دکتر علیرضا حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: این طرح در ۲ هزار و ۷۰۰ روستا با حدود جمعیت ماکیان ۷۰۰ هزار قطعه با استفاده از اعتبارات ملی سازمان دامپزشکی در سطح استان با پرسنل ادارات دامپزشکی شهرستان ها و به صورت کاملا رایگان به روش خوراکی انجام می شود.

او تاکید کرد که درآینده هم برای موفقیت آمیز بودن طرح در صورت تامین اعتبار از طرف دولت در سال چهار نوبت باید عملیات انجام پذیرد تا در مدت چند سال بتوان سویه غیر بیماریزای واکسن را جایگزین سویه وحشی کرد.

او توضیح داد که سویه واکسن غیر بیماریزا بوده و در صورت تکثیر در طیور بومی و یا پرندگان وحشی و انتقال آن به واحدهای صنعتی دیگر بیماریزا نبوده و تلفات ایجاد نخواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که این طرح به صورت ملی دیده شود و دولت مردان برای حفظ صنعت طیور کشور اعتبارات لازم آن را فراهم سازند.

رئیس اداره مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه بیماری نیوکاسل یکی از بیماری های ویروسی بسیار واگیر و حاد با تلفات بالا در پرندگان است، گفت: این بیماری گسترش جهانی داشته و از سال ۱۳۲۶میلادی شناسایی و در ایران نیز از سال ۱۳۲۳ هجری شمسی گزارش شده است.

حیدری توضیح داد که سازمان دامپزشکی این طرح را به صورت آزمایشی در سال ۹۵ ابتدا در ۱۰ استان کشور و سپس به صورت فراگیر در کل کشور برای یک نوبت انجام داد که پس از بررسی های میدانی و آزمایش های سرولوژی نتایج اجرا موفقیت آمیز گزارش شد.

وی اظهار داشت: در سال های ۹۶ تعداد کانون بیماری در صنعت طیور کاهش چشمگیر پیدا کرد اما به دلیل مشکلات کمبود اعتبارات ادامه طرح در سال های بعد مورد پیگیری قرار نگرفت اما امسال مجددا با توجه به مشکلاتی که بیماری فوق در صنعت طیور ایجاد کرده مجددا در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

او اضافه کرد: با همکاری موسسه واکسن و سرم سازی رازی و با استفاده از اعتبارات ملی واکسن مورد نیاز از طریق موسسه تهیه و خریداری شده که قرار است در شهریور ماه در تمام روستاهای کشور انجام شود.

به گزارش ایرنا؛ از مجموع کشتارگاه‌های استان، یک کشتارگاه صنعتی دام در بیستون و ۱۲ کشتارگاه سنتی نیز در مابقی شهرستان‌های استان فعال است و همچنین اکنون پنج کشتارگاه صنعتی طیور نیز در استان کرمانشاه فعال می باشد.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزارکلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در استان کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می‌شود.
۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.