دکتر «امید حاج محمدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به مراقبت‌های دامی در مقابل انواع بیماری‌های دام در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: در زمینه مراقبت بروسلوز به ۷۴ واحد مراجعه کننده داشتیم که بیش از ۱۵۳ هزار و ۸۸ معاینه دام سنگین صورت گرفت و مورد مثبتی نداشتیم.

او از خدمات مراقبت سرمی مشمشه با مراجعه به ۲۹ واحد خبر داد و اظهار داشت: تعداد ۷۷۰ معاینه اسب انجام شده که ۲۱ مورد آن مثبت و ۷۴۹ مورد منفی بوده است.

به گفته او، در مورد مراقبت مشمشه (تست مالئین) در ۶ واحد مراجعه نیز بیش از ۵۰۰ دام تکسمی معاینه شدند و مورد مثبتی ثبت نشد.

وی به پایش مراقبت سل (تست توبر کولین) با خدمات رسانی ۷۴ واحد در کرمانشاه اشاره و بیان کرد: از تعداد ۲۳ هزار و ۵۴۰ معاینه دام سنگین گاو سه مورد مثبت و ۲۳ هزار و ۵۳۵ مورد منفی ثبت شده است.

امحاء ۱۹۰ تن فرآورده در استان

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۸ بیش از ۱۹۰ تن فرآورده دامی در استان ضبط و امحاء شد، گفت: در این مدت همچنین ۸۳ واحد به مراجع قضایی معرفی و همچنین ۵۶۹ واحد پلمب شد.

حاج محمدی به کشتار ۹۰ هزار دام سبک و بیش از ۲۴ هزار و ۷۰۰ دام سنگین در سال ۹۸ نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته بیش از ۴۲ هزار کیلوگرم ضبطی نیز به دلیل مشکلات بهداشتی داشته ایم.

او تعداد طیور کشتار شده در سال گذشته در استان را نیز حدود هشت میلیون و ۲۲۰ هزار عنوان کرد و گفت: از این تعداد بیش از ۶۴ هزار و ۳۰۰ قطعه ضبط شده است.

برخورد جدی با متخلفان

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه از انجام یک هزار و ۶۲۰ مورد بازدید از مراکز درمانی، داروخانه و شرکت پخش دارو، تمدید سه پروانه شرکت های پخش استانی، ۲ صدور پروانه برای شرکت های پخش استانی و صدور ۱۶ پروانه اشتغال به امور درمانی و مایه کوبی به عنوان خدمات دامپزشکی استان اشاره کرد و افزود: جلسات متعدد در خصوص رصد و پایش و هماهنگی با بخش خصوصی نیز برگزار شده است.

حاج محمدی همچنین به معرفی ۶ شرکت و کارخانه خوراک دام به تعزیرات حکومتی، ۱۷ مورد معرفی داروخانه، شرکت پخش، مرکز مایه کوبی، کارخانه خوراک دام به تعزیرات حکومتی در زمینه دارو و درمان در سال ۹۸ در استان اشاره کرد و افزود: همچنین معرفی بخش خصوصی به هیات رسیدگی به تخلفات دامپزشکی به تعداد ۳۰ مورد ثبت شده است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سالانه بیش از ۷۴هزار تن گوشت مرغ، ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵۰ هزار تن شیر تولید می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.