به گزارش ایرنا، تته یکی از گردنه های کوهستانی و برف گیر ایران است که شهرستان پاوه در استان کرمانشاه را به شهرستان مریوان در استان کردستان متصل می کند.

این گردنه هر سال در آبان ماه پس از آغاز نخستین بارش‌های پاییزی به علت بارش برف سنگین، کولاک شدید، خطر سقوط بهمن، خطر ریزش کوه و مه شدید و عدم دید کافی برای رانندگی بسته و در اردیبهشت ماه با کمک تجهیزات راهداری بازگشایی می‌شود.

ارتفاع برف در گردنه تته در عملیات برف روزی سال ۹۸

طول این گردنه صعب العبور و کوهستانی ۲۱ کیلومتر است که ۱۷ کیلومتر آن در استان کرمانشاه و چهار کیلومتر باقی‌مانده در استان کردستان قرار دارد.

براساس اعلام فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای، استان کرمانشاه در بخش حجم برفروبی در این گردنه حدود ۵۵۰ هزار متر مکعب  برآورد می شود.

وی با بیان اینکه پاکسازی این گردنه از برف یکی از عملیات های دشوار راهداری است، به ایرنا گفت: ارتفاع برف در گردنه تته بین سه تا ۱۲ متر متغیر است.

عملیات برف روبی گردنه تته در سال ۹۸

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای استان کرمانشاه با بیان اینکه عملیات بازگشایی این گردنه از امروز( یکشنبه ششم اردیبهشت) آغاز شده است، گفت: به نظر می رسد این گردنه پس از یک شبانه روز تلاش در نهایت بازگشایی شود.

گردنه تته بر مناطقی از اقلیم کردستان عراق مشرف است و با چشم غیرمسلح شماری از شهرها و روستاهای کردستان عراق و سد دربندیخان قابل مشاهده است.

دمای هوا در گرم‌ترین فصول سال در این نقطه به‌ندرت از ۲۰ درجه سانتی‌گراد تجاوز می‌کند و حتی تا پایان تابستان برف در این ارتفاعات آب نمی‌شود و همین امر سبب شده گردشگران بسیاری در فصول مختلف سال به این نقطه سفر کنند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است.
ناوگان حمل و نقل بین شهری استان کرمانشاه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس، هزار دستگاه سواری و ۷۰۰ دستگاه مینی بوس دارد که زیرنظر ۷۵ شرکت خصوصی فعالیت می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.