جداسازی اجتماعی به این معنی نیست که باید چند هفته در یک گوشه ای منزوی ساکن شوید بلکه به این معنی است که با دقت و حساسیت در تعداد افرادی که باید با آنها در ارتباط باشید تجدیدنظر کنید. 

جداسازی اجتماعی تمام افراد را زیرپوشش درمان می‌برد

یک داروساز کرمانشاهی که در ارتباط با مقوله جداسازی اجتماعی تحقیق کرده است روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند شاید جداسازی اجتماعی نتواند تعداد افراد مبتلا شده به ویروس را کاهش دهد، اما می‌تواند این اطمینان را ایجاد کند که تمام افراد نیازمند درمان زیرپوشش درمان مناسب قرار بگیرند.

دکتر «شیما اسفندیاری» افزود: بدون جداسازی اجتماعی به دلیل سرعت زیاد ابتلای افراد به بیماری، نه تنها افراد مبتلا به ویروس نمی توانند درمان مناسب را دریافت کنند بلکه بیماران دیگر نیز که به دلیل بیماری های دیگر نیازمند مراقبت های بیمارستانی هستند به دلیل غافلگیری سیستم بهداشتی درمانی به مخاطره می افتند.

او گفت: جداسازی اجتماعی شیوع عفونت را جهت نگاه داشتن پیک تعداد مبتلایان به اندازه‌ای کمتر از ظرفیت سیستم بهداشتی درمانی کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: جداسازی اجتماعی صرفا با هدف جلوگیری از ابتلای فرد نیست، چرا که هر کدام از ما ممکن است ناقل این ویروس بوده اما بدون علامت و کاملا نرمال به نظر برسیم فلذا در معاشرت های اجتماعی بدون آنکه بدانیم ویروس را بیش از پیش انتقال دهیم.

جداسازی اجتماعی در اپیدمی های عفونی گذشته چقدر موثر بوده است؟

این داروساز کرمانشاهی در ادامه گفت: طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ بر روی اپیدمی آنفلوآنزای H۱N۱ سال ۲۰۰۹ مکزیک انجام شده، تصمیم دولت مبنی بر تعطیلی مدارس به مدت ۱۸ روز توانسته جان هزاران مکزیکی را نجات دهد. در این مطالعه کاهش ۳۵ درصدی در انتقال بیماری به واسطه تعطیلی مدارس، اجتماعات عمومی، کنسرت ها، رستوران ها گزارش شده و گفته شده هر چند دولت مردم را مجبور به در خانه ماندن نکرد اما تصمیم هماهنگ مردم مبنی بر جداسازی اجتماعی برای ۲ هفته و متعاقب آن کاهش شیوع آنفلوآنزا زمان کافی را به محققان جهت ساخت واکسن داد.

اسفندیاری این سوال را مطرح کرد که آیا می توانم از خانه بیرون بروم؟ آیا می توانم افراد دیگر را ملاقات کنم؟ که در پاسخ به این سوال به این صورت خلاصه می شود: تا حدودی بله.
وی در مورد جداسازی اجتماعی نیز توضیح داد که یعنی پرهیز یا محدود کردن ارتباط با افراد دیگر بدین شکل که تا حد ممکن در خانه بمانید و ارتباط با افراد خارج از خانه را محدود کنید و از فضاهای شلوغ پرهیز نمایید.

وی در ادامه تاکید کرد از بوسیدن و در آغوش گرفتن و دست دادن با افرادی غیر از کسانی که با آنها زندگی می کنید و افراد هم خانه خود که از بیرون از خانه وارد شده و هنوز دست خود را نشسته‌اند، پرهیز کنید.

توصیه دیگر او این است که از هرگونه تجمع که در آن فاصله افراد کمتر از یک متر باشد بپرهیزید، از رستوران، کافی شاپ، مراکز مذهبی و وسایل حمل و نقل عمومی در ساعت اوج ترافیک بپرهیزید و هربار پس از ورود به منزل و قبل از لمس هرچیزی دستان خود را بشویید.

حوله مخصوص دست و صورت خود را به کرات بشویید یا به جای آن از دستمال کاغذی استفاده کنید و از تماس دست با صورتتان زمانیکه بیرون از منزل هستید، بپرهیزید.

در محل کار چگونه رعایت کنیم؟

مدیر انجمن پویش حمایت از بیماران سرطان پستان ققنوس در ادامه در ارتباط با رعایت نکات ایمنی در محیط کار نیز گفت: تا حد ممکن به جای جلسات حضوری از ویدیو کنفرانس استفاده کنید، برای جلسات حضوری از اتاق های بزرگی استفاده کنید که بتوان فاصله بیشتر از یک متر بین افراد را در آن رعایت کرد و از هرگونه معاشرت در مکان هایی که فاصله افراد در آن کمتر از یک متر شود بپرهیزید.

اسفندیاری اضافه کرد: از صرف غذا در رستوران یا غذاخوری شلوغ بپرهیزید و ترجیحا غذای خود را به همراه بیاورید، اگر از وسایل حمل و نقل عمومی یا کامپیوتر مشترک استفاده می کنید، سطوح لمس شدنی را با دستمال های ضدعفونی کننده پاک کنید، پس از لمس سطوح همگانی دست خود را با آب و صابون شسته یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید و از مالیدن دستتان به صورت بپرهیزید و اگر به اسکناس یا قبض مشتریان دست می زنید به کرات دست خود را ضدعفونی کنید.

او از همه مردم خواست در ایام عید باستانی نوروز برای حفظ سلامت نسل بشریت، با دولت و کادر درمان همکاری کرده و آداب جداسازی اجتماعی را با حساسیت اجرا کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا کرمانشاه گفت: از ابتدای شروع اپیدمی تا ساعت ۱۲ یکشنبه شب موارد مثبت کووید ۱۹ در این استان ۱۸۲ نفر بوده که هفت نفر در ۲۴ ساعت گذشته اضافه شده است.

دکتر محمدابراهیم شکیبا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این تعداد ۱۸۲ مورد مبتلای به ویروس کرونا در استان تاکنون ۱۷ نفر فوت کرده اند.

به گفته او، همچنین از ابتدای شروع اپیدمی کرونا در استان تاکنون ۹۰۴ نفر بستری شدند که از این تعداد ۷۸۶ نفر ترخیص و ۱۰۱ نیز در بیمارستانهای استان بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.