حبیب الله وفایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توزیع اعتبارات عمرانی استانی بین شهرستان‌های کرمانشاه در روز شنبه هفته جاری افزود: توزیع این اعتبارات بر مبنای سه سند جامع اشتغال، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی صورت گرفته که این سندها هم براساس اسناد بالادستی تهیه شده و در حال اجرا هستند.

وفایی توضیح داد: ۵۶۳ میلیارد تومان اعتبارات استانی، نفت و گاز و توازن و نیز ۴۰ میلیارد تومان اعتبارات ۲۷ صدم ارزش‌افزوده بین شهرستان‌های استان توزیع شده است.

آنچنان که او بیان کرد: پس از ابلاغ این اعتبارات، کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها طی ۱۰ روز آینده تشکیل و موافقت‌نامه‌ها مبادله می شود سپس تمرکز همه بر جذب منابع ملی و بانکی خواهد بود.

کاهش ۶ درصدی بیکاری طی سه سال

این مسئول اقتصادی گفت: با توجه به اینکه اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری مهمترین هدف بودجه ۹۸ استان کرمانشاه است، رویکرد جدید توزیع اعتبارات استانی می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوبی در معیشت و اقتصاد استان باشد.

به گفته وفایی، طبق سند جامع اشتغال استان، نرخ بیکاری کرمانشاه امسال باید سه درصد، در سال آینده ۲ درصد و در سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد.

براساس سند جامع اشتغال استان کرمانشاه در سال ۹۸ باید ۲۱ هزار شغل خالص و ۶۰ هزار شغل ناخالص در استان کرمانشاه ایجاد شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در عین حال تاکید کرد که «کاهش نرخ بیکاری بدون افزایش تولید و درآمد استان شدنی نیست؛ تولید هم نیازمند سرمایه گذاری است و ما در این زمینه منابع عمومی سال ۹۸ را به صورت اهرمی برای جذب منابع غیردولتی قرار داده ایم از جمله تخصیص اعتبار در قالب کمک‌های فنی و اعتباری به طرح های اقتصادی، تکمیل زیرساخت های تولید و توسعه شهرک های صنعتی.»

او تاکید کرد: برای اولین بار در تاریخ بودجه ریزی استان کرمانشاه تمام منابع عمومی استان به صورت هدفمند هزینه می شوند.

هشدار به دستگاه‌های اجرایی

وفایی تاکید کرد: اگر مدیران اجرایی استان براساس برنامه های مصوب اقدام به طراحی و اجرای دقیق، نظارت به موقع و پایش و ارزیابی کنند می ‌توانیم با همین منابع کم به اهداف تعیین شده برسیم.

او در عین حال گفت: اگر هم دستگاه های اجرایی طبق اسناد جامع اشتغال، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی عمل نکنند،تخصیص اعتبار آن‌ها با مکانیسم قانونی متوقف می شود و منابع این دستگاه ها در محل های دیگری هزینه می شود.

جذب منابع مالی جدید برای استان

به اعتقاد وفایی، مزیت های درآمدی زیادی از جمله منابع حاصل از کشف فرار مالیاتی، شناسایی منابع مازاد، فروش املاک بلااستفاده و... در استان کرمانشاه وجود دارد که لازم است برای