دکتر علیرضا جانبخش روز پنجشنبه به ایرنا افزود: هرسال این بیماری در آبان ماه شایع می‌شد اما امسال از اوایل مهر شاهد شیوع آن در ایران و اغلب کشورهای دنیا بودیم به طوری که اکنون در دوره اوج شیوع و همه‌گیری آن قرار داریم و حداقل تا ۲ هفته آینده همه گیری آن ادامه دارد.

او گفت: پس از گذر از مرحله اول این بیماری حدود ۲ ماه آینده وارد مرحله دوم این بیماری خواهیم شد که باید تمام امکانات لازم در این خصوص فراهم شود. 

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه گفت: ویروس آنفلوانزا یک ویروس غیرقابل پیش بینی است و امسال شدت بیماری و طول دوره بیماری آن از سال‌های گذشته بیشتر است.

او یادآور شد که به نظر می‌رسد این روزها ویروس بیماری آنفلوانزا به علت تغییرات ژنتیکی، مقداری قوی‌تر و تهاجمی‌تر شده است.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: مهمترین ویروسی که امسال عامل مرگ در کشور بوده ویروس H۱N۱ است که بیش از نیمی از موارد مرگ این بیماری به این ویروس مربوط است و ویروس آنفلوانزا H۳N۲ نیز با میزان کمتر دومین ویروس شایع در بین افراد مبتلا در کشور است.

جانبخش افزود: علایم این بیماری با سرماخوردگی شباهت‌های زیادی دارد و به طور دقیق نمی‌توان علایم مجزایی برای آنفلوانزا ذکر کرد اما تب، درد عضلانی، اسکلتی و تهوع و استفراغ در بین افراد مشکوک به آنفلوانزا مشاهده شده است.

وی اظهارداشت: بهترین روش پیشگیری از بروز آنفلوانزا توجه به تغذیه و استفاده از لبنیات و سبزیجات در برنامه غذایی، رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستن مداوم دست‌ها با صابون و آب گرم و استفاده از تهویه هوا در محیط‌های بسته، اجتناب از خودتجویزی و استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک و کورتن و تزریق واکسن در زمان مناسب است.

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است.

آنفلوانزا سبب ضعف و ناخوشی کامل در فرد شده و این بیماری را باید به ویژه نزد سالخوردگان و افراد مبتلا به ناراحتی‌های مزمن، قلبی و عروقی ‌جدی تلقی کرد.

آنفلوانزا را یک بیماری واگیر شدید معرفی می‌کنند که از طریق سرفه یا عطسه و ترشحات بدن منتقل می‌شود.

علائم این بیماری معمولا یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن تظاهر می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.