دکتر حسین ملکشاهی روز دوشنبه به ایرنا افزود: این روزها که کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر درگیر مبارزه با ویروس کروناست، شاهد رونق گرفتن بازار انواع مختلفی از ژل‌ها و محلول‌های ضد عفونی هستیم. 

او گفت: مساله بسیار حیاتی و مهمی که اغلب در این بازار داغ مورد غفلت قرار می گیرد این است که بسیاری از محلول ها و ژل های ضدعفونی به علت اینکه یا اثرشان روی ویروس کوئید ۱۹ نامشخص است (مانند محلول ها و ژل های ضدعفونی کننده حاوی نانوپارتیکل های نقره) یا اثربخشی روی ویروس ندارند (مانند محلول های حاوی کلرهگزیدین، سیتریماید و بنزالکونیوم کلراید) نمی توانند ریسک انتقال بیماری را کاهش دهند. 

وی اظهار داشت: علاوه بر این، این دسته از فرآورده‌ها با ایجاد حس ایمنی کاذب یا pseudo safety در افراد ریسک عفونت را بالا می برند، یعنی اینکه  فرد با مصرف این محلول ها با خیال راحت ریسک می کند در حالیکه نمی‌دانند این محلول ها بی‌اثر هستند.

کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: این روزها، فرآورده هایی از این دست در سطح وسیعی عرضه می شود و در دسترس مردم قرار می گیرد، از این رو، مردم باید در تهیه این گونه محلول ها و ژل های ضد عفونی بسیار دقت کنند. 

ملکشاهی افزود: بعد از گزینه اصلی یعنی شستن صحیح دست ها با آب و صابون، محلول ها و ژل های حاوی اتانول ۷۰درصد بهترین گزینه برای ضدعفونی دست ها هستند.

او گفت: البته این فرآورده ها باید دارای سیب سلامت و شماره پروانه بهداشتی ساخت معتبر باشند و حتما از داروخانه ها تهیه شوند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا کرمانشاه گفت: از ابتدای شروع اپیدمی تا ساعت ۱۲ یکشنبه شب موارد مثبت کووید ۱۹ در این استان ۱۸۲ نفر بوده که هفت نفر در ۲۴ ساعت گذشته اضافه شده است.

دکتر محمدابراهیم شکیبا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این تعداد ۱۸۲ مورد مبتلای به ویروس کرونا در استان تاکنون ۱۷ نفر فوت کرده اند.

به گفته او، همچنین از ابتدای شروع اپیدمی کرونا در استان تاکنون ۹۰۴ نفر بستری شدند که از این تعداد ۷۸۶ نفر ترخیص و ۱۰۱ نیز در بیمارستانهای استان بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.