مجید ملک زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال در بحث تأمین واکسن تب برفکی با مشکلاتی مواجه شدیم و مؤسسه رازی نتوانست واکسن را تأمین کند با این حال واکسیناسیون دو میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک انجام شد و درصدد هستیم این آمار به دو میلیون و ۸۰۰ هزار رأس برسد اما برای سایر دام‌ها واکسنی در اختیار نداریم.

وی افزود: در مراکز بخش خصوصی واکسن بهادار وجود دارد و هزینه تمام شده واکسن چندان زیاد نیست هرچند در این مورد بزرگنمایی‌های انجام می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: تا زمانی که دولت به صورت رایگان مکلف به تأمین واکسن باشد باید واکسیناسیون را انجام دهد اما ظرف دو سال اخیر با واگذار کردن واکسن به بخش خصوصی، تهیه آن توسط دامدار به صورت بهادار شده است.

ملک‌زاده عنوان کرد: تا کنون موردی از تلفات دام یا اشکال حاد این بیماری به ویژه میان بره‌ها و گوساله‌ها مشاهده نشده و زخم میان سم یا دهان دیده نشده هر چند ممکن است در حد لنگش مواردی دیده شده باشد.

این مسئول گفت: تعدادی از دامداران واکسن دریافت نکرده‌اند و تا زمانی که این واکسن از سوی سازمان تأمین نشود، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم با این حال از دو ماه پیش به دامداران توصیه شد نسبت به تهیه واکسن تب برفکی اقدام کنند.

واکسنی از سال ۹۷ به بعد از سوی دولت تأمین نشده است / ‏‬ افزایش پرورش دام

وی ادامه داد: دامداران حق دارند معترض باشد زیرا در سنوات گذشته دولت نسبت به تهیه واکسن اقدام می‌کرد اما با توجه به شرایط تحریم و کمبود اعتبارات از سال ۹۷ به بعد واکسنی تأمین نشد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: از مدتها قبل دامداران صنعتی باید خودشان واکسن را خریداری می‌کردند و این سیاست در حال حاضر در روستاها اجرا می‌شود البته از آنجا که تب برفکی بیماری واگیری است با رعایت ملاحظات این اقدام خصوصی سازی انجام گرفت هرچند استان کرمانشاه تمام تلاش خود را برای تأمین واکسن انجام داد و از این حیث در زمره استان‌های پیشرو برای تأمین واکسن است.

این مسئول گفت: در دو سال اخیر ارزش گوشت دام سبک افزایش یافته و دامداران راغب به پرورش دام شدند به گونه‌ای که تا دو سال پیش ۲ میلیون و ۵۰۰ رأس دام سبک داشتیم اما اکنون به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار رأس رسیده است و در حال حاضر ۱۳۰ هزار رأس دام سنگین نیز در سطح استان داریم.

وی عنوان کرد: واکسیناسیون دام‌های سنگین به طور کامل در ماه‌های آبان و آذر انجام شد و از آذرماه نیز نسبت به واکسیناسیون دام‌های سبک اقدام شده است.

ملک زاده گفت: قیمت واکسن با توجه به تعداد سویه های ویروس متفاوت است اما واکسن‌های با پایه آبی نسبت به واکسن‌های روغنی خطرات کمتری دارند و در میان بره‌ها تلفات نمی‌دهند بنابراین گران‌تر هستند.

در حال حاضر با کمبود شدید واکسن مواجه هستیم

وی بیان داشت: تا وقتی که واکسن در اختیار داشته باشیم حتی اجازه مراجعه حضوری دامداران را نخواهیم داد و خود روستاها را برای دریافت واکسن رصد می‌کنیم اما در حال حاضر با کمبود شدید واکسن مواجه هستیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: برخی از مردم برای دریافت واکسن عجله دارند زیرا در سطح استان ۲۵۰۰ روستا وجود دارد با این حال در هر شهرستان دو سه واکسیناتور داریم بنابراین انجام واکسیناسیون زمان‌بر است.

وی عنوان کرد: علاوه بر کمبود شدید واکسن، مشکلاتی نظیر شیوع ویروس کرونا سبب شده تزریق واکسیناسیون با تأخیر انجام شود با این حال با اعمال فشار خواستار شدیم موازین بهداشتی رعایت و واکسیناسیون انجام شود.

ملک زاده انجام واکسیناسیون را اقدامی سنگین دانست و گفت: ممکن است حین تزریق واکسن دامی دچار شوک شود بنابراین باید توسط دانش‌آموختگان دامپزشکی رسیدگی شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان داشت: از آنجا که شماری از مردم هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اند ادعا می‌کنند که این بیماری در روستای آنها شایع شده که البته اگر در مراجعه به بخش خصوصی تعلل کنند امکان رؤیت این بیماری وجود دارد از سوی دیگر تزریق واکسن ایمنی صددرصدی نمی‌دهد بلکه در بهترین شرایط ۷۵ تا ۸۰ درصد ایمنی می‌دهد.

وی تصریح کرد: همچنین ممکن است در واکسن تزریق شده دو یا سه سویه ویروس وجود داشته باشد اما ویروس جدیدی منتشر شود که نیازمند تزریق واکسن جدید باشد با این حال دامداران برای جلوگیری از خسارت در این مقطع باید به بخش خصوصی مراجعه کنند و نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1409759
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.