در فضای مجازی و رسانه‌ای هر کس اعم از روانشناسان، پزشکان، هنرمندان، معلمان و بالاخره از هر قشری برای آنکه روزهای سختِ در خانه ماندن برای مردم آسان‌تر شود کاری کرد و کمکی کرد. یکی برای سرگرم کردن بچه‌ها در خانه داستان گفت و دیگری ورزش‌ها و بازی‌های خانگی طراحی و پیشنهاد کرد. یکی سعی کرد دل مردم را شاد کند و بسیاری کوشیدند تا در فضای مجازی راه‌ و رسم در امان ماندن از بیماری کرونا را به مردم بیاموزند. یکی سعی کرد استرس مردم را با سخنانش کاهش دهد و دیگری هم با هنرش سعی کرد از طریق آواز، موسیقی و شعر لحظات زیبایی برای مردم بیافریند. 

بسیاری از دوستان و فامیل گروه های دوستانه در فضاهای مجازی تشکیل دادند و روابط نزدیک‌تر و صمیمی‌تری را با هم تجربه کردند به گونه‌ای که شاید اگر این اتفاق نمی‌افتاد سالی یکبار همدیگر را نمی‌دیدند اما با این شرایط خیلی بیشتر به هم نزدیک شدند و تقریبا روزانه از احوال یکدیگر خبردار شدند.

بسیاری از افراد که «خانواده» همواره در نظرشان بااهمیت و مقدّس بوده است، در این روزها با ماندن در خانه طعم شیرین زندگی در کنار هم و زیریک سقف را بهتر و بیشتر از گذشته احساس کردند و تجربه تازه‌ای از زندگی خانوادگی به‌ دست آوردند.

بار دیگر شاهد ازخودگذشتگی بسیاری از پزشکان و پرستاران متعهد و مسوُول بودیم که در خط مقدم هستند و فداکاری بسیار بزرگی از خودشان نشان می‌دهند و با همه توان در صحنه هستند، افرادی که روزها و شب‌ها با استراحت کم و با تلاش زیاد به طور مداوم به کار خود ادامه می‌دهند. 

به دلیل آنکه بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شدند بود، بسیاری از صاحبان مغازه‌ها و منازل اجاره‌ها را به مستأجران بخشیدند و اعلام کردند تا وقتی‌که شرایط غیرعادی برقرار باشد اجاره‌ای دریافت نخواهند کرد. بسیاری از مردم مرفه‌تر و همچنین هزاران مؤسسه خیریه سعی کردند با کمک مالی به مردمی که درآمدهای خود را از دست داده بودند کمک کنند. برخی بانک ها نیز در دریافت اقساط وام ها، تسهیلات بیشتری ایجاد کردند. در این جریانات مردم یک بار دیگر اتحاد، همدلی و همبستگی را تجربه کردند و تصاویر زیبایی از خود به یادگار نهادند که قطعا در سال های اتی این تصاویر در اذهان مردم ماندگارتر خواهد شد. 

بسیاری از افراد که مدت‌ها بود درگیر کار شده بودند و فرصتی برای استراحت نداشتند دچار توفیق اجباری شدند و پس از مدت ها استراحت را تجربه کردند. خیلی ها مدت ها بود که کارهای عقب افتاده زیادی داشتند و فرصت نمی کردند به آنها بپردازند. این دوران باعث شد این امور عقب افتاده بازگشایی شوند و زمان بیشتری به آنها اختصاص داده شود تا اینکه تکمیل شوند و در واقع بار سنگینی از دوش بسیاری از افراد کوشا و ساعی برداشته خواهد شد.

اهمیت استفاده از دنیای مجازی به روش صحیح (همانند برگزاری کلاس های آموزشی و کارگاه ها) و کسب و کار آنلاین بیش از پیش بر مردم آشکار شد. 

همچنین یکی از مهم ترین جنبه های این اتفاق هولناک، برقراری ارتباط نزدیک تر و صمیمانه تر مردم با خالق و آفریننده خودشان بود و اغلب افراد دریافتند گاهی اوقات حتی علم از حل مشکلات باز می ماند اما درهای رحمت و لطف الهی همیشه به روی بندگانش باز است و همیشه یاد او آرام بخش دل هاست. بسیاری از افراد بینش عمیق تری نسبت به زندگی به دست آوردند و فهمیدند که گاهی اوقات تسلیم حکمت الهی شدن  و خود را به دستان پرمهر الهی سپردن چه آرامش و شهامتی به افراد می بخشد و اینکه مرگ خیلی هم از ما دور نیست و هرلحظه و هرثانیه نباید این واقعیت مهم را از یاد ببریم و همیشه به گونه ای زندگی کنیم که هنگام ملاقات با فرشته مرگ یک زندگی معنادار و ارزشمند را خلق کرده باشیم و از لحظه به لحظه این زندگی به بهترین وجه ممکن استفاده کرده باشیم.

انشالا به پشتوانه ایمان و تخصص بالای پزشکان کشورمان؛ به پشتوانه اراده و تلاش پرستاران و کادر بیمارستان؛ ایثار و همدلی و همکاری مردم برای ماندن در خانه و کمک به افراد بی بضاعت از این دوران دشوار با حداقل تلفات و با کوتاه‌ترین زمان ممکن  عبور خواهیم کرد.

دکتر مهوش معاذی نژاد؛ مشاور و روانشناس

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.