دکتر مهرداد پاینده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این عمل به علت شرایط ویژه ایمنی در بدن گیرنده نیازمند تمهیدات پیچیده پیشگیرانه و درمانی ویژه می باشد که با موفقیتی که به دست آمد می توان بیماران و دهندگان با عدم تشابه کامل اچ ال ای (HLA) را پیوند «الوژن» کرد.

وی اظهار داشت: شرط تداوم این موفقیت حمایت های دارویی توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.
به گفته او، در پیوند هاپلو سیستم ایمنی دهنده و گیرنده علیه همدیگر وارد واکنش قوی ایمنی می شوند و این اتفاق عوارض پیچیده و سنگینی ایجاد می کند و بدین علت انجام این نوع پیوند کاری بسیار دشوار می باشد.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی در ادامه گفت: عمل کم نظیر پیوند مغز استخوان برروی مردی ۲۶ ساله مبتلا به سرطان خون حاد نوع ای ام ال (AML) انجام گرفت که به دلیل نداشتن دهنده کامل همخوان از نظر ژنتیکی (HLA) با خود بیمار، از خواهرش که تنها ٥٠ درصد با وی از نظر ژنتیکی مطابقت داشت پیوند انجام شد و خوشبختانه پیوند با موفقیت ١٠٠ درصد‏ حاصل شد.

پاینده ادامه داد: اگر مغز استخوان به خوبی نتواند سلول های خونی را برای بدن فراهم کند باید با یک مغز استخوان سالم جایگزین شود، به این عمل پیوند مغز استخوان می گویند.
او گفت: پیوند مغز استخوان برای درمان بسیاری از بیماری ها که مغز استخوان فرد را درگیر می کند مانند تالاسمی و سرطان ها استفاده می شود.
یادآوری می شود بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا به عنوان تنها مرکز پیوند مغز استخوان در غرب کشور و پنجمین مرکز در کشور در سال ۹۳ با ظرفیت ۶ تخت راه اندازی شده و تاکنون بیش از ۱۲۲ پیوند مغز استخوان موفق در این بخش انجام شده است.

به گزارش ایرنا؛ مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) بزرگترین، مجهزترین و مدرنترین مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی منطقه غرب و شمال غرب کشور است که در ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ به طور رسمی به بهره برداری رسید. 

این مجتمع بیمارستانی کار خود را با ۵۱۵ تخت شروع کرد و اکنون با وجود ۷۱۴ تخت مصوب، دارای ۸۴۰ تخت فعال می باشد. 

اکنون ۲ هزار و ۶۸۰ تخت بیمارستانی در قالب ۱۸ بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان فعال است. 
۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.