یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در راه است و شعارها، سخنرانی ها و تبلیغات داوطلبان تایید صلاحیت شده برای این انتخابات، از هرگوشه و کناری شنیده می شود و نباید جایگاه پیگیری مطالبات بانوان در وعده و وعیدهای انتخاباتی خالی بماند.

زنان علاوه براینکه نیمه تاثیرگذار جمعیت در هر کشوری محسوب می شوند در توسعه یک جامعه تاثیرگذار هستند و صیانت و پاسداری از هویت انسانی بانوان کرمانشاهی موضوعی پراهمیت است که باید توسط نمایندگان آینده استان دنبال شود.

آموزش و پژوهش، سلامت و تندرستی، حقوق و امنیت، جمعیت و خانواده، کار و اقتصاد، حمایت های اجتماعی، مشارکت سیاسی و تصمیم سازی و فرهنگ و اجتماع به عنوان هشت شاخص و محور اصلی معرف موضوع عدالت جنسیتی است که باید به آن پرداخته شود.

نمایندگان بگویند برای مسائل فرهنگی بانوان چه برنامه ای دارند؟

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان کرمانشاه به ایرنا گفت: این روزها داوطلبان تایید صلاحیت شده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در محافل گوناگون و در حوزه های متعدد با مردم سخن می گویند و انتظار می رود همانطور که مسائل اقتصادی در اولویت است مسائل فرهنگی و هنر نیز در اولویت قرار بگیرد.

مهناز فتاحی اضافه کرد: جامعه ای که به فرهنگ نپردازد در بقیه مسائل دچار مشکل می شود، می دانیم بحث های اقتصادی و معیشتی در اولویت زندگی مردم قرار دارد ولی با اولویت سازی و توجه ویژه به فرهنگ بسیاری از مشکلات جامعه تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی افزود: خواهان ارایه برنامه های فرهنگی از سوی نمایندگان آینده مجلس هستیم، هر انسانی به طور قطع از ابتدای تولد تا روزهای آخر زندگی به این فرهنگ نیاز دارد و این امر باید بیش از دیگر مسایل روز باشد.

فتاحی اظهار داشت: از سوی دیگر بر این باور هستم کار نماینده قانونگذاری است و باید قول ها و وعده هایی که به مردم می دهد نیز در راستای قانونگذاری باشد.

فضاهای فرهنگی بانوان گسترش یابد

در ادامه مریم رحمانی، شاعر نام آشنای کرمانشاهی در گفت و گو با ایرنا، خواستار تخصیص بودجه لازم برای ایجاد فضای مخصوص فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ویژه بانوان شد.

رحمانی ادامه داد: اگر چنین شرایطی ایجاد شود فعالیت بانوان کرمانشاهی در زمینه های فرهنگی، هنری و اجتماعی گسترش می یابد.

این شاعر کرمانشاهی اضافه کرد، تشکیل نهادی مستقل با یک سازماندهی مناسب می‌تواند بازخوردهای چشم گیری از فعالیت بانوان در کرمانشاه داشته باشد.

نمایندگان به تصویب قوانین حامی خانواده کمک کنند

در ادامه یک پژوهشگر اجتماعی و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه هم در گفت و گو با ایرنا، از خانواده به عنوان یکی از مسائل مهم در حوزه بانوان یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده اند که حضور زنان در اجتماع نباید مانع ایفای وظایف مادری و همسری باشد پس نمایندگان باید به تصویب قوانین حامی خانواده کمک کنند.

معصومه حسنی خونسار ادامه داد: بخش دیگر از توقعات ما این است که بر اجرای قوانین نظارت کنند چرا که مجلس در رأس امور است ولی با وجود برخی قوانین مناسب، همه آنها به درستی اجرا نمی شوند و نقش نمایندگان در اینجا بسیار کلیدی است.

وی ادامه داد: بانوان ما احتیاج دارند بیش از پیش براساس دین مبین اسلام وظایف خود را بدانند ولی هنوز ابهاماتی در این خصوص هست نمایندگان می توانند در این زمینه با پژوهش های مناسب راهکارهای جدیدی را کشف کرده و به قانون تبدیل کنند.

وی ادامه داد: نمایندگان باید به نفع زنان گام بردارند و مسائل  و مشکلات بانوان را مطرح و بررسی کنند.

