به گزارش خبرنگار ایرنا، صلاح قویخا رئیس اداره گرمیان در راس هیاتی از طریق مرز رسمی پرویزخان وارد کشور شد و در محل فرمانداری قصرشیرین با استاندار کرمانشاه، فرماندار قصرشیرین و جمعی از مدیران کل در خصوص مسایل و مشکلات این مرز دیدار و گفت و گو کرد. 

استاندار کرمانشاه در این نشست گفت: مردم استان کرمانشاه با مردم اقلیم کردستان عراق رابطه خوب و صمیمی دارند و مرز رسمی پرویزخان منجر به تحکیم روابط صمیمانه ۲ طرف شده است.

هوشنگ بازوند افزود: همانطور که روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق خوب و صمیمی است، استان کرمانشاه و گرمیان عراق نیز رابطه ای عالی در بخش های مختلف دارند.

وی اظهار داشت: سعی می کنیم برای تسهیل در صادرات و افزایش و تقویت روابط و مبادلات مرزی مشکلات جزیی را رفع کنیم.

او ادامه داد: صادرات در مرزهای ما براساس قوانین گمرکی است و همین قوانین اجازه برطرف کردن مشکلات را به ما می دهد و هیچ نگرانی از این بابت نداریم.

                                                                                                             

 رئیس اداره گرمیان اقلیم کردستان عراق نیز با بیان اینکه، مردم استان های گرمیان و کرمانشاه از دیرباز در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مراودات بسیار خوبی داشته اند،گفت: مرز رسمی پرویزخان برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و این مرز در بین سایر مرزهای عراق با ایران بیشترین اهمیت را دارد و بیشترین کالا از این مرز روانه اقلیم کردستان، جنوب عراق و موصل می شود.

صلاح قویخا گفت: این روابط حسنه نتیجه هم افزایی و همکاری ۲ طرف است و جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت و مراحل حساس حمایت های بسیاری را از مردم اقلیم کردستان عراق به عمل آورده و با آغوش باز ما را پذیرا بوده، از این رو دست دوستی ما به سوی جمهوری اسلامی ایران دراز است.

وی گفت: دولت اقلیم بنا به دستور هیات وزیران عراق درصدد بازگشایی مرز تیله کوه برای صادرات کالا است.

فرماندار قصرشیرین هم گفت: ۵۴ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود و این مرز دارای اهمیت راهبردی جهت رونق اقتصاد ملی است.

مرادعلی تاتار گفت: این نشست با توجه به ضرورت و اهمیت صادرات کالاها و تسهیل در امر مبادلات مرزی و تجاری با حضور استاندار کرمانشاه و رئیس اداره گرمیان عراق تشکیل شد.

 وی از تلاش برای تقویت مراودات مرزی و همچنین تسهیل در امر صادرات برای ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان و منتفع شدن ۲ طرف در این مرز رسمی خبرداد.

مرز رسمی پرویزخان روزانه شاهد حجم بالایی از ترانزیت کالاهای صادراتی، تانکرهای سوختی، تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.
پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار احداث شده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن ۲ مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی، دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور است.

۳۰۱۲/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.