بی‌تفاوتی به خطر کرونا از هفته گذشته آغاز شد، زمانی که تردد پرازدحام و جسورانه شهروندان و بازگشت بخش زیادی از کسب و کارها به روال عادی نگرانی‌های زیادی را در استان کرمانشاه رقم زد.

درست همزمان با این اتفاق تعداد مبتلایان کرونا در استان شیب صعودی به خود گرفت. در ۵۰ روز آغاز بیماری (دوم اسفند ۹۸ تا ۲۲ فروردین ۹۹) تعداد مبتلایان استان از مرز ۴۵۰ نفر عبور نکرد اما تنها در یک هفته (۲۲ تا ۲۹ فروردین ۹۹) این آمار بیش از ۴۲ درصد افزایش یافت و به ۷۷۶ نفر رسید.

این جهش وحشت‌آفرین در شرایطی بود که همزمان آمار مبتلایان کشوری روز به روز در حال کاهش بود.

بیماریابی فعال

البته به گفته پزشکان بخشی از این رشد تصاعدی به دلیل «رصد بیماران در بخش سرپایی» بوده است.

دکتر هوشنگ وزیری، استاد بیماری های عفونی و فوکال‌پوینت کووید ۱۹ در استان کرمانشاه گفت: استان های کرمانشاه و زنجان از هشتم فروردین شروع به رصد بیماران در حوزه سرپایی کردند. در کرمانشاه در ۲۰ کلینیک ۱۶ ساعته استان با فراخوان افراد مشکوک به کرونا، بیماریابی به صورت سرپایی آغاز شده که این کار افزایش آمارها را به دنبال داشته است.

با این حال نمی توان این نکته را هم نادیده گرفت که رشد تصاعدی آمار مبتلایان کرمانشاه، نتیجه ایجاد تصور عادی شدن اوضاع و در نتیجه رعایت نکردن و سهل انگاری بخشی از شهروندان بویژه در هفته سوم فروردین بود که علائم آن در هفته چهارم بروز کرد.

به همین دلیل است که نگرانی‌ها از پیامدهای تردد عادی و بی تفاوتی بخش چشمگیری از کرمانشاهی‌ها که از هفته چهارم فروردین آغاز شده، دو چندان و احتمال اوج گرفتن دوباره تعداد مبتلایان جدی شده است.

تصور عادی شدن شرایط در بین بسیاری از شهروندان پس از آن ایجاد شد که ستاد ملی کرونا محدودیت سفرهای درون‌ استان و بین‌استانی را لغو و به بخش زیادی از اصناف اجازه بازگشایی داد.

نگرانی مسوولان وزارت بهداشت از صعودی شدن مجدد آمار مبتلایان البته موضوعی کشوری است و مدیران ستاد ملی کرونا هم درباره آن هشدار داده‌اند اما خیزش تعداد مبتلایان کرمانشاهی خلاف جهت نمودار کشوری، استان را به یک وضعیت بحرانی نزدیک کرده است.

هشدار استاندار

برهمین اساس بود که استاندار کرمانشاه ۲۹ فروردین در جمع خبرنگاران هشدار داد: شرایط امروز استان اصلا مساعد نیست.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه «در تعداد مبتلایان کرونا در استان سیر صعودی بالایی را داریم»، گفت: تعداد بیماران بستری استان طی هفته گذشته از ۱۱۳ به ۱۹۰ نفر رسیده و اگر با همین شیب جلو برویم، ممکن است در پایان اردیبهشت تعداد مبتلایان به ۲ هزار نفر هم برسد و عملا وارد یک بحران جدی بشویم.

بازوند از مردم استان تقاضا کرد که تا حدامکان در خارج از منزل تردد نداشته باشند؛ و به کسب و کارهایی که فعال هستند توصیه کرد برای کمک به مدیریت بیماری توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

او تاکید کرد: مدیریت این بیماری تنها با کمک و مشارکت مردم قابل انجام است.

عادی شدن شرایط یعنی شیوع بیشتر

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با بیان اینکه وضعیت استان به حالت عادی برگشته است، گفت: شهرهای استان تقریبا به حالت عادی برگشته است و متاسفانه احساسی از وجود بیماری کرونا مشاهده نمی‌شود.

محمودرضا مرادی ۲۷ فروردین افزود: عادی شدن شرایط در معابر شهر کرمانشاه ما را به سمت شیوع بیشتر بیماری کرونا سوق می‌دهد.

او گفت: ما کماکان با بیماران نیازمند بستری در بیمارستان‌ها مواجه هستیم و با بیماریابی فعال شاهد موارد مثبت در میان بیمارانی که به صورت سرپایی مراجعه می‌کنند، هستیم.

وی اظهار داشت: افزایش تردد و حالت عادی شهر برای چرخش ویروس زمینه مناسبی فراهم می‌کند و به این دلیل در انتظار افزایش موارد ابتلا هستیم و این ما را به سمت همه‌گیری بیشتری می‌برد.

پیک دوم کرونا در راه است

همچنین سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، افزایش ترددها و ازدحام مردم در سطح شهرهای استان را «بسیار نگران کننده» دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از شهروندان کرونا را جدی نمی‌گیرند.

محمدابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایرنا افزود: با ادامه این سهل انگاری‌ها پیک دوم کرونا به زودی در استان آغاز می شود و این به معنی یک بحران جدی است.

به گفته او، مردم استان ابتدا نکات ایمنی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را به خوبی رعایت کردند اما از هفته گذشته به حالت عادی برگشته و مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

ستاد کرونا استان کرمانشاه برای مدیریت این وضعیت، کاستن از ترددهای کم اهمیت و جلوگیری از فعالیت کسب و کارهای غیرضروری، دست به اقداماتی از جمله برخورد با کسانی زده که مصوبات ستاد ملی کرونا را رعایت نمی کنند.

به گفته سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی تمام واحدهای صنفی و صنعتی باید در سامانه دریافت گواهی سلامت وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov.ir نام نویسی کنند.

او در عین حال گفت: واحدهای صنفی مانند مجتمع های تجاری مسقف، آرایشگاه ها، استخرها و مراکز بازی و سرگرمی همچنان مجاز به فعالیت نیستند و باید منتظر تصمیمات ستاد ملی باشند.
 

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به چهار هزار و ۹۵۸ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز جمعه درباره آخرین وضعیت مبتلایان به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۴۹۹ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تا امروز چهار هزار و ۹۵۸ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.