جبار تجری روز دوشنبه به ایرنا گفت: گرفتن رضایت در ۶ پرونده قصاص در کنار دیگر پرونده های مصالحه از مهمترین دستاوردهای شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه بوده که حاصل تلاش بی دریغ اعضا و کارکنان شوراهای استان است.

تجری با بیان اینکه حل و فصل دعاوی و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا از وظایف اصلی شوراهای حل اختلاف است، از اقدام انسان دوستانه خانواده مقتولان که با گذشت خود ضمن اعطای حیات انسانی به قاتل نادم، زمینه توسعه و گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه را فراهم کردند، قدردانی کرد.

او اشاره کوتاهی به پروسه گرفتن رضایت در ۲ پرونده قتل کرد و گفت: در نزاعی در یکی از روستاهای استان که بین ۲ طایفه صورت گرفته بود بر اثر شلیک ناگهانی گلوله فردی به قتل رسید.

تجری افزود: پس از تکمیل پرونده و شناسایی قاتل، پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب استان ارجاع و در آن رای قصاص صادر سپس قطعی شد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان گفت: با درخواست خانواده قاتل و دستور دادستانی، پرونده برای ایجاد صلح و سازش به ستاد تالیف قلوب استان کرمانشاه ارجاع و اعضای ستاد با دعوت از طرفین دعوا، تلاش ها برای صلح و سازش را آغاز کردند.

او اظهار داشت: با حضور مکرر اعضای شعبه سازش در قتل و استفاده از متنفذین و بزرگان طایفه، موفق به اخذ رضایت بی قید و شرط خانواده مقتول و مانع از اجرای حکم قصاص شدند که این گذشت خداپسندانه موجب بازگشت متهم پشیمان به آغوش گرم خانواده شد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه همچنین گفت: در پرونده دیگر همزمان با اعیاد قربان و غدیر با تلاش مقامات قضایی، اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف، پرونده قتلی که پنج سال پیش در یکی از روستاهای استان به وقوع پیوسته بود، با رضایت اولیاء دم به صلح و سازش ختم شد.

تجری افزود: در این نزاع دسته جمعی یکی از طرفین دعوا کشته شد که بعد از رسیدگی قانونی حکم قصاص برای متهم به قتل صادر شد اما با پیگیری ستاد شورای تالیف، خانواده اولیای دم  از حق خود گذشت کردند.

«ستاد تألیف قلوب» استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۳ و به ابتکار رئیس کل دادگستری استان با هدف رسیدگی به پرونده‌های مهم از جمله قتل تشکیل شده است.

تاکنون بیش از ۳۲۰ فقره پرونده قتل به ستاد تألیف قلوب ارجاع و ۱۱۶ فقره آن به صلح و سازش منجر شده است.

از این تعداد در ۸۹ پرونده سازش قطعی حاصل و قاتل از زندان آزاد شده است و در ۲۵ پرونده دیگر هم اولیای دم از حق قصاص گذشت کرده و به دریافت دیه رضایت داده‌اند.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.