آنوبانی‌نی یکی از نقش‌برجسته‌های متعلق به یکی از چهار عنصر قومی زاگرس‌نشین در هزارهٔ سوّم پیش از میلاد به نام لولوبیان است، که پیش از آریایی‌ها در این محل سکونت داشتند. نقش برجسته آنوبانی‌نی در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه و در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد و در حدود ۲ هزار سال پیش از میلاد تراشیده شده‌ است.
این اثر اکنون در داخل حیاط مدرسه ای ابتدایی قرار دارد که در کنار کوه واقع شده و اجازه فعالیت به میراث فرهنگی برای ساماندهی آن را نمی دهد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه روز یکشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش گفت: این اثر اکنون در مدرسه بنت الهدی قرار دارد و در کنار این مدرسه نیز ۲ مدرسه دیگر مشغول به فعالیت هستند.
مهرداد سالاری افزود: مدرسه بنت الهدی باید با تغییر کاربری در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد تا بتوانیم آن را ساماندهی کند اما ۲ مدرسه دیگر می تواند به فعالیت های خود ادامه دهند.
نیاز به مدرسه جایگزین
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه اکنون ۲۳۲ دانش آموز دوره ابتدایی در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند، گفت: در جوار این دبستان مدرسه دیگری وجود ندارد که بتوان دانش آموزان را در آن ساماندهی کنیم از این رو نمی توانیم مدرسه را تخلیه کنیم.
مجید یزدان پناه افزود: آموزش و پرورش می تواند در صورت تامین شدن اعتبار در زمین پارک نزدیک مجموعه یک دبستان ایجاد کند و یا از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سرپل‌ذهاب که تخریب شده و نیاز به تعمیر دارد بهره بگیرد.
وی افزود: ما موافق جابجایی هستیم اما باید مدرسه دیگری برای دانش آموزان ایجاد شود تا بتوانیم کودکان را در آن ساماندهی کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه عنوان کرد: یک سوله متعلق به آموزش و پرورش نیز در کنار آثار وجود دارد که باید با مجوز مسکن و شهرسازی جابجا شود.
یزدان پناه ادامه داد: باتوجه به آسیب دیدگی که این مدرسه در زمان زلزله پیدا کرده، ما هم موافق احداث یک مدرسه دیگر در نزدیکی مدرسه فعلی هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در تشریح وضعیت کنونی کتیبه باستانی آنوبانی‌نی گفت: باوجود اهمیت باستانی این کتیبه، اکنون هیچ امکانات زیرساختی برای بازدید گردشگران از آن وجود ندارد.
امید قادری اضافه کرد: در نزدیکی کتیبه نزدیک به ۷۰۰ متر فضای سریداری و انبار مانندی وجود دارد که در زلزله تخریب شده که با اختصاص آن به میراث فرهنگی، فضای مناسبی را برای گردشگران بازدید کننده از این کتیبه باستانی فراهم می‌کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه یادآورشد: با تخلیه مدرسه هم آن را مقاوم سازی کرده و به یک موزه بزرگ در سرپل‌ذهاب تبدیل خواهیم کرد.
آنوبانی نی متعلق به جهانیان است
استاندار کرمانشاه نیز در این نشست بر جابجایی هرچه سریع تر مدرسه تاکید کرد و گفت: این مدرسه باید آزاد شود زیرا آنوبانی‌نی اثر بسیار ارزشمندی محسوب می شود و متعلق به ایرانیان و جهانیان است.
هوشنگ بازوند افزود: کتیبه باستانی آنوبانی‌نی از جمله آثار تاریخی استان است که اکنون زیرساخت مناسبی برای بازدید گردشگران ندارد، چرا که در داخل یک مدرسه قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: از محل اعتبارات زلزله، به آموزش و پرورش استان زمین و پول می‌دهیم تا مدرسه‌ای دیگر احداث کند و بتوانیم آنوبانی‌نی را از حصار خارج کنیم.
استاندار کرمانشاه بااشاره به میزبانی کرمانشاه در برگزاری رویداد بین المللی گردشگری ۲۰۲۰،  اظهار داشت: هرچند اوایل امسال میزبانی کرمانشاه برای این رویداد مهم قطعی شد، اما برخی از استان‌ها در ماه‌های اخیر بدنبال گرفتن این میزبانی از کرمانشاه بودند و به بهانه‌های مختلف زیرساخت‌های گردشگری استان را زیرسوال می‌بردند.
