سجاد علی بیگی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فصل از کاوش ها در ۲ بخش شروع شده که یک ترانشه در دامنه جنوبی تپه و یک ترانشه در بخش بالایی و مرتفع تر محوطه در حال انجام است و نتایج به دست آمده تا به امروز نشان می دهد که محوطه در دوره های مختلف تاریخی مورد استفاده قرار گرفته است.

سرپرست گروه کاوش باستان شناسی در تپه خیبر روانسر اضافه کرد: در کارگاه کاوش دامنه جنوبی تپه بخش هایی از  یک دیوار بسیار قطور خشتی کشف شده که احتمالا حصار پیرامون این قلعه تاریخی بوده و نشان دهنده این است که این مکان به عنوان یک دژ باستانی بوده و  با خندق و حصار مستحکمی محصور شده است.

علی بیگی ادامه داد: یافته هایی که تاکنون از این تپه به دست آمده مربوط به دوره اشکانی و همچنین عصر آهن یعنی مربوط  به حدود ۸۰۰-۷۰۰ سال پیش از میلاد است.

وی گفت: با توجه به اهمیت این تپه تاریخی و ابعاد و اندازه وسیع آن باستان شناسان می توانند حتی صد سال در این تپه کاوش کنند و مرحله اول مطالعات، به عنوان پروژه ای پنج ساله طرح ریزی شده تا بتوانیم اطلاعات مقدماتی و شناخت نسبی درباره این محوطه مهم به دست بیاوریم.

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: با انجام ۲ فصل از کاوش این تپه، اطلاعات بسیار مفیدی در مورد پیشینه سکونت در شهرستان روانسر و اهمیت تاریخی این محوطه باستانی به دست آمده است.

علی بیگی اظهار کرد: مهمترین مشکل برای ادامه کاوش ها، محدودیت های مالی و اعتباری است که امیدواریم از سوی نهادهای متولی بودجه های لازم اختصاص پیدا کند.

وی گفت: فصل دوم کاوش ها با همکاری پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه رازی و با حضور پژوهشگرانی از دانشگاه برلین و کپنهاگ در حال انجام است و در تلاش هستیم با حمایت های فرمانداری روانسر و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه محدوده کاوش ها را گسترش داده و ابعاد بیشتری را کاوش نماییم تا از این رهگذر اطلاعات بیشتری را به دست بیاوریم.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.
کتیبه و سنگ نگاره های داریوس هخامنشی در دل کوه بیستون اثر جهانی ثبت شده استان کرمانشاه سالانه پذیرای هزاران گردشگر خارجی و داخلی است.

۸۰۶۶/۷۴۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.