دکتر «فرید نجفی» روز دوشنبه به ایرنا افزود: اثرات عدول از برنامه‌های قبلی ظرف روزها و هفته‌های آینده روشن شده و جامعه را با موج فزاینده‌ای از گسترش بیماری مواجه خواهد کرد که این موضوع می‌تواند فشار مضاعفی را بر بدنه سیستم بهداشت و درمان که این روزها متاسفانه نحیف شده وارد کند.

او در مورد اینکه آیا میزان کاهش عدد پایه تکثیر انسانی در استان کرمانشاه همچنان ادامه دارد و وضعیت در استان در این مورد چگونه است، گفت: عدول از طرح فاصله‌گذاری فیزیکی و تبدیل آن به فاصله‌گذاری هوشمند به معنای افزایش تعداد موارد تماس موثر (که براساس مدل‌های ارایه شده قرار بود از عدد تقریبی ۱۳ در ابتدای اپیدمی به عدد حدود پنج در اواخر فروردین برسد) و همچنین افزایش شانس انتقال در هر تماس موثر (که قرار بود از عدد تقریبی ۰.۰۴۲ در ابتدای اپیدمی به ۰.۰۳۲ در انتهای فروردین برسد) خواهد بود که این هر ۲ به منزله افزایش عدد R۰ و در نتیجه شعله‌ور شدن مجدد اپیدمی خواهد بود.

باید از چرخش ویروس در کشور جلوگیری کرد

وی اظهار داشت: در کشور همچنان به دلایل متعدد کمبود کیت‌های تشخیصی وجود داشته و همچنین نقاهتگاه‌های راه‌اندازی شده برای کنترل کانون‌های عفونت و جداسازی بیماران از سایر افراد با استقبال کمی روبرو بوده که همه اینها به معنی چرخش بیشتر و طولانی مدت‌تر ویروس در جامعه خواهد بود.

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در مورد روند بیماری کرونا در آینده با توجه به اتخاذ سیاست‌های جدید گفت: به نظر می‌رسد حتی برنامه‌های سختگیرانه وزارت بهداشت برای شناسایی و درمان بیماران و همچنین پیگیری موارد تماس نزدیک با بیماران نیز که قرار بود منجر به سرکوب موثر اپیدمی شود در بهترین حالت می‌تواند تنها به جبران عدول از سیاست‌های فاصله‌گذاری فیزیکی منجر گردد که این مساله به نوبه خود به ادامه بحران کرونا در کشور و خستگی کادر درمان و بهداشت از یکسو و کاهش کمی و کیفی خدمات بهداشتی و درمانی به سایر بیماران نیازمند منجر می‌گردد.

نجفی افزود: دولت می‌بایست در یک ارزیابی کاملا علمی به سنجش مزایای عدول زود هنگام از فاصله‌گذاری فیزیکی (اگر چنین مزیتی واقعا وجود داشته باشد) و عوارض و هزینه‌های فراوان مادی و معنوی آن بپردازد.

او تصریح کرد: با احترام به دغدغه دولت به معیشت و گردش چرخ اقتصاد کشور، عوارض و بار اجتماعی و اقتصادی و البته هزینه‌های سلامتی چنین سیاستی را به سود کشور و مردم ایران ندانسته و معتقدم که اجرای برنامه فاصله‌گذاری فیزیکی باید با جدیت ادامه یابد.

وی در ادامه به ارزیابی در مورد اقدامات موثر در رابطه با کنترل و مقابله با ویروس کرونا در کشور پرداخت و گفت: با وجود انتقاداتی در مورد واکنش دیرهنگام وزارت بهداشت و عدم اجرای سیاست‌های سرکوب (Suppression) و یا حتی کاهش موثر در انتقال (Mitigation)، اقدامات ارزشمند بعدی دولت و وزارت بهداشت نقش مهمی در کاهش سرعت شیوع بیماری داشت.

طرح فاصله‌گذاری فیزیکی موثر بود

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: اوج این اقدامات ابتدا در اواسط اسفند ماه با تداوم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و سپس در اوایل فروردین با اجرای موثر طرح فاصله‌گذاری فیزیکی خودنمایی کرد.

او گفت: اگرچه بعد از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در اسفندماه، کشور فرصت‌های گران‌بهایی را برای کنترل اپیدمی از دست داد و نیمه اول تعطیلات نوروزی حجم زیادی از سفرها صورت گرفت.

وی ادامه داد: افزایش در تعداد موارد ابتلا بعدی در کشور، دلسوزان و مسوُولان را بر آن داشت تا با اجرای طرح فاصله‌گذاری فیزیکی از یک سو و شناسایی بیشتر و موثرتر بیماران و جداسازی و قرنطینه بیماران و خانواده‌های آنان چرخش ویروس را در جامعه به کمترین میزان خود کاهش دهد که شاهد بر این مدعا کاهش «عدد پایه تکثیر نسلی» در همه استان‌های کشور بود.

او در مورد میزان کاهش عدد پایه تکثیر نسلی در کرمانشاه نیز گفت: در استان کرمانشاه نیز پیرو همین سیاست و با تلاش‌های همه مسوُولان و متولیان امر، عدد پایه تکثیر نسلی از مقدار ۲.۵ در اسفند ماه به حدود ۱.۱۵ در اواخر این ماه کاهش یافت که این نشان از پیشرفت تدریجی سیاست‌های کنترلی دانشگاه علوم پزشکی در راستای کاهش بار بیماری در استان بود.
وی در مورد اینکه چه مواردی در کاهش عدد پایه تکثیر انسانی در استان موثر بوده است نیز توضیح داد: کاهش قابل توجه سفرها در استان کرمانشاه و تاثیر بلامنازع آموزش‌های داده شده به مردم در کنار بیماریابی فعالتر و بیشتر، همه و همه نقش موثری در کاهش عدد R۰ (عدد پایه تکثیر انسانی) در استان داشت.
عدم حضور فیزیکی کارمندان در ادارات

وی برای مهار ویروس کرونا در کشور به ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیشنهاد داد تا با رایزنی با استاندار و همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمهوری فعلا تا اطلاع ثانوی با فراهم نمودن شرایط دور کاری، از حضور فیزکی کارکنان در محل کار ممانعت به عمل آورده و در مورد مشاغل نیز با حساسیت بیشتر عمل کرده، کماکان همه تجمعات مذهبی، فرهنگی و ورزشی تعطیل گردد.

وی اظهار امیدواری کرد با رعایت موارد گفته شده و جدی گرفتن رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی شاهد کنترل موثر اپیدمی در هفته های آتی باشیم.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز یکشنبه اعلام کرد: تاکنون ۷۱ هزار و ۶۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و بافوت ۱۱۷ نفر در ۲۴  ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به چهار هزار و ۴۷۴ نفر رسیده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.