حدود ۲ ماه است که مردم کشورهای مختلف دنیا نام ویروس کرونا را شنیده اند و دنیا در بهت و حیرت به سبب کشف نشدن دارو و واکسن برای آن فرو رفته است.

این ویروس که به سرعت در حال رشد در سطح جهان است، ابتدا در کشور چین، کشورهای آسیای شرقی و برخی کشورهای اروپایی مشاهده شد و حال بعد از مدت اندکی متاسفانه پا به کشورمان گذاشته است.

یکی از مهمترین راه‌های انتقال نیافتن این ویروس که هم خانواده سارس و ابولا و آنفلوآنزا است، رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در محیط های آلوده ناشی از فرد ناقل است بنابراین مردم می توانند با اهتمام به نکات مهم بهداشتی و توصیه های درمانی کمتر در معرض خطرات آن قرار بگیرند.

ویروس کرونا می تواند از طریق فرد ناقل و از راه گوش، بینی، دهان و .... منتقل شود و فرد مبتلا را با مشکلاتی مواجه کند که اغلب مشکلات متعدد آن هم بر روی افراد میانسال و دارای بیماری زمینه ای بیشتر از سایرین خواهد بود.

متاسفانه تاکنون کشورهای دنیا نتوانسته اند به درمان قطعی و دارو و حتی واکسن آن  دست یابند اما در عین حال غالب افراد مبتلا پس از چند روز درمان می شوند و تنها ۲ درصد از افراد مبتلا جان خود را از دست داده اند که به طور قطع آمار آن کمتر از بیماریهایی همانند سارس یا آنفلوآنزا بوده است.

ویروس کرونا که به گفته محققان تا ساعت ها و حتی روزهای متمادی (برخی منابع علمی تا ۹ روز را هم ذکر کرده اند) بر روی اجسام و محیط باقی می ماند، می تواند افراد مختلفی که با آن محیط در تماس هستند را نیز مبتلا نماید و حتی بسیاری از مبتلایان از همین طریق با بیماری مواجه شده اند.

هم اکنون بسیاری از کشورهای دنیا تمهیدات ویژه ای برای قرنطینه بیماران مبتلا و محیط های عمومی و پر رفت و آمد که جایگاه رشد و نمو این ویروس است، تدارک دیده اند و حتی محیط های عمومی اگر تعطیل هم نشده باشند با تمهیدات ویژه ای به فعالیت خود ادامه می دهند.

اما با ورود این مهمان ناخوانده به کشورمان شاهدیم که به غیر از موضوع قرنطینه افراد مبتلا و حتی مشکوک، مسئله پاکسازی و میکروب زدایی مکان های عمومی و پرتردد و حتی سالن های اجتماعات، مدارس و مهدهای کودک و .... نیز در دستور کار قرار گرفته و به غیر از توصیه های جدی بهداشتی و درمانی این موضوعات نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

شست و شوی اتوبوس های شهری، مترو، مکان های سرپوشیده و .... در ساعت ها و روزهای گذشته انجام گرفته و این موضوع در روزهای آتی و باگسترش ناخودآگاه این ویروس، بیش از پیش اهمیت می یابد.

اما نکته مهمی که در خصوص میکروب زدایی، ضد عفونی کردن و گندزدایی وجود دارد این است که آیا راهکارهایی همانند شست و شو و پاک کردن سطوح به تنهایی جواب می دهد یا اینکه باید تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود.

با توجه به اینکه ویروس کرونا تا ساعت ها و حتی روزهای متمادی بر روی سطوح باقی می ماند، باید تمهیدات ویژه و علمی برای این منظور اندیشیده شود که البته هنوز راهکار دقیق و کاملی برای از بین بردن ویروس کرونا کشف نشده و همانند عدم دستیابی به دارو و واکسن، این ویروس همچنان برای از بین رفتن ناشناخته است؛ می توان دلیل این موضوع را هم گذشت مدت کوتاهی از کشف و شیوع ویروس کرونا دانست.

در عین حال کشورهای جهان برای این منظور راهکارهای علمی و دقیقی را پیش گرفته اند که نمونه آن برخی کشورهای آسیای شرقی همانند تایلند است.

