هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در نخستین جلسه ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس که در سرسرای شهدای استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود: کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق؛ جنگ در آن شروع و پایان یافت و در طول این دوران هزار بار شهرهایش بمباران شد، بخشی از مناطق آن مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت و بیش از ۲۶ هزار رزمنده بومی و غیربومی در آن به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص رشادت جوانان کرمانشاهی در اوایل انقلاب در مبارزه با ضدانقلاب، مقاومت و رشادت و شجاعت مردم استان در طول دوران دفاع مقدس با وجود تفاوت های مذهبی، قومی و زبانی گفت: دفاع مقدس یک الگوی ناب فرهنگی بود که در آن درس ایثار، خودگذشتگی، رشادت، شجاعت، مقاومت، غیرت و مهم تر از آنها خداباوری و خودباوری برای ما به ارمغان داشت که امروز برای انجام هرکاری به ارزش ها و هنجارهای آن زمان اشاره می کنیم.

بازوند، همچنین الگوی طرح اقتصاد مقاومتی در زمان تحریم های ظالمانه را مقاومت مردم در دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت: در دفاع مقدس کشور برای تهیه سیم خاردار نیز محتاج بود اما با خودباوری تمام مشکلات را رفع کردیم، در حالی که امروز ایران یک کشور قدرتمند است و می تواند با طرح اقتصاد مقاومتی و خودباوری همه مشکلات حاصل از تحریم ها را رفع کند.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود باتوجه به نزدیکی سالگرد آزادسازی خرمشهر گفت: آزادسازی خرمشهر به اتفاق نظر همه کارشناسان نظامی نقطه عطف دفاع مقدس بود، زیرا قبل از آن در همه محورهای جنگ، کشور در حال دفاع و مقاومت بود بعد از آن رویداد غرورآفرین فتح خرمشهر ایران در همه جبهه ها حالت حمله به خود گرفت و همه نقاط تصرف شده را پس گرفت.

بازوند در ادامه یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی را گرامی داشت و از کمیته های تخصصی ویژه برگزاری چهلمین سالگرد دفاع مقدس استان خواست به برنامه های شاخص و ویژه رویدادهای خاص و مهمی که دوران دفاع مقدس در استان رخ داده بپردازند و نقش استان و مردم آن را پررنگ تر از همیشه نشان بدهند.

او همچنین تاکید کرد؛ برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس به نسل حاضر و آینده از طریق صدا و سیما و شبکه های اجتماعی برنامه های ویژه ای را تولید کنند و به سوالات و ابهامات جوانان در باره آن دوران پاسخ داده شود.

استان کرمانشاه در دفاع مقدس چند شاخصه مهم داشت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: کرمانشاه در دوران دفاع مقدس در چند جبهه مشغول دفاع بود، یک جبهه از همان روزهای اول انقلاب مبارزه با ضد انقلاب، جبهه بعدی دفاع از کشور در مقابل رژیم بعثی عراق، بمباران شهرها، اسکان مهاجرین و آوارگان جنگی، اعزام رزمندگان به جبهه ها و تدارکات و پشتیبانی از جبهه جنگ را بر عهده داشت.

محمدابراهیم الهی تبار افزود: مردم گیلانغرب در روزهای اول جنگ با مقاومت جانانه ای از مرزها دشمن را زمین گیر کردند و مردم اسلام آبادغرب در آخرین عملیات یعنی مرصاد مقاومت و رشادت ها از خود نشان دادند، مناطقی از استان بمباران شیمیایی شد که هریک از این رویدادها در کنار رشادت های مردم و بمباران شهرها می تواند در سطح ملی و حتی بین المللی نشان داده شود. 

او در ادامه به تولید محتوای ارزش ها و هنجارهای دفاع مقدس برای نسل نوجوان در فضای مجازی که بیشتر با آن سر و کار دارند، اشاره کرد و گفت: نهادها و دستگاه های اجرایی باید با هماهنگی کمیته های تخصصی برگزاری برنامه های چهلمین سالگرد دفاع مقدس به تولید محتوا برای جوانان بپردازند و برنامه های شاخص و مهمی را تدارک ببینند.

ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس امسال به مدت ۴۳ هفته از سوم خرداد ماه روز فتح خرمشهر تا پایان سال ادامه دارد و هر هفته متناسب با مناسبت ها هفته از نقش مردم و دستگاه اجرایی و اقشار مختلف در دوران دفاع مقدس ویژه برنامه ای در ادارات، نهادها و سطح جامعه برگزار می شود.

در استان کرمانشاه برای برگزاری باشکوه چهلمین سالگرد دفاع مقدس ۱۳ کمیته تخصصی تشکیل شده است. 

استان کرمانشاه در طول دوران دفاع مقدس با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک ۱۰ هزار شهید، ۲۱ هزار جانباز و هزار و ۶۰۰ آزاد تقدیم کرده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.