با شیوع ویروس کرونا و لزوم پیشگیری از گسترش هرچه بیشتر این بیماری، نقش افراد فعال و تاثیرگذار غیرقابل انکار است و در همین راستا جمعی از این افراد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از مقابله با ویروس کرونا می گویند.
سهم من در مهار کرونا استفاده از ظرفیت های رسانه ای است
یک فعال رسانه ای و خبرنگار روانسری گفت: به عنوان یک فعال رسانه، بهترین ابزارم برای ترغیب شهروندان به پرهیز از حضور در محیط های شهری و عمومی، استفاده از ظرفیت های رسانه ای است.
یحیی معماری افزود: خانه نشینی و خود قرنطینگی بهترین راهکار برای مقابله با بحران کرونا است و در همین راستا پویش های اجتماعی و مجازی گسترده ای که در کشور به راه افتاده تا مردم را به «در خانه ماندن» تشویق کند بسیار اثرگذار است.
وی تصریح کرد: از هنگام شیوع کرونا در کشور تا امروز روزانه محتواهایی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فتوتیتر، ویدئو و گزارش های تصویری در تعامل با فعالان اجتماعی، نخبگان، جامعه هنری و سایر اقشار موثر جامعه تهیه و منتشر کرده ام.
مدیر دفتر خبرگزاری ایرنا در شهرستان ساوه اظهار کرد: در کنار آگاه سازی مردم نسبت به خطر کرونا و راهنمایی آنها برای انجام رفتارهایی چون بهداشت فردی و عمومی و در خانه ماندن، به عنوان یک فرد رسانه ای باور دارم که در این شرایط نیاز جامعه بیشتر به امیدافزایی و نه ایجاد هراس اجتماعی است.
معماری ادامه داد: در این شرایط هم می توان با محتواهای مناسب مرهمی ساخت که ضمن التیام نسبی دردهای جامعه، از گسترش آن نیز جلوگیری کرد.
وی گفت: گاه با یک عکس، روایت داستان فردی که به کرونا مبتلا شده است یا حتی تهیه یک فیلم از اجتماع شهروندان در بازارها که کانون اصلی خطر انتشار ویروس محسوب می‌شود و حتی گفت و گو با یک هنرمند، پزشک، جامعه شناس و سایر افرادی که حرفشان نزد مردم خریدار دارد می توان آحاد جامعه را متوجه عمق خطر کرونا کرد و من هم در این زمینه تولیدات فراوان و تأثیرگذاری داشته ام که بازخورد آنها را به خصوص در شبکه های اجتماعی دیده ام.
خبرنگار پیشین خبرگزاری ایرنا در کرمانشاه اضافه کرد: انتشار خبرهای مربوط به جانباختگان و مبتلایان کرونا مانند شمشیری دولبه است زیرا هم می تواند مردم را از این بیماری بترساند و هم اینکه فضایی از رعب و وحشت و ناامیدی به جامعه تزریق کند که همواره سعی کردم این گونه خبرها را از مرجع موثق و دور از گمانه زنی و شایعات تولید کنم‌.
معماری افزود: باورم این است که در هنگامه بحران ها به خصوص در این شرایط که با هیولای کرونا مواجه هستیم، حرف از فرهنگ‌سازی کمی رویاپردازانه است زیرا تولید فرهنگ و تغییر رفتارهای گاه نادرست جامعه و نهادینه کردن الگوهای رفتاری و قانون محور، یک فرایند زمان بر و مستلزم کار بین بخشی مشترک میان حوزه های حاکمیتی و طیف های موثر و گروههای مرجع اجتماعی است.
وی اظهار امیدواری کرد: آنچه مهم است ایجاد فضای همدلی و اتحاد ملی برای شکست دادن کرونا است و باید همه به این باور برسیم که در این شرایط امن ترین جای جهان چهار دیواری خانه هایمان است تا به سلامت از این پیچ خطرناک عبور کنیم.
برای ماندن در خانه سرم را تراشیده ام
یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس در شهرستان جوانرود نیز گفت: برای حفظ سلامتی خانواده، مهار بحران کرونا و ماندن در خانه سر خود را تراشیده ام.
