لاله مظفری روز شنبه به ایرنا افزود: ویروس کرونا در شرایط انجماد بسیار پایدار است و در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد تا ۲ سال می تواند زنده بماند.

او گفت: ویروس های کرونا، سارس و مرس براساس میزان دما، رطوبت و نور ماندگاری متفاوتی دارند. به عنوان مثال در دمای یخچال( چهار درجه سانتی گراد) ویروس کرونا می تواند تا ۷۲ ساعت زنده بماند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ویروس در دمای پایین و فریز شده پایدار است بهداشت و ایمنی موادغذایی می تواند از انتقال آن از طریق غذا پیشگیری کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که محصولات گوشتی خوب پخته باشد و با دست های تمیز آماده شود، ایمن است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: به هنگام استفاده و آماده سازی مواد خام حیوانی ( شیرخام و گوشت یا سایر فرآورده های حیوانی) برای جلوگیری از آلودگی سایر موادغذایی ضروری است دست های خود را کاملاً بشویید.

مظفری با تاکید بر اینکه باید از تخته و چاقو جداگانه برای خردکردن گوشت خام و مواد غذایی پخته استفاده شود، افزود: از بازارهای حیوانات زنده بازدید نکنید و از تماس مستقیم با حیوانات خودداری کنید.

او گفت: از ذبح، فروش، تهیه یا مصرف گوشت حیوانات وحشی یا حیوانات اهلی مریض و مرده با علل ناشناخته پرهیز کنید.

وی همچنین یاداوری کرد که در هنگام مراقبت و غذا دادن به بیمار و کودکان خردسال قبل و بعد از غذا دادن به آنها حتما دست های خود و بیمار را ضدعفونی کنید و از ظروف، قاشق و چنگال شخصی استفاده شود.

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه تصریح کرد امکان انتقال ویروس کرونا از طریق بسته های مواد غذایی وجود دارد. توصیه کرد قبل از مصرف بسته ها نیز شسته شود.

او با اعلام اینکه خرید مواد غذایی فله ای و یا باز باید ممنوع است، گفت: از دست به دست کردن مواد غذایی و ساندویچ های خانگی و یا تهیه شده توسط فروشنده خودداری شود.

مظفری با یادآوری اینکه از مصرف هرگونه فرآورده های کنسروی یا فرآوری شده مثل سوسیس،‌ کالباس و غیره خودداری شود، افزود: از مایعات بیشتر استفاده شود و ترجیحاً از آب های معدنی که قبل از مصرف بطری آن شسته شده است، استفاده کنید.

طبق آخرین اعلام سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در کرمانشاه هم کنون ۷۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و آزمایش ۲۷ بیمار مثبت اعلام شده و سه نفر نیز فوت کرده است.

دکتر محمدابراهیم شکیبا عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون ۳۳۱ نفر بیمار مشکوک به کوئید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که ۲۵۴ نفر از آنان ترخیص شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.