تا پیش از این مرکز پژوهش های مجلس مسوول پایش فضای کسب و کار استان ها بود اما از سال ۹۵ این ماموریت به اتاق بازرگانی که متولی اصلی بخش خصوصی است واگذار شد تا شائبه دست اندازی در رتبه بندی ها کمتر بشود.

سنجش فضای کسب و کار ۲۸ شاخص  دارد و بالا و پایین شدن آن می تواند تاثیر مستقیمی بر سرمایه گذاری در هر استان داشته باشد.

طبیعی است مدیران هر استان تلاش می کنند که با بهتر کردن رتبه فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران بخش خصوصی دلربایی کنند.

بعد از خبر ناراحت کننده رتبه ۲۸ فضای کسب و کار کرمانشاه در تابستان امسال رتبه جدید می تواند به مدیران استان این انگیزه و اعتماد به نفس را بدهد که باز هم با تلاش بیشتر می توانند این رتبه را بهتر کنند چرا که وضعیت بیکاری در کرمانشاه اصلا حال مساعدی ندارد.

۹۷۳ درخواست سرمایه گذاری ثبت شده در سیستم پنجره واحد

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان این خبر افزود: از ۲۸ شاخص فضای کسب و کار ۶ شاخص مربوط به دولت است به همین منظور موضوع  پنجره واحد الکترونیک از شهریور ۹۸ در هفته دولت در کرمانشاه افتتاح شد.

علی محمدی ادامه داد: کسانی مایل به سرمایه گذاری و اجرا کردن طرح اقتصادی در استان باشند درخواستشان را از طرق پنجره واحد الکترونیک ثبت و سیستم خودش درخواست این افراد را به دستگاه مربوطه ارجاع می دهد و استعلامات دیگر فیزیکی نیست و در هر مرحله که نیاز به مدرک فیزیکی باشد برای شخص سرمایه گذار پیامک ارسال می شود.

وی مزیت بزرگ این طرح را حذف ارتباط چهره به چهره، تاخیر در کار و رانت و فساد عنوان کرد.

به گفته محمدی، از زمان شروع به کار این سامانه تا کنون ۹۷۳ درخواست کوچک، متوسط و بزرگ ثبت شده است و از این تعداد ۷۵۶ درخواست مختومه شده اند به این معنی که یا مجوز دریافت کرده اند و یا تقاضای آنها به دلایل مختلف رد شده است.

وی همچنین سیستم سرمایه گذاری خارجی را جدای از این سیستم عنوان کرد و گفت: تاکنون ۹ مورد درخواست سرمایه گذاری خارجی داشته ایم که ۲ مورد آن عملیاتی شده است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان میانگین ۱۴ روز را زمان  بررسی درخواست های سرمایه گذاری در استان بیان کرد و افزود: البته برخی درخواست ها ممکن است به دلیل ارجاع به شورای برنامه ریزی تا ۵۰ روز هم زمان ببرد.

وی در تقسیم بندی مجموع درخواست های سرمایه گذاری از پاییز امسال تاکنون گفت: ۴۹۲ درخواست منجر به صدور مجوز فعالیت و شروع عملیات شده است؛ ۲۱۷ درخواست در جریان بررسی است و ۲۶۴ درخواست نیز به دلایل مختلف رد شده است.

محمدی تاکید کرد: در این سامانه همه دستگاه های اجرایی استان رصد می شوند و باید پاسخگوی کمیسیون بهبود فضای کسب و کار باشند ضمن اینکه اگر اولویت های سرمایه گذاری در استان تعریف کنیم دیگر هیچ سرمایه گذاری سرگردان نمی شود.

به گفته وی در سامانه پنجره واحد الکترونیک اطلاعات مربوط به طرح های توجیهی، سرمایه ثابت، سرمایه جاری و میزان اشتغال وارد خواهد شد.

محمدی بیان داشت: در مجموع این ۹۰۰ درخواست، پتانسیل ایجاد حدود ۱۷ هزار شغل با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان داشته اند.

به گفته مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه در مجموع تاکنون ۲ هزار و ۵۰۵ استعلام از طریق سامانه پنجره واحد الکترونیک رد و بدل شده است که از این تعداد به هزار و ۸۱۴ استعلام جواب داده شده و ۶۹۱ استعلام نیز در دست اقدام است.

