سعید طلوعی پس از ۱۵ ماه از انتصابش به عنوان شهردار کرمانشاه عصر دوشنبه برای نخستین بار در جمع اهالی رسانه حاضر شد و از عملکرد خود دفاع کرد.
وی در این نشست خبری در باره پروژه های مهم شهر کرمانشاه همچون تله‌کابین طاقبستان، قطار شهری، تقاطع امام خمینی (ره)، ساماندهی آبشوران و ایجاد پیاده راه در خیابان مدرس توضیحاتی ارایه کرد.
وی همچنین در پاسخ به برخی از انتقادات مطرح شده از عملکردش دفاع کرد.
شهردار کرمانشاه در این نشست خبری از تخلفات قانونی رخ داده در زمینه ایجاد قبرستان در محدوده بوستان شرقی دفاع و موضوع زمین خواری اطراف مجموعه تاریخی طاق بستان را انکار کرد

تصاویر تخریب ساخت و  سازها و مبارزه با زمین خواری در محدوده بوستان شرقی کرمانشاه به دستور دادستان را نشان می دهد

به گزارش ایرنا، چندی پیش افرادی به منظور ایجاد قبرستان در محدوده بوستان شرقی و اطراف مجموعه تاریخی طاق بستان اقدام به دیوارکشی کرده بودند که دادستانی کرمانشاه این اقدام را زمین‌خواری اعلام کرد و ضمن دستور تخریب دیوارکشی ها، برخورد با عوامل قصور در طرح را در دستور کار قرار داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه این اقدام کاملاً غیرقانونی بود، گفت: متاسفانه شهرداری پیش از آنکه استعلامی از میراث فرهنگی بگیرد، اقدام به این ساخت و ساز کرده بود.
امید قادری اضافه کرد: شهرداری باتوجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلات نوروز ساخت و ساز را در بوستان شرقی به‌سرعت شروع کرد، درحالی که توقع داشتیم از میراث فرهنگی استعلام می‌گرفت و ما را در جریان قرار می‌دادند.
با این حال شهردار کرمانشاه در پاسخ به سوال خبرنگاران در این زمینه گفت: در بوستان شرقی اصلا زمین‌خواری وجود نداشته است، برخی افراد برای منافع شخصی خود موضوع را در بوق و کرنا کردند.
طلوعی از ایجاد قبرستان در محدوده بوستان شرقی کرمانشاه دفاع کرد و اظهارداشت: در طاقبستان یک امامزاده قدیمی وجود دارد که مردم این روستا از مدت ها قبل اجساد را در آنجا دفن می کردند و این حق مسلمانان است که کماکان بتوانند اجساد را در منطقه دفن کنند.
وی نسبت به ممنوعیت ساخت و ساز در اطراف مجموعه تاریخی طاق بستان نیز انتقاد کرد و گفت: اهالی طاقبستان مدت‌هاست که به خاطر طرح های میراث فرهنگی مشکلاتی برایشان ایجاد شده است زیرا این ارگان به آنها اجازه هیچ گونه ساخت و سازی نمی‌دهد.
شهردار کرمانشاه با اشاره به کمبود جا برای دفن اجساد در باغ فردوس کرمانشاه گفت: باید تا آنجایی که می‌توانیم طرح پراکنده سازی قبرستان در سطح شهر را اجرا کنیم.
 

ستون های تله کابین کرمانشاه که از مدت‌ها قبل در ارتفاعات طاقبستان ساخته و رها شده اند.