ورزش بانوان اسپانسر می خواهد؛ تضمینی برای آینده کاری نیست

از سوی دیگر مسوول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه به ایرنا، گفت: ورزش بانوان هیچ‌گونه اسپانسری برای حمایت در مسابقاتی همچون لیگ کشوری را ندارد، این مسابقات آزاد است و برعهده استان ها می باشد و اگر استان بتواند این ورزشکاران را حمایت کند می توانند در لیگ کشوری حضور یابند.

نرگس یوسفی با اشاره به اهمیت لیگ های کشوری برای حضور در مسابقات کشوری و مرزی، گفت: باوجود مکاتبات و مراجعه های فراوان، نتوانسته این حمایت ارگانی را در این زمینه جلب کنیم.

وی از پیگیری کارآفرینی برای بانوان ورزشکار کرمانشاهی به عنوان مطالبه ای دیگر یاد کرد و گفت: بانوان ما تا زمانی که ورزشکار هستند افتخاراتی برای استان و کشور کسب می کنند ولی بعد از آن هیچ آینده کاری ندارند و این مسئله پیگیری شود تا بانوان انگیزه دار شوند و در بخش قهرمانی وارد شوند.

سالن های ورزشی بانوان به روز شود

یوسفی ادامه داد: اکثر ساخت فضاهای ورزشی به سال های قبل بر می گردد و از نظر امکانات و تجهیزات به روز نیستند و کمبودهایی دارند و باید بهینه سازی فضاهای ورزشی بانوان انجام شود.

این مسوول بر اثربخش کردن ساعات درس ورزش در مدارس و دانشگاه ها تاکید کرد و ادامه داد: دانش آموزان با فقر حرکتی مواجه هستند و نباید ورزش را امر ساده در این مدارس در نظر گرفت که نمایندگان باید بدانند اثربخش کردن ساعات درس می تواند در سلامتی بانوان اثرگذار باشد.

سهم ۳۰ درصدی مدیریتی زنان اعمال و ارتقا یابد

در پایان مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه به ایرنا گفت: از نمایندگان آینده استان در خانه ملت می خواهیم ۳۰ درصد سهم مدیریتی بانوان را تحقق و ارتقا دهند که این امر در برنامه ششم توسعه مطرح شده است.

زهره رستمی ادامه داد: ارتقا سوادآموزی بانوان کرمانشاهی انتظار دیگری است که خوشبختانه وضعیت ما در سطح کشور مناسب است و از سوی دیگر ارتقا شاخص های عدالت جنسیتی  را خواهان هستیم، ۱۷۹ شاخص وجود دارد که به همه دستگاه های اجرایی استان، استاندار و نمایندگان بر می گردد و استاندار کرمانشاه در این زمینه حامی ما هستند.

رستمی ادامه داد: شاخص های در نظر گرفته شده در طرح عدالت جنسیتی با تاکید بر برابری در بهره مندی از فرصت ها و حق انتخاب مبتنی بر موازین اسلامی برای بانوان تعریف شده است.

وی از عدالت جنسیتی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یاد کرد و گفت: براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم، شاخص هایی توسط وزاتخانه ها با هماهنگی معاونت امور زنان تهیه شده و به فرمانداری و استانداری ها اعلام شده که این شاخص ها در دستگاه های مختلف اجرایی استان باید اجرا شود.

این مسوول یادآور شد، در این طرح به شاخص های بنیادین شامل خانواده و ازدواج، آموزش، بهداشت، مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اولویت داده می شود.

رستمی معتقد است، این اقدام چراغ راهی برای دستگاه های اجرایی است آن هم برای بانوانی که دارای برتری هایی هستند که با این وجود نتوانسته اند آن را بروز دهند که با این طرح نابرابری ها از بین می رود.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی قرار است دوم اسفند ماه امسال به صورت همزمان در ۵۵ هزار شعبه اخذ رای کشور برگزار شود که هزار و ۵۸۵ شعبه آن در استان کرمانشاه قرار دارد.

استان کرمانشاه در این دوره از انتخابات یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۴۱۳ نفر واجد شرایط رای دادن دارد که ۵۸ هزار و ۲۸۰ نفر از آنها را رای اولی ها تشکیل می دهند.
۱۵۸ نفر در استان کرمانشاه برای تصاحب هشت کرسی مجلس تایید صلاحیت شده اند که ۱۶ نفر آنها بانوان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.