روابط عمومی استاندار کرمانشاه روز یکشنبه به نقل از مهرداد سالاری افزود: تصمیم نهایی پیرامون سرنوشت پروژه پل روگذر شهر اسلام‌آباد طی چند روز آینده در نشست مشترکی به ریاست معاون عمرانی استاندار و با حضور معاون و یا نماینده تام الاختیار وزارت میراث فرهنگی، اعضای شورای شهر و شهردار اسلام آبادغرب و مدیرکل میراث فرهنگی استان اتخاذ می شود.
وی اظهار داشت: طی هفته‌های اخیر نظرات و مسایل مختلف و متنوعی پیرامون اجرا و یا عدم اجرای پل روگذر شهر اسلام آبادغرب در نزدیکی تپه تاریخی چغاگاوانه در سطح رسانه ها و فضای مجازی مطرح شده است.
معاون عمرانی استاندار کرمانشاه تاکید کرد: توجه به نظرات و دغدغه‌های مردم و رسانه ها و حراست از میراث فرهنگی همیشه در اولویت کاری مدیریت ارشد استان قرار داشته و در همین راستا روز جمعه (۲۶ مهرماه) همراه با مهندس بازوند استاندار کرمانشاه یک بازدید میدانی از محل پروژه در نزدیکی تپه تاریخی چغاگاوانه داشتیم و علاوه بر بررسی وضعیت پروژه، نظرات مردم را هم جویا شدیم.
وی اضافه کرد: آقای بازوند پس از این بازدید، مسائل مطرح شده پیرامون پروژه و حساسیت‌های مردم و رسانه‌ها را با مهندس طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به طور مفصل در میان گذاشت.
سالاری گفت: پس از بحث و بررسی موضوع مقرر شد تصمیم نهایی در باره اجرا یا عدم اجرای پروژه پل روگذر اسلام‌آبادغرب طی چند روز آینده و در نشست مشترک مسوولان ذیربط اتخاذ شود.

تپه تاریخی چغاگاوانه‌که مربوط به دوران پیش از ایران باستان است، اکنون به واسطه ساخت پل روگذر و ساخت و سازهای صورت گرفته در اطراف آن در معرض تخریب قرار گرفته است.

لایه های اولیه این محوطه تاریخی که ۱۹ تیر ۱۳۴۸ به ‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده، تاکنون آثار بسیار گران‌بهایی از دوران پیش از ورود آریایی ها و ایلام باستان به فلات ایران کشف شده است، اما به گفته باستان شناسان لایه‌های زیرین این تپه، رازهای بسیاری متعلق به دوران ناشناخته از تاریخ در دل خود دارد.

در این تپه ۱۰ هزار متری که با ارتفاعی حدود ۲۵ متر در وسط شهر اسلام‌آبادغرب و بین خانه‌های مسکونی قرار دارد، تاکنون آثار بسیار ارزشمندی مربوط به دوره سنگ، مس و عصر آهن به دست آمده است.

در ضلع غربی تپه چغاگاوانه و فاضله حدود ۴۰ متری آن میدانی به نام میدان امام خمینی (ره) وجود دارد که شهرداری اکنون به منظور ایجاد یک پل روگذر، وسط میدان و بخشی از بلوارهای شمالی و جنوبی آن را تخریب کرده و در حال خاک برداری است.

براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در زیر محلی که شهرداری برای ایجاد پل انتحاب کرده، آثار تاریخی وجود دارد و در حفاری‌های اخیر نیز بقایای استخوان انسان کشف شده است به همین دلیل میراث فرهنگی مخالف ساخت این پل روگذر است.

اسلام‌آبادغرب در ۶۰ کیلومتری غرب کرمانشاه ۱۵۰ هزار تن جمعیت دارد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.