محمدی اضافه کردن مجوزهای ساخت و شهرداری ها را به سامانه جزو برنامه های آتی عنوان کرد و گفت: بعد از استعلامات به سراغ تعیین اصلاح  موضوع تامین مالی بانک ها و مالیات ها می رویم.

  جهاد کشاورزی رتبه برتر صدور مجوز و  میراث فرهنگی رتبه آخر

وی دستگاه های برتر صدور مجوز در استان را اداره کل جهاد کشاوزی، نظام مهندسی کشاوزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان بهترین دستگاه های استعلام شونده که در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگو بوده اند را شرکت گاز، برق منطقه ای، مدیریت امور اراضی و بنیاد مسکن اعلام و تاکید کرد این دستگاه ها باید تشویق بشوند.

محمدی اما از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گله مند بود و گفت: این دستگاه انتظارات ما را برآورده نکرده است.

لبخند رضایت چینی ها به سرمایه گذاری در کرمانشاه

در این جلسه فرید خلیلی معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه گفت: از سال ۹۰ نتوانستیم حتی یک ریال سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم هرچند در سال های ۹۶ و ۹۷ مجوز سرمایه گذاری در حوزه بیمارستان به مبلغ ۱۲۰ میلیون یورو صادر شد اما تحریم ها مانع از به نتیجه رسیدن این سرمایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۹۸ توانستیم چینی ها را متقاعد به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی در طرح کاشی و سرامیک بکنیم که این طرح هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

خلیلی گفت: طرح فرو آلیاژ با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون یورو و اشتغالزایی مستقیم ۲۱۰ نفر دیگر سرمایه گذاری خارجی جذب شده امسال است.

به باور او، این سرمایه گذاری ها در نهایت منجر به توسعه استان از طریق تاثیر بر بهبود فرهنگ کار می شوند ضمن اینکه فناوری اینها متفاوت از تکنولوژی داخلی است.

وی تاکید کرد: هرچقدر به سمت رقابت پیش برویم و از انحصار خارج شویم در نهایت منافع اقتصادی مردم تامین می شود؛ ضمن اینکه در فضای رقابتی کارخانه های داخلی نیز مجبور می شوند بر روی بهره وری خودشان کار کنند.

در این جلسه علی محمدی مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه نیز احساس خطر نسبت به سرمایه گذاری هیات چینی در استان را شخصی دانست و گفت: اگر ما به اینها مجوز نمی دادیم یا به استان ها و یا کشورهای دیگر می رفتند ضمن اینکه هیات سرمایه گذاری خارجی به اتفاق آرا این سرمایه گذاری را برخلاف منافع ملی تشخیص نداده است.

به گفته وی، سرعت احداث کارخانه کاشی و سرامیک در کرمانشاه به گونه ای است که طی ۶ ماه آینده مرحله  اول آن به بهره برداری می رسد.

در ادامه این جلسه امیر حمزه حیدریان معاون مالی اداره کل اقتصاد و دارایی استان به موضوع هیات ۲۵۱ مکرر اشاره کرد و گفت: زمانی که مالیات قطعی می شود اما مودی همچنان نسبت به مبلغ آن اعتراض دارد این هیات مرجع رسیدگی به حل اختلاف است.

به گفته حیدریان از ۲ سال پیش به استان تفویض اختیار شده است تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقوقی و ۵۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی تصمیم گیری شود.

او افزود: از ۹۰۰ پرونده دادخواست مالیاتی حدود ۴۸۰ درخواست مجوز رسیدگی در هیات استان را کسب کرده اند و مابقی ادله کافی برای رسیدگی نداشته اند.

حیدریان حداکثر زمان لازم برای بررسی پرونده های مالیاتی را ۲ ماه عنوان کرد و گفت: تاکنون ۱۱۷ مورد رای به تعدیل مالیات، ۱۳۹ مورد رفع تعرض و ۸۱ مورد نیز رد شکایت داشته ایم ضمن اینکه برای حدود ۱۰۰ پروند نیز هنوز رای صادر نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.