تله کابین طاقبستان بهمن افتتاح می‌شود
طلوعی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به روند اجرای پروژه تله کابین طاقبستان، گفت: خط جابجایی تله کابین طاقبستان بهمن ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، استاندار کرمانشاه و معاون عمرانی وی چندی پیش نسبت به کندی روند اجرای پروژه تله کابین کرمانشاه انتقاد کرده و گفته بودند: شهرداری کرمانشاه از ورود سرمایه گذاران قدرتمند به این پروژه جلوگیری می‌کند و با توجه به اعتبارات محدود خود توانایی چندانی برای تسریع در روند پروژه ندارد.
طلوعی در رابطه با این صحبت ها اظهارداشت: پروژه های ساخت تله کابین کرمانشاه اکنون طبق روال در حال انجام است؛ «اگر من نبودم تله کابین به هیچ عنوان راه نمی افتاد.»
وی افزود: حرف‌هایی که در رابطه با پروژه تله کابین کرمانشاه و جلوگیری شهرداری از ورود سرمایه گذار به پروژه عنوان می شود به هیچ عنوان صحت ندارد.
شهردار کرمانشاه افزود: سرمایه گذار با تامین اعتباری بالع بر ۱۸۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه پای کار آمده است.
به گفته طلوعی تله کابین کرمانشاه از محدوده بوستان کوهستان به «دشت کاهو» در ارتفاعات طاقبستان متصل می شود و مرحله نخست آن بهمن ماه به بهره‌برداری خواهد رسید، امکان جابجایی تله کابین فراهم خواهد شد و در مراحل بعدی کار ایجاد هتل و مجموعه های ورزشی انجام می شود.

از حدود ۱۶ سال پیش بحث احداث پروژه تله کابین کرمانشاه مطرح شده و حتی اقدام هایی نیز در این زمینه انجام شد اما از آن زمان تاکنون این پروژه به برپایی چند تیرک آهنی بر فراز کوه طاقبستان خلاصه شده است.
در سال های گذشته بحث تله کابین کرمانشاه توسط مدیران استان بارها به سرمایه گذاران متعددی معرفی شد و تعدادی از آن ها همچون بنیاد مستضعفان اقدامات مقدماتی برای اجرای پروژه را نیز انجام دادند اما در نهایت این پروژه بازهم بی نتیجه ماند.
تابستان سال گذشته بار دیگر یک سرمایه گذار به نام موسسه اعتباری ملل برای اجرای پروژه تله کابین کرمانشاه اعلام آمادگی‌ کرد اما شهرداری کرمانشاه این موضوع را نپذیرفت و اعلام کرد که قصد دارد این پروژه را با اعتبارات خود اجرایی کند.
یکی از شروط شهرداری برای واگذاری پروژه به این سرمایه گذار شراکت در این پروژه بود و موسسه اعتباری ملل نیز تمایلی برای همکاری با شهرداری نداشت.
آبشوران در حال پیاده راه شدن است
شهردار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با پروژه پیاده راه سازی آبشوران در محدوده پارکینگ شهرداری کرمانشاه گفت: این پروژه در حال اجرا است اما با توجه به بارندگی ها و روند فعالیت آب منطقه ای برای ساماندهی رودخانه، روند پروژه کند پیش می‌رود.
استاندار کرمانشاه دی ماه سال گذشته نسبت به کندی ساماندهی رودخانه آبشوران در محدوده پارکینگ شهرداری و مشکلاتی که برای تردد شهروندان ایجاد کرده است انتقاد کرد و به شهرداری کرمانشاه ضرب الاجل داد که تا ابتدای اسفند ماه ۹۸ پروژه به اتمام برسد.

نمایی از پروژه ساماندهی آبشوران

با این حال شهردار کرمانشاه در این رابطه توضیح داد: اصلا قرار نبود ما این پروژه را قبل از سال تحویل دهیم زیرا آب منطقه ای هنوز پروژه را به ما تحویل نداده است.
طلوعی عنوان کرد: پیاده راهی بسیار زیبا در محدوده پارکینگ شهرداری ایجاد خواهد شد و ضمن زیباسازی منطقه ۱۴ چشمه سرویس بهداشتی در محدوده ساخته می شود.

آبشوران رودخانه‌ای است که از دل شهر یک میلیون نفری کرمانشاه عبور می‌کند و به محلی برای ریزش فاضلاب و زباله‌ها تبدیل شده است.

منشا این رودخانه که سراب قنبر در جنوب غرب کرمانشاه است با عبور از دل محلات شهر راهش را تا رودخانه قره سو در ضلع شمال شرقی کرمانشاه ادامه می دهد و با این رودخانه یکی می شود.

مدت‌ها پیش مسوُولیت ساماندهی این رودخانه بر عهده شهرداری بود اما باتوجه به اهمیت پروژه برای شهر کرمانشاه، ۱۲ مهرماه سال ۹۱ با هدف جداسازی فاضلاب از رودخانه آبشوران و ساماندهی آب‌های سطحی به شرکت آب منطقه ای سپرده شد.

