سامانه جدید بارشی که از هفته گذشته وارد استان کرمانشاه شد، همراه با بارش شدید برف و باران بود به طوریکه مدارس برخی از شهرستان ها از جمله سنقروکلیایی، اسلام آبادغرب و دالاهو را به تعطیلی کشاند.

بارش برف و کولاک همچنین تردد خودروها را در برخی از مناطق کوهستانی و مرتفع با مشکلاتی روبرو کرد و راه ارتباطی چندین روستا را نیز بست.

این بارش ها اما بر روی پرواز هواپیماها اخلالی ایجاد نکرد و هیچ پروازی در استان کرمانشاه لغو نشد.

راه ۶۶ روستای مسدود کرمانشاه بازگشایی شد

​ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه، از انسداد راه ۶۶ روستای استان به دلیل بارش برف در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: اکنون راه تمام این روستاها باز شده است.

فریبرز کرمی در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به بارش برفی که از روز گذشته (۱۶ آذر) در برخی نقاط استان آغاز شد، افزود: این بارش‌ها راه ۶۶ روستای استان را مسدود کرد که عمدتا در شهرستان‌های پاوه، گیلانغرب، اسلام آبادغرب و دالاهو بودند.

وی ادامه داد: با همکاری اکیپ‌های راهداری و ماشین‌آلاتی که در اختیار داشتیم، تمام راه‌های روستایی باز شد و اکنون هیچ روستایی راه مسدود ندارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون تمام راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان باز است، گفت: در برخی گردنه‌های برف‌گیر که بارش زیاد بود اختلال تردد داشتیم که اکنون رفع شده است.

به گفته کرمی، عمده مشکل مربوط به منطقه گواور(حد فاصله اسلام آبادغرب به گیلانغرب) بود که در این منطقه نزدیک ۴۰ سانتی‌متر بارش برف به زمین نشسته بود.

وی تاکید کرد: اکنون نیز به دلیل آب شدن برف‌ها اکثر محورهای استان لغزنده است و رانندگان باید سرعت مطمئنه را رعایت کنند.

او یادآوری کرد: نیروهای راهداری همچنان تا پایان بارندگی در آماده‌باش هستند.​

آماده باش ۴۸ راهدارخانه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه در ادامه سخنانش از آماده‌باش زمستانی در جاده‌های استان خبر داد و گفت: ۴۸ راهدارخانه با ۴۳۰ نیرو در قالب اکیپ‌های مختلف در این راهدارخانه‌ها آماده‌باش هستند.

کرمی افزود: ۲۸۵ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین از جمله ۳۷ دستگاه کامیون نمک‌پاش و برف‌روب، ۶۵ دستگاه برف‌روب، ۴۱ دستگاه نمک‌پاش، چهار دستگاه برف‌خور، ۴۶ دستگاه گریدر، ۲۶ دستگاه بلدوزر و ۲ دستگاه تراکتور برف‌روب در استان برای ارائ ه خدمات راهداری زمستانی آماده است.

او از تامین شن و نمک موردنیاز برای جاده‌ها نیز خبر داد و گفت: نزدیک به ۴۰ هزار تن شن و نمک تامین شده است.

۱۳ پایگاه هلال احمر و امداد رسانی به ۵۷۲ نفر گرفتار در برف

جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه به عنوان یکی از دستگاه های امداد رسان در جریان بارش های این هفته به امدادرسانی به افراد گرفتار در برف و کولاک پرداخت و اکیپ های خود را برای فعالیت در زمستان تجهیز و آماده کرده است به طوریکه مدیرعامل این جمعیت خبر داد که پرسنل امدادی هلال احمر شنبه شب به ۵۷۲  گرفتار در برف امدادرسانی کردند.

فرزین معتمدی با بیان اینکه بین مسافران این خودروها اقلام خوراکی توزیع شد، افزود: همچنین در محورهای حمیل به ایلام و روانسر به پاوه نیز اقلام خوراکی به ترتیب بین ۶۱ و  ۲۶ نفر توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمانشاه با بیان اینکه ۶ نفر در محور گیلانغرب به روانسر به دلیل سرمازدگی به بیمارستان منتقل شدند، گفت: پنج فقره تصادف در محورهای بیستون به کرمانشاه، سرپل‌ذهاب به قصرشیرین، کرمانشاه به اسلام آبادغرب و سنقر به میانراهان نیز رخ داد که در مجموع عملیات رهاسازی برای ۹ نفر انجام شد.

وی اظهار داشت: در عملیات شب گذشته ۱۵۰ نفر از پرسنل هلال احمر در قالب ۱۰ تیم، ۱۸ دستگاه آمبولانس و ۱۵ خودرو امدادی به کار گرفته شدند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح زمستانی هلال احمر اشاره کرد و گفت: چهار هزار نفر روز نیرو در قالب این طرح پای کار خواهند بود و در زمینه امداد و نجات بخصوص کمک به خودروهای گرفتار در برف و حوادث فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: ۱۳ پایگاه ثابت، سه پایگاه موقت، ۱۵ پایگاه شهری، ۲ پایگاه امداد کوهستان و یک پایگاه امداد هوایی هلال احمر در قالب این طرح آماده خدمات‌دهی به مردم هستند.

تعطیلی مدارس چند شهرستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بارش ها خساراتی در استان وارد نکرد، گفت: این بارشها تنها راه ارتباطی ۶۶  روستا را بست که به همت اکیپ های راهداری بازگشایی شد و مشکلی در استان وجود ندارد.

جلیل بالایی با اشاره به اینکه همه دستگاه های خدمات رسان برای اجرای طرح خدمات رسانی زمستانی آمادگی دارند، افزود: تدابیر و تمهیدات لازم برای بارش برف، باران، کولاک و سیلاب در استان اندیشیده شده دستگاه‌های خدمات رسان امکانات و تجهیزات خود را آماده امدادرسانی کرده‌اند.

او به تعطیلی مدارس چند شهرستان استان نیز به دلیل بارش برف و برودت هوا در روز یکشنبه اشاره کرد و گفت: تمام مقاطع تحصیلی گروه صبح روز یکشنبه در بخش گواور، سطر و مرکزی سنقر، حمیل و بخش مرکزی اسلام آباد غرب تعطیل شد.

بالایی همچنین اضافه کرد که مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول شهرهای سنقر، حمیل و اسلام آباد و شهرستان دالاهو شامل مرکزی، ریجاب و گهواره نیز تعطیل شد و در مابقی نقاط استان مدارس دایر بود.

ادامه بارش تا آخر هفته

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه نیز اعلام کرد در روزهای دوشنبه و سه شنبه اگرچه سامانه بارشی از جو استان خارج شده اما در پاره ای نقاط افزون بر تشکیل مه صبحگاهی ممکن است گاهی اوقات شاهد رگبارهای موقت و پراکنده باران و برف نیز باشیم.

محمد خسروی افزود: در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دمای هوای روزانه به طور نسبی افزایش می یابد و به دنبال این وضعیت در روز جمعه، سامانه بارشی دیگری جو منطقه را متاثر کرده و در بعضی ساعات سبب بارندگی در سطح استان خواهد شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۳ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

این استان بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.