تایلندی ها برای پاک کردن فضاهای سرپوشیده و سطوح و مکان های عمومی سرپوشیده و پرتردد از سیستم‌های مولد گاز ازن (ازن ژنراتور) بهره می گیرند.

ازن یکی از گازهای طبیعی است که از طریق تزریق در محیط و یا ترکیب با آب اثر فوق العاده زیاد اکسیدکنندگی داشته و محیط را میکروب زدایی، گندزدایی و ضدعفونی می کند، ضد عفونی کنندگی و گندزدایی با ازن به علت ماهیت گازی شکل آن می توانند به صورت کامل تمامی سطوح غیرقابل دسترس و قابل دسترس را پاکسازی نماید.

مسوولان تایلندی با توجه به اینکه گاز ازن تولیدی از طریق ازن ژنراتورها توانسته در پاکسازی محیط های ناشی از میکروب خطرناک سارس و .... مفید باشد، برای از بین بردن میکروب های ویروس کرونا که از خانواده سارس است در سطوح نیز از این گاز بهره می گیرند.

هر چند که هنوز نتایج علمی این موضوع همانند عدم دستیابی به داروهای آن نیز در خصوص کرونا به اثبات نرسیده است اما با توجه به میکروب زدایی و ضدعفونی کنندگی بالای گاز ازن ژنراتور و سابقه آن در از بین بردن ویروس سارس که در بسیاری از مقالات علمی نیز مورد بررسی و به اثبات رسیده است کشورهای مختلف از این اکتشاف علمی گرانبها و پرفایده استفاده می کنند.

گاز ازن می تواند با قابلیت اکسید کردن و پخش در  فضا و همچنین خاصیت میکروب زدایی و گندزدایی به ضدعفونی کردن محیط بپردازد و مانع باقی ماندن این مهمان ناخوانده بر روی سطح، اشیا و فضاهای سرپوشیده پرتردد شود.

حال با توجه به حضور ویروس کرونا در کشورمان و از طرفی اهتمام مسوولان و دست اندرکاران به پاکسازی محیطی از ویروس، بهره گیری از دستگاه ازن ژنراتور می تواند ثمرات بسیاری را برای سلامت مردم کشورمان به دنبال داشته باشد.

با توجه به اینکه در کشورهای آسیای شرقی این ویروس فراگیر شده و به سرعت در حال گسترش است، راهکارهای علمی و آزمایش شده همانند ازن ژنراتور می تواند ثمربخش باشد و تاحدود زیادی به سلامت مردم جهان و کشورمان کمک نماید.

در ایران نیز اهتمام به بهداشت و درمان و پاکسازی محیطی می تواند مانع گسترش بیش از اندازه این ویروس شود.

پاکسازی کامل و دقیق محیط های عمومی همانندمترو و اتوبوس ها، میکروب زدایی اتاق های بیمارستانی، ضدعفونی کردن محیط هایی همانند تالارها و سالن های همایش ها و سینماها، گندزدایی محیط های سرپوشیده پرجمعیت، اهتمام به پاکسازی و تصفیه هوای مکان های عمومی همانند بقاع متبرکه و مساجد، ضدعفونی کردن محیط های ورزشی و سالن های آرایشگاهی، مدارس و دانشگاه ها، ساختمان‌های اداری و دولتی و ..... می تواند به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و راهکار تمامی این موارد نیز از طریق دستگاه‌های ازن ژنراتور قابل اجرا خواهد بود.

ازن ژنراتور ها می تواند به غیر از میکروب زدایی سطوح و ضدعفونی کردن آنها و پاکسازی تمامی سطوح قابل دسترس و غیرقابل دسترس، به گندزدایی آب استخرها و حتی البسه بیمارستانی در رختشوی خانه بیمارستان ها و... مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه های ازن ژنراتور که نمونه های چینی و اروپایی آن در گذشته وارد کشور می شد، هم اکنون با دست توانمند دانشمندان و کارشناسان ایرانی تولید می شود و عرضه آن در قابلیت های مختلف در حال انجام است.

ازن ژنراتور ها این روزها می تواند به کمک دیگر میکروب زداها و ضدعفونی کننده ها ثمرات بسیاری برای کاهش خطرات کرونا داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.