فربیرز کرمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه مرز خسروی به عنوان بزرگترین پایانه مسافربری زمینی کشور دارای ۲ سالن ورود و خروج مجزا برای تسهیل تردد مسافران است، افزود: عملیات ساخت پایانه مرزی خسروی در سال ۱۳۷۷ آغاز شد و در سال ۱۳۸۰ با اعتباری بیش از ۶.۵ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و زیربنای ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به مزایا و امکانات مرز خسروی، گفت: نزدیکی مرز خسروی به اقلیم کردستان، ایجاد جاده سراسری راه کربلا تا خسروی، نزدیکی استان کرمانشاه به مرز و بغداد، نزدیکی مرز خسروی به بنادر آزاد ایران و دارا بودن پنج هتل ممتاز در داخل شهر خسروی برای استراحت مسافران و زائران از مزایای این مرز است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در ادامه گفت: دارا بودن سیستم فیبر نوری در داخل مرز خسروی، عدم کمبود آب و برق، نزدیکی مرز خسروی به شهرهای مذهبی عراق از جمله کاظمین و سامرا و مجهز بودن پایانه خسروی به ۲ سالن ورود و خروج از دیگر مزیت‌های نزدیکترین مرز ایران به عراق است.

کرمی با اشاره به افزایش گیت‌های گذرنامه داخل سالن از هشت گیت به ۱۲ گیت گفت: یک دستگاه ۳۰۰ کیلو واتی ups سه فاز خریداری و نصب و راه‌اندازی شده و ۲۹ گیت 2 نفره کنترل گذرنامه برای تردد زوار اربعین حسینی نیز ایجاد شده است.

وی از ایجاد ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در داخل محوطه پایانه در قسمت ورود خروج محوطه و ۹۸ چشمه داخل هر 2 سالن خبر داد و افزود: ایجاد یک دستگاه مخزن آب ذخیره به مقدار ۷۵ هزار لیتری ایستاده و بازسازی و نوسازی تمامی دوربین‌های داخل سالن‌های ورودی و خروجی و محوطه پایانه مرزی خسروی از اقدامات انجام شده در این مرز است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه به راه‌اندازی و نصب سیستم قطره بارانی کل فضای سبز مجموعه پایانه مرزی خسروی اشاره کرد و گفت: یک دستگاه آب‌سردکن بزرگ برای استفاده مترددین در نقطه صفر مرزی و سه دستگاه دیگر در داخل سالن ‌نصب شده است.

کرمی عنوان کرد: یک دستگاه آسانسور در قسمت اداری نصب و صفحات انرژی خورشیدی برای گرم کردن آب مصرفی نیز در این پایانه راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به مزیت مرز خسروی نسبت به سایر مرزها گفت: مرزی خسروی تنها پایانه‌ای در کشور است که دارای 2 سالن ورود خروج بوده و همزمان می‌تواند کار تردد مسافران ورودی و خروجی را در سطح بالایی انجام دهد.

کرمی با بیان اینکه قدمت مرز خسروی از نظر سابقه بیش از ۱۰۰ سال برمی‌گردد افزود: مرز خسروی تنها مرز فعال قبل از سقوط صدام با کشور عراق است و عبور جاده ابریشم از مرز خسروی به داخل خاک عراق از دیگر مزایای این مرز است.

استان کرمانشاه با 2 میلیون تن جمعیت 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

این استان دارای 2 مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی است.

مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین روز جمعه گذ شته پس از یک دهه با حضور وزرای کشور عراق و ایران بر روی زائران اربعین حسینی (ع) گشوده شد.

براساس اعلام مسئولان استان کرمانشاه پیش بینی می شود در ایام اربعین حدود 300 تا 400 هزار زائر از مرز خسروی عازم کربلای معلی شوند.

۳۰۳۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.