بازوند تصریح کرد: براین اساس، طی هفته گذشته دیداری با وزیر میراث فرهنگی داشتم و در این رابطه رایزنی‌هایی شد که در نهایت آقای مونسان به صراحت اعلام کرد، میزبانی این رویداد بزرگ برای کرمانشاه خواهد بود.
استاندار کرمانشاه با تاکید براینکه کرمانشاه ۲۰۲۰ اتفاقی بزرگ برای استان است، عنوان کرد: انتظار داریم تا زمان برگزاری این رویداد همه دستگاه‌های ذیربط، به میراث فرهنگی استان برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری و رفع برخی از مشکلاتی که داریم، کمک کنند.
وی یادآورشد: در زمان برگزاری این رویداد وزرا و سفیرانی از کشورهای مختلف به کرمانشاه خواهند آمد و به بازدید از آثار تاریخی مهم استان می‌پردازند، برای همین باید شرایط و زیرساخت‌های مناسبی را در بناهای تاریخی استان بوجود بیاوریم.
آنوبانی نی
سنگ‌نگاره آنوبانی نی در سینه کوهی به بلندای ۳۵ متر منتسب به پادشاه لولوبی است که پای چپ را بر روی پیکر اسیری نهاده و از ایزدبانوی اینانا ۲ اسیر دیگر را می‌گیرد. در زیر این تصویر ۶ اسیر دیگر هم کنده کاری شده‌ است. سنگتراشی بخش پایین که در بردارنده تصویر اسیران است همگی برهنه نشان داده شده‌اند و در حالیکه دست هر کدام از پشت بسته‌ است از چپ به راست پشت سر پادشاهی که تاج بر سر دارد (مشابه با کلاه مادی‌های شرقی و پارسیانی که حدود هزار و پانصد سال بعد به حکومت رسیدند)، در حرکت می‌باشند. در زیر این صحنه هم سنگ‌نگاره‌ای که نشانگر پیروزی آنوبانی‌نی است تراشیده شده‌ است.
این اثر مربوط به قرن ۲۲ پیش از میلاد که شباهت بسیاری به سنگ نگاره مشهور نارام سین آکدی دارد از لحاظ تاریخی با فاصله نزدیکی با آن پدید آمده و ممکن است پس از تضعیف قدرت نارام سین و فرزند وی شارکالی شاری توسط حاکم لولوبی پدید آمده باشد. نام آنوبانی نی آکدی بوده و نوشته مربوط به سنگ نگاره نیز به زبان آکدی می‌باشد و در نتیجه این گمان وجود دارد که حاکم مزبور ممکن است یک حاکم دست نشانده آکدی باشد.
این که نام محل سنگ نگاره (کوه پادیر) به صراحت ذکر شده، به ظاهر نشان می‌دهد که این محل در مرکز متصرفات آنوبانی نی نبوده و شاید صحنه پیروزی یا مرز متصرفات وی بوده‌ است.
این اثر به سنگ‌نبشته بیستون که در حدود ۲ هزار سال پس از آن ساخته شده شباهت دارد و به عقیدهٔ برخی محققان داریوش بزرگ سنگ نبشته بیستون را با الهام از این اثر ساخته‌ است.
۲ نفر از اسیران که بزرگتر از سایر اسیران تصویر شده‌اند در پشت الهه اینانا (ایشتار) قرار دارند و دیگر اسیران در صف زیرین قرار گرفته‌اند و همگی برهنه که دستانشان از پشت بسته شده‌ است. در زیر پای پادشاه اسیری دیگر لگدکوب شده و کتیبه‌ای به زبان اکدی با این مضمون نقل شده‌است: «آنوبانی‌نی پادشاه توانا، پادشاه لولوبی نقش خود و نقش الهه ایشتار را در کوه باتیر رسم کرده‌است. آن کس که این نقوش و این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتوم، انلیل، نین‌لیل، ادد، ایشتار، سین و شمش گرفتار و دودمانش بر باد رواد».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.