به گزارش خبرنگار ایرنا؛ شهر بیستون با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه از مناطق کهن ایران محسوب می‌شود که امروز یکی از مناطق دیدنی و گردشگری کشور محسوب می شود. 

قرار گرفتن این شهر در مسیر اصلی کرمانشاه به همدان و تهران، آن را به یکی از پرترددترین مسیرها و شهرهای غرب کشور تبدیل کرده و اثر جهانی موجود در آن نیز به شمار گردشگران و رهگذران از این شهر افزوده است.

«شورش فرامرزی» شهردار این شهر با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا در گفت و گو با خبرنگاران این مرکز می‌گوید: شهر هشت هزار نفر جمعیت دارد اما چون در مرکز منطقه دینور واقع شده روزانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر برای تامین نیازهای روزانه در بخش های مختلف به این شهر مراجعه می‌کنند و باید به این آمار گردشگرانی را نیز اضافه کرد.

اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه، از بازدید بیش از ۱۵۰ هزار نفر گردشگر از میراث جهانی بیستون در نیمه اول امسال خبر داد. 

شهردار بیستون با اشاره به حجم بالای تردد در این شهر و اینکه یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری دنیا است، توضیح داد که زیرساخت های گردشگری متناسب به گردشگرپذیر بودن شهر وجود ندارد و این زیبنده این شهر جهانی نیست.

وی با بیان اینکه شهر بیستون کمربندی ندارد و از شرق که بخواهی وارد استان کرمانشاه شوی باید حتما از داخل شهر بیستون عبور کرد.

نمایی از کاروانسرای شاه عباسی یکی از آثار تاریخی بیستون

گردشگر در شهر جهانی تنوع می‌خواهد

شهردار بیستون، وجود اماکن اقامتی، تفریحی و خدماتی متنوع و مختلف را یکی از نیازهای یک شهر گردشگری در حد جهانی دانست و گفت: این شهر زیرساخت پذیرش گردشگر را ندارد و اکنون تنها یک رستوران، یک خط حمل و نقل و رفت و آمد در آن موجود است و گردشگر تنها به سمت اثر جهانی هدایت می شود در حالیکه منطقه بیستون دارای آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری فراوانی است و سایت جهانی تنها بخشی از آثار آن است.

فرامرزی، بیستون را از نظر گردشگری نیازمند توجه و حمایت‌های ویژه‌ای دانست و افزود: با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و تعریف اماکن گردشگری جدید می‌توان نسبت به جذب گردشگران داخلی و خارجی بیشتری اقدام کرد. 

او معتقد است که در این شهر حرکت به سمت توسعه شروع نشده و جا دارد که اگرچه دیر شده اما طرح های توسعه ای برای آن نوشت و اجرای آن را آغاز کرد.

وی بیستون را منطقه‌ای نمونه از نظر زیست بوم دانست و گفت: هرآنچه یک گردشگر بخواهد از آن دیدن کند و لذت ببرد در منطقه بیستون وجود دارد.

او سنگ نوشته جهانی، صخره های مرتفع، نوع قرارگیری شهر در میان ۲ رودخانه، دشت چمچمال و نزدیک بودن به شهر کرمانشاه و در مسیر قرار گرفتن آن به سمت همدان و تهران را از جمله موقعیت‌های ممتاز شهر بیستون دانست و گفت: در کنار این موقعیت، روستاهای بکر و زیبا هم در اطراف این شهر واقع شده‌اند که می‌تواند به تقویت بوم‌گردی نیز توجه کند.

سنگ نبشته بیستون از آثار تاریخی دوران ساسانی

به جای کریدور، زیرساخت در شهر ایجاد شود

اجرای طرح کریدور طاق بستان - بیستون از سه سال گذشته در دستور کار کارگروه گردشگری استان کرمانشاه قرار گرفته و اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شده اما شهردار بیستون معتقد است: به جای طرح کریدور طاق بستان - بیستون روی وضعیت موجود این شهر تمرکز شود مثلا شهرک الزهرا که به محوطه تاریخی بیستون چسبیده تملک شود و به عنوان ظرفیتی گردشگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

فرامرزی، کاربری این شهرک را گردشگری دانست و تصریح کرد که در صورت سرمایه‌گذاری در این شهرک می‌توان آن را به مکانی مانند «نمک آبرود» تبدیل کرد و مکانی گردشگری در خورشان و جایگاه شهر جهانی بیستون ساخت.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرک الزهرا بیستون وجود دارد، افزود: تملک این تعداد واحد مسکونی هزینه‌ای به مراتب خیلی کمتری نسبت به نیاز بودجه‌ طرح کریدور دارد و از طرف دیگر ۲۵۶ واحد مسکن مهر در بیستون وجود دارد که ساکنان شهرک الزهرا را می‌توان به این واحدها منتقل کرد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح کریدور تاق بستان - بیستون سازمانی هم می‌خواهند تشکیل بدهند، گفت: تشکیل این سازمان هم هزینه بر است.

شهردار بیستون بر آسیب‌شناسی اجرای این طرح تاکید کرد و افزود: تا قبل از آغاز اجرای این طرح بهتر آن است که آسیب شناسی جدی انجام شود و اگر این آسیب شناسی درست انجام نشود عاقبت برخی از طرح‌های کلان استان از جمله منوریل در انتظار این طرح است.

درآمد اثر جهانی هزینه شهر نمی‌شود

شهردار بیستون در ادامه این گفت و گوی خود با بیان اینکه یک ریال از عوایدی سایت تاریخی بیستون هزینه این شهر نمی‌شود. گفت: پایگاه جهانی بیستون هم از نظر اعتبارات نیازمند نگاه ویژه‌ای است و برای خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر به سالانه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فرامرزی به نگاه ویژه فرماندار هرسین به پایگاه جهانی اشاره کرد و افزود: به دلیل این نوع نگاه و شناختی که از پایگاه‌ جهانی دارد، امسال فرماندار هرسین ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای سایت تاریخی بودجه گذاشته و امسال یک تغییرات خاصی در این سایت ایجاد می‌شود.

او یکی از نیازهای دیگر شهر بیستون را معرفی درست این شهر و ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی آن اعلام کرد و گفت: شهر به درستی معرفی نشده و گردشگران تنها سایت جهانی را می‌شناسند در حالیکه بسیاری آثار تاریخی و گردشگری دیگر در این منطقه وجود دارد. 

شورش فرامرزی، شهردار بیستون

بودجه بیستون براساس موقعیت اختصاص یابد نه جمعیت

شهردار بیستون در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه این شهر در تقسیم‌بندی وزارت کشور در زمره شهرهای کوچک قرار دارد، گفت: براساس جمعیت به این شهر بودجه می‌دهند در حالیکه هزینه‌های این شهر بسیار بیشتر از شهرهای همطراز است.

فرامرزی می‌گوید این شهر هشت هزار نفر جمعیت دارد اما در بسیاری از روزهای سال جمعیت آن به چهار و پنج برابر می‌رسد و برای خدمات‌رسانی به این حجم جمعیت بودجه بیشتری نیاز است.

او مثال زد که به دلیل رفت و آمدها و ترددهای بسیار در شهر، میزان استهلاک آسفالت آن زیاد است و ترمیم آن بودجه ویژه می‌خواهد و از سوی دیگر به جمعیتی که به این شهر وارد می‌شود نیاز به سرویس‌های بهداشتی بیشتری در داخل شهر دارند که این تعداد اکنون محدود و جوابگو نیست. 

او گفت: بیستون در زمره شهرهای کوچکی است و به دلیل شاخص جمعیتی در سرفصل‌های عمرانی خیلی اهمیتی داده نمی‌شود اما در حقیقت هزینه‌های اداره شهر بالا است.

او استاندار کرمانشاه و معاونین استانداری را دارای دید خاص گردشگری دانست و اظهار امیدواری کرد این دید به تقویت گردشگری شهر بیستون کمک کند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

گزارش از فرزاد نویدی 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.