دکتر «مجید درویشی» متخصص روان‌شناسی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در ارتباط با "کرونا پنداری" گفت: باتوجه به شیوع کرونا و اینکه در همه جا از این ویروس بحث می‌شود اگر شما نیز کرونا پنداری را تجربه می‌کنید، نگران نباشید! این وضعیت بسیار متداول است.

وی اظهار داشت: با توجه به رابطه‌ای که بین ادراک انسان با وضعیت سلامتش وجود دارد، این یک واقعیت علمی هست و در بسیاری از مطالعات و تحقیقات نشان داده شده است که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشجویان پزشکی، به‌ویژه در سال‌های نخست تحصیل‌شان با مطالعه هر بیماری، احساس می‌کنند علائم آن بیماری را دارند.

او گفت: به طور مثال آنها وقتی درباره بیماری‌های قلب می‌خوانند، بدون این که واقعاً قلب‌شان مشکلی داشته باشد، در قفسه سینه‌شان احساس درد می‌کنند یا در کلاس درس ریه، ممکن است واقعاً حس کنند که تنگی نفس دارند و تازه متوجه‌اش شده‌اند!

وی ادامه داد: وقتی در جامعه‌ای یک بیماری یا یک ویروس فراگیر مانند کرونا گسترش پیدا می‌کند، بدون شک پزشکان، نهادهای مسوُول، رسانه‌ها ، فضای مجازی و سایر بخش‌ها مدام درباره آن صحبت می‌کنند و مدام علایم بیماری را یادآوری می‌کنند. بنابراین وقتی انسان‌ها بمباران اطلاعاتی می‌شوند سندروم کرونای مثبت  کل جامعه، حتی در مواردی متخصص این امر را  فرامی‌گیرد و افراد دچار "خودبیمار پنداری" می‌شوند.

این متخصص روانشناسی در ادامه گفت: نکته حایز اهمیت اینجاست که اضطراب وجود بیماری خیالی موجب تغییر در ساختار هورمونی و نورو ترانسمیتری مغز ما شده که خود این تعییرات موجب کاهش سیستم ایمنی بدن و خود زمینه‌ساز بیماری می‌گردد، بنابراین این سندروم فرزند اضطراب است. اما نکته مهم اینجاست وقتی بدانیم آن چه فکر می‌کنیم گرفتارش شدیم دچارش هستیم، بیماری واقعی نیست، بخش مهمی از استرس‌مان از بین می‌رود.

دکتر درویشی اضافه کرد: اما نکته مهم این است که در اغلب موارد، یک یا دو علامت نمی‌تواند نشانه قطعی برای بیماری باشد، بلکه باید مجموعه‌ای از نشانه‌های ویروس که توسط پزشک متخصص، کیت تشخیصی و سی تی و گاه با آزمایش‌های پیچیده تشخیص داده می‌شود، وجود داشته باشد تا به قطعیت گفت که شخص واقعا بیمار تشخیص داده شود نه اینکه به صرف تب یا چند سرفه خود را بیمار پنداشت.

او گفت: البته که اگر کسی دارای علایم جدی بیماری ویروس کرونا باشد باید حتما به پزشک مراجعه کند ولی در هر حال متوجه باشیم که ممکن است ما درگیر سندروم کرونا پنداری باشیم که در این صورت می‌توانیم با کمترین نگرانی از کنار موضوع بگذریم و به زندگی عادی خودمان ادامه دهیم.

این متخصص روانشناسی توصیه کرد افراد مستعد به کرونا پنداری این روزها هرچه بیشتر خود را مشغول به کار، تفریح، ورزش، تغییر سبک زندگی و ایجاد سبک‌های جدید زندگی که بسیاری از آنها توسط سازمان نظام روانشناسی منتشر شده و کاستن از مطالعه درباره بیماری ( امتناع از اخبار و اطلاعات کذب در خصوص کرونا) و اکتفا به منابع محدود و معتبر و نیز عوض کردن بحث، هنگامی که اطرافیانمان دارند بیش از حد درباره این ویروس سخن می‌گویند، راه‌های دیگری برای مهار سندروم کرونا پنداری است.

وی تصریح کرد که توصیه بسیاری از روان شناسان در چنین مواردی این است که افراد بهتر است وقتی دچار خودبیمار پنداری می شوند لبخندی بزنند و بگویند: اگر کرونای نشدیم لااقل سندروم کرونا را تجربه کردیم!

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا کرمانشاه با بیان اینکه اکنون ۹۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: تاکنون آزمایش‌ کرونا ۵۹ بیمار در استان مثبت اعلام شده که هفت نفر از آنان فوت کرده‌اند.

دکتر محمدابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۴۸۵ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که ۳۸۱ نفر از آنان ترخیص شده اند.

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه عنوان کرد: تاکنون ۲۶ بیمار کرونایی در شهرستان کرمانشاه، ۶ بیمار در اسلام آبادغرب، هفت بیمار در سنقر، هشت بیمار در کنگاور، ۲ بیمار در هرسین، ۲ بیمار در صحنه، چهار بیمار گیلانغرب، ۲ بیمار در جوانرود، یک نفر در پاوه و یک نفر در سرپل ذهاب بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.