از آن زمان تاکنون نه تنها این رودخانه ساماندهی نشده، بلکه روند اجرای پروژه در محله هایی همچون پارکینگ شهرداری برای شهروندان و کسبه محل مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

بی آر تی به مدرس می آید
شهردار کرمانشاه در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه بسیاری از خیابان‌های کرمانشاه را به پیاده راه تبدیل خواهیم کرد، گفت: برای محدوده خیابان مدرس نیز یک مشاور قدرتمند گرفته شده است تا طرح ایجاد بی آر تی در این خیابان را بررسی کند.
شهردار کرمانشاه عنوان کرد: در مرحله نخست خیابان مدرس را به یک پیاده راه که فقط اتوبوس‌های بی آر تی توانایی تردد در آن را دارند تبدیل می کنیم و سپس این خیابان به صورت کامل به پیاده راه تبدیل می شود.
۷۵۰ میلیارد اعتبار برای قطار شهری نیاز است
طلوعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در رابطه با قطار شهری کرمانشاه گفت: مرحله نخست پروژه از محدوده سه راه ۲۲ بهمن تا ابتدایی شهرک کارمندان با ۲ ایستگاه به بهره برداری خواهد رسید.

نمایی از ستون های ایجاد شده برای ساخت قطار شهری کرمانشاه

وی با بیان این که روند اجرای پروژه اکنون در زیرزمین ادامه دارد، افزود: برای به اتمام رساندن پروژه قطار شهری کرمانشاه ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ شهرداری کرمانشاه چند ملک خود را به منظور اجرای پروژه می فروشد اما اعتبارات ملی در این زمینه تاکنون تامین نشده است.
تقاطع امام‌ خمینی شهریور به بهره برداری می‌رسد
شهردار کرمانشاه در رابطه با اجرای پروژه تقاطع غیر هم‌سطح میدان امام خمینی گفت: این پروژه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان شهریور ماه به بهره برداری خواهد رسید.
طلوعی ادامه داد: مسیر شمال به جنوب این تقاطع که به صورت زیرگذر است، پس از اتمام خاکبرداری و معبرسازی، از آن استفاده می‌شود؛ ستون‌های معبر شرق به جنوب و غرب به شمال نیز زده شده ساختارهای پیش سازه آن در حال متصل شدن است.
مشکل فیروزه حل می شود
وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با پروژه نیمه کاره مجتمع تجاری فیروزه، گفت: مدتها قبل شهرداری کرمانشاه برای اجرای پروژه ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک دریافت کرد که با توجه به تاخیر در پرداخت اقساط به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
شهردار کرمانشاه افزود: اکنون در حال رایزنی با سرمایه‌گذار هستیم تا هرچه زودتر پروژه مجتمع تجاری فیروزه را تعیین تکلیف کنید.
کرمانشاه درآمد پایدار ندارد
طلوعی با بیان اینکه حقوقی که شهرداری به کارمندان خود پرداخت می‌کند، پس از افزایش حقوق ها از ۱۹ میلیارد تومان در ماه به ۲۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، یادآور شد: در شهر کرمانشاه درآمد پایدار نداریم از این رو باید عوارض نوسازی و پسماند را به شکل درآمد پایدار درآوریم.
وی ادامه داد: در سال چهار میلیارد تومان بابت پسماند از مردم می گیریم اما ۱۱۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه می کنیم.
شهردار کرمانشاه عنوان کرد: به منظور بهبود عملکرد و کاهش هزینه ها بسیاری از فعالیت‌های شهرداری همچون صدور مجوزها و نظافت معابر را برون‌سپاری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه بسیاری از پاکبانان فعال در سطح شهر نیروی شهرداری هستند، گفت: در چند منطقه از شهرداری کرمانشاه کار نظافت معابر شهری به پیمانکاران واگذار شده است و به زودی در دیگر مناطق نیز این امر اجرا خواهد شد.
کاشت درختان مناطق گرمسیری در کرمانشاه
شهردار کرمانشاه همچنین در رابطه با انتقادات مطرح شده در رابطه با کاشت درختان مناطق گرمسیری در سطح شهر و خشک شدن برخی از آن‌ها گفت: ساختار این درختان به شکلی است که اگر از سرما محافظت شوند با شرایط منطقه سازگاری پیدا خواهند کرد.
طلوعی توضیح داد: خشک شدن برگ درختان به دلیل سرمای هوا امری طبیعی است، اما تلاش می‌کنیم که از آن ها حفاظت کنیم تا به آب و هوای مناطق کرمانشاه عادت کنند.
وی با بیان اینکه کاشت درختان کاج را در کرمانشاه ممنوع کرده‌ایم، گفت: درختانی که امسال در کرمانشاه کاشته شدند در مناطق جنوبی کشور همچون جزیره کیش نیز کاشته می شوند و چهره زیبایی به شهر می بخشند.
احداث بوستان بانوان و مسیر دوچرخه سواری
شهردار کرمانشاه احداث بوستان بانوان و مسیر دوچرخه سواری را نیز از دیگر برنامه های شهرداری عنوان کرد و اظهارداشت: بوستان بانوان را می خواستیم اسفند ماه کلنگ‌زنی کنیم که شروع کرونا اجازه نداد.
طلوعی افزود: بوستان بانوان که فضایی هفت هزار متری در محدوده بلوار طاقبستان و کنار بیمارستان حضرت معصومه، در محیطی محصور ایجاد می شود و محیطی مناسب برای حضور بانوان خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه معابر شهری کرمانشاه لکه‌گیری می شوند، گفت: بخشی از قیر مورد نیاز برای لکه گیری و ترمیم خیابان‌های کرمانشاه خریداری شده است که پس از بهبود وضعیت هوا روند لکه گیری آغاز خواهد شد.
شهردار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با جمع آوری زباله گردها از سطح شهر یادآور شد: برخورد با زباله گردها نیازمند همکاری همگانی و همکاری نیروی انتظامی است.
طلوعی ادامه داد: در زمانی که قصد برخورد و جمع آوری زباله گردها را داریم برخی افراد با ما تماس می گیرند که به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری افراد برخورد را متوقف کنید.
شهردار کرمانشاه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با اقدامات این ارگان در زمینه مقابله با کرونا گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا اجاره غرفه هایی را که در این ایام تعطیل شدند، از کسبه دریافت نکردیم.
وی عنوان کرد: در اقدام نخست برای حفظ سلامت کارکنان ۱۰ هزار عدد ماسک را از تهران خریداری و در بین کارکنان شهرداری توزیع و سپس اقدام‌ به راه اندازی کارگاه تولید ماسک کردیم.
شهردار کرمانشاه افزود: تاکنون ۱۲۱ هزار عدد ماسک در این کارگاه تولید کرده و در اختیار مراکز درمانی قرار داده ایم.
شهردار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود از سرقت المان ها و علایم موجود در سطح شهر گلایه کرد و گفت بشکه های پلاستیکی علایم گیاهان و حتی نرمی برخی از گل ها پس از نصب کردن در کرمانشاه به سرقت می روند.
شهردار بی حقوق
طلوعی که ۱۵ ماه در سمت شهرداری کرمانشاه مشغول فعالیت است در نشست خبری امروز مدعی شد که تاکنون یک ریال حقوق برای فعالیت خود دریافت نکرده است.
وی در رابطه با اختلافاتش با اعضای شورای شهر کرمانشاه گفت: هشت نفر از اعضای شورا با ما همکاری خوبی دارند اما سه نفره دیگر گاهی با ما همکاری دارند و گاهی نیز ساز مخالف می زنند که من برای آنها دعا می کنم.
شهردار کرمانشاه با بیان اینکه برای آبادانی شهر باید اختلافات را کنار بگذاریم، اظهار داشت: منابع ثروت در این شهر وجود دارد و ما می توانیم اگر اختلافات و منابع شخصی را کنار بگذاریم، کرمانشاه را گلستان کنیم.
وی با بیان اینکه من قصد شهردار شدن در کرمانشاه را نداشتم، گفت: افراد مختلفی با من تماس گرفتند و برای پذیرش این مسوولیت از من خواهش کردند، در ابتدا من قصد پذیرش این سمت را نداشتم اما زمانی که مرا به خون همرزمان شهیدم قسم دادند، پذیرفتم که در این ‌سمت فعالیت کنم.
کلانشهر کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جا داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.