.
احتمال اینکه اراذل و اوباش و باندهای قاچاق انسان در فرایند این معضل نابهنجار سهیم باشند با واقعیات مشاهده شده همخوانی دارد.
تبریز را شهر بدون گدا معرفی کرده‌اند. با موفقیت‌هایی که مردم تبریز در این زمینه برای خود به ارمغان آورده‌اند موجودیت متکدیان را در صورت تحقق نیاز، شناسایی و پس از غربال‌گری، آنان را به سازمان‌های مردم نهاد و خیریه معرفی می‌کنند.
شهرداری و نهادهایی که تصمیم به جمع‌آوری متکدیان گرفته‌اند به‌خوبی اطلاع دارند این فرایند موقت و کوتاه‌مدت جمع‌آوری، هیچ کمکی به برچیدن سازمان مخوف اداره‌کنندگان متکدیان نخواهد کرد.
باید مردم فرهنگ کمک نکردن به این گروه متکدیان را که به طور قطع نیازمند نیستند بیاموزند و مسیر آنها را از مرحله احساس، به منطقه اندیشه تغییر داد.
وقتی تلویزیون در باره کودکان کار، سریال بلندی به نام آوای باران به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده می‌سازد که مردم تماشایش را از شام شب واجب‌ تر می‌دانستند و برای دیدنش آرام و قرار نداشتند، نتیجه سریال، هیچ تنفری را علیه متکدیانی که نیازمند نیستند، بر نیانگیخت.
حضور متکدیان تبعه کشورهای دیگر در شهر کرمانشاه، سابقه‌ای چند ساله دارد.
دکتر جعفری دولت‌ آبادی دادستان تهران معتقد است همکاری همه‌ جانبه همه سازمان‌ها و نهادها می‌تواند به موفقیت در حذف پدیده شوم تکدی‌گری بیانجامد.
وی هم‌چنین اداره‌ باندهای تکدی‌گری را واجد وصف مجرمانه و قابل انطباق با جرایمی چون تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری دانست و از پلیس خواست با اشراف بر روی سرباندها، بدون هیچ‌گونه دلسوزی این افراد را که متهم محسوب می‌شوند دستگیر نماید.
معاون دادستان تهران نیز بخشی از معضل آسیب اجتماعی این موضوع را ... قوانین ناقص، مبهم و ناکارآمد خوانده برخی قوانین، مقررات موجود در امر تکدی‌گری را محدود به دو مورد شامل بند 5 ماده‌ 55 قانون شهرداری‌ها و مواد 712 و 713 قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات دانست.
وی در تبیین مشکلات ناشی از اجرایی نمودن این قوانین اظهار داشت: ماده‌ی 55 شهرداری‌ را مکلف نموده از تکدی‌گری جلوگیری نموده و متکدی را به اشتغال وا دارد؛ اما این که چگونه این تکلیف را اجرایی کند و اختیارات مامور شهرداری در اجرایی‌نمودن قانون تا چه حد سکوت‌دارد.
آفتاب نیوز- 24 آذر1395 در مورد برخورد با تکدی‌گری در کرمانشاه گفته شده، یک سرباز همراه با ماموران ستاد رفع سد معبر برای اجرای ماموریتی اعزام و این سرباز از سوی اداره کنندگان و سوداگران متکدیان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
سربازی که مثل فرزند من و شما به انجام ماموریت قانونی فراخوانده شده اما توسط گردانندگان قلدر و اوباشی که نمی‌توانند از این تجارت کثیف دست بردارند، مورد حمله قرار می‌گیرد.
به نظر می‌رسد نمی‌توان از سویی انتظار داشت مدیران شهری در برابر این پدیده شوم و آسیب اجتماعی خردکننده، سکوت کنند.
از سوی دیگر چگونه می‌توان فرایند قانونی اشتغال متکدیان و اداره آنها را در اردوگاه‌ها بدون آسیب‌های جدید تصور کرد، باید شهروندان خود به مبارزه با تکدی‌گری بپردازند.
کار ساده‌ای است در برابر تقاضای این گروه متکدی مقاومت، و به اصرار آنها پاسخ ندهند و از روی ترحم و احساس به این گروه که شهر را بهم ریخته‌اند، کمک نکنند.
از سوی دیگر، حضور سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) می‌تواند به کاهش این آسیب کمک کند.
باید به فاصله بین گدایان و کسانی که در فقر به ‌سر برده اما به ‌دلایل اعتقادی هرگز دست به تکدی‌گری نمی‌زنند باور داشت.
برای توجه به این گروه نیز باید سازمان‌های دولتی و حاکمیتی به شناسایی آنها دست زده و به دلیل شرافت ارزشمند این دسته از مردم، مسوولیت حمایت از آنها را بیش از پیش برعهده گیرند.
حالا دیگر جداول رنگ شده سبز و سفید خیابان‌ها با خالی شدن از گروه اصرارورز متکدیان، که دست رد بر سینه آنها زده می‌شود، می‌توان شهری بدون گدا داشت.
3209/8066 دریافت کننده:عباداله آذرگون ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.