محمدعلی رضایی افزود: از آنجایی که براساس توصیه متولیان امر، خانه بهترین پناهگاه برای مصون ماندن از کرونا است ، سر خود را تراشیده ام.
وی تصریح کرد: برای اینکه در اجتماعات حضور پیدا نکنم ، خود و خانواده را در قرنطینه خانگی قرار داده ایم و جز در موارد بسیار ضروری از خانه خارج نخواهیم شد.
منتخب و عضو چهار دوره شورای اسلامی شهر جوانرود ادامه داد: رعایت توصیه های بهداشتی و ماندن در خانه بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.
رضایی اضافه کرد: به همراه تعدادی از فعالان مدنی و جوانان منطقه، گروه هایی را برای گندزدایی معابر شهری راه اندازی کرده ایم تا از گسترش هر چه بیشتر این ویروس جلوگیری شود و در مهار آن نیز سهمی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در سطح منطقه اورامانات نیز فعالیت های گسترده بسیار خوبی برای مهار این بحران انجام می شود که باید متولیان این پویش ها اصول و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند که با تجمع هایی که از سوی این گروه ها صورت می گیرد ، بیماری را منتقل نکنند
دارنده جایزه ملی شورای اسلامی شهرستان های کشور اظهار داشت: به توان و تلاش شبانه روزی مجموعه بهداشت و درمان باور داشته باشیم و با خود مراقبتی ، دگرمراقبتی و عمل به توصیه های این عزیزان ، از شیوع هر چه بیشتر کرونا ویروس جلوگیری کنیم.
تولید و انتشار محتوای امیدبخش یک ضرورت است
یکی از فعالان فرهنگی و ادبی شهرستان پاوه نیز گفت : یکی از مهمترین فعالان فرهنگی، هنری و اجتماعی در این بحران ، تولید و انتشار محتوا و فعالیت های امیدبخش است.
اکرم حسن زاده افزود: آگاهی بخشی و تقویت نشاط اجتماعی از دیگر رسالت های فعالان در عرصه های مختلف است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر مردم در خانه ها مانده اند و میزان استفاده از فضای اجتماعی بیشتر شده ، باید برای شبکه های اجتماعی مطالب امیدآفرین تولید کرد.
این فعال فرهنگی ادامه داد: فعالان اجتماعی ، هنری ، فرهنگی و مدنی در هدایت جریان های جامعه نقش اثرگذاری دارند و باید در خط مقدم مقابله با این بحران باشند.
حسن زاده اضافه کرد: با همدلی و همبستگی و عمل به توصیه های بهداشتی و در خانه ماندن می توانیم در مبارزه با این ویروسم، پیروز میدان باشیم.
از پذیرش مهمان و گردشگر معذوریم
همچنین یکی از فعالان گردشگری و مدیر اقامتگاه بوم گردی «سابات» در شهرستان روانسر گفت: این اقامتگاه در روزهای مختلف سال میزبان مسافران و تورهای گردشگری است و در این شرایط برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا و حفظ سلامتی هموطنان ، اقامتگاه را تعطیل و از پذیرش مهمان و گردشگر معذوریم.
عبدالناصر احمدی افزود: به دنبال شیوع ویروس کرونا و شرایط پیش آمده برای کشور و ممنوعیت انجام سفر ، تعطیل شدن مراکز گردشگری یک ضرورت است.
وی اضافه کرد: در این روزها سفر نرفتن و ماندن در خانه؟ها ، موجب قطع زنجیره انتقال کرونا خواهد شد و این به معنای احترام گذاشتن و اهمیت دادن به انسان ها است.
این فعال گردشگری ادامه داد: هر چند فضاهای گردشگری تعطیل شده ، اما بدانیم برای سفر رفتن فرصتهای زیادی داریم و می توانیم برای آرامش روحی و روانی به شکل مجازی از جاذبه های مختلف شور دیدن کنیم و اطلاعات کامل و جامع از این جاذبه ها را به دست بیاوریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.