به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد تجری روز دوشنبه در آیین تجلیل از خبرنگاران شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب افزود: تلاش های مجمع نمایندگان کرمانشاه برای طرح منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به عنوان یک مطالبه و خواست اصلی مردم استان برای مجاب کردن دولت جهت تصویب آن برای الحاق به مناطق هفتگانه آزاد تجاری کشور در سفر رئیس جمهوری به این شهرستان قابل قدردانی است.

وی اظهار داشت: قابلیت ها و ظرفیت های موجود برای ایجاد اشتغال پایدار و رفع بیکاری قشر عظیمی از مردم شهرستان‌های مرزی از دستاوردهای مناطق آزاد تجاری است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: رونق اقتصادی و رشد صنعتی، جذب سرمایه و توسعه صادرات از  اهداف پیش‌روی تصویب طرح منطقه تجاری صنعتی آزاد قصرشیرین است.

                                                                                                                                   

وی در ادامه همچنین از بازگشایی مرز رسمی خسروی در آینده ای نزدیک خبرداد و گفت: بازگشایی این مرز یکی از مطالبه های به حق مرزنشینان است و هم اکنون امادگی کاملی برای این امر در منطقه وجود دارد.

تجری ادامه داد: مجموعه امکانات موجود در مرز خسروی قابل قیاس با هیچ مرز دیگری نیست و تمامی زیرساخت های تردد زائران در این مرز بین المللی فراهم است.

وی در ادامه با اشاره به نقش خبرنگاران در تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به افراد جامعه گفت: خبرنگاران قشر مظلومی هستند که با وجود تلاش های بسیار مورد هجمه زیادی قرار می گیرند ولی نقش و اثرگذاری این افراد به عنوان تلاشگران عرصه اطلاع رسانی برکسی پوشیده نیست.

تجری همچنین با اشاره به خدمات رسانی در زلزله آبان ۹۶ گفت: تمامی نهادها و دولت در امر خدمات رسانی به زلزله زدگان و بازسازی مناطق زلزله زده در کنار مردم و حامی آن ها بوده اند و به دور از انصاف است که خدمات ارائه شده با این حجم نادیده گرفته شود.

 او اضافه کرد: هم اکنون استان کرمانشاه دارای یک استاندار قوی است که زلزله را به فرصتی برای رشد منطقه و استان تبدیل کرده است.

به گفته وی، با توجه به در پیش بودن انتخابات و وعده های انتخاباتی مردم نیاز است که هوشیار باشند و فریب افراد را مبنی بر بخشودگی تسهیلات ارائه شده برای بازسازی و تعمیر منازل مسکونی در مناطق زلزله زده با توجه به مشکلات اقتصادی که دولت به عنوان بخشی از بدنه نظام با آن مواجه است، را نخورند.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
روزانه ۸۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی به طور میانگین از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
همچنین روزانه به طور میانگین ۵۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

 ۳۰۱۲/۸۰۶۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.