به گزارش خبرنگار ایرنا، خیرالله رخشانی مهر روز شنبه در آیین افتتاح ۷۲ مدرسه مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در مدرسه برکت ثلاث باباجانی با حضور وزیر آموزش و پرورش افزود: با مدد تعهد اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی توسط خیرین نیک اندیش، عملیات ساخت ۱۹۰ پروژه با زیربنای بیش از ۷۱ هزار مترمربع در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه شروع شد.
وی اظهار داشت: در ۲۱ آبان ماه ۹۶ در حالی که ۷۸ مدرسه و ۴۱۵ کلاس با زیربنایی بالغ بر ۴۲ هزار مترمربع تخریب یا آسیب دیدند.
رخشانی مهر گفت: باوجود میل و اراده خناسان و دشمنان قسم خورده که رنج و محنت مردم در بلای طبیعی چون زلزله را هم فرصتی برای عقده گشایی و افکندن بذر نفاق می دانستند، این اندیشه در ذهن و ضمیر خیرین مدرسه ساز و همکاران در سازمان نوسازی مدارس نقش بسته بود که کرمانشاه هم مانند رودبار و منجیل و بم تنها نیست و بازگشت امید و جریان دوباره زندگی و بازگشت سریع و فوری دانش آموزان به مدرسه و چرخه آموزشی ممکن است.
وی افزود: براساس گزارش پژوهشگاه بین الملی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، در زمین لرزه مهیب ۳/۷ ریشتری ۲۱ آبانماه ۹۶ که موجب تخریب بخش وسیعی از شهرها و روستاهای کرمانشاه شد، اقداماتی که در راستای آگاهی و آمادگی مردم پس از وقوع زلزله های قبلی به خصوص زلزله منجیل و بم در برخی حوزه ها به ویژه اصلاح رفتار و آموزش دانش آموزان صورت گرفته بود، اثربخشی خوبی داشته و از جمله دلایل کاهش تلفات عنوان شده است.
رخشانی مهر گفت: این مهم نشان می دهد که آموزش و پرورش در کنار توجه به ایمن سازی مدارس در بعد تربیت، اصلاح و آموزش رفتار در هنگام وقوع بحران هم تلاش های ارزشمندی را داشته است.
رییس سازمان نوسازی مدارس کشور اضافه کرد: باید یقین بدانیم که در کنار مدرسه سازی، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی و آﻣﺎدﮔﯽ ﻗﺒﻞ از ﻓﺎﺟﻌﻪ یک ضرورت است و ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻻزم را اﯾﺠﺎد ﻧﻤﺎﯾﺪ و در اﯾﻦ راه ﮐﻤﮏ ﻣﺆﺛﺮی ﻧﻤﺎﯾﺪ، آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﺳﺖ.
او افزود: ﺿﺮوری اﺳﺖ ﮐﻪ آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮﺗﺮﯾﻦ ﻗﺸﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﮐﻮدﮐﺎن و داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺪارس ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ را آموزش دهیم و به حق آنان برای داشتن مدارسی ایمن احترام بگذاریم.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲کیلومتری شهر سرپل‌ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

مسئولان ارشد کرمانشاه گفته‌اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی و شهری استان را تا پایان سال ۹۸ تکمیل می‌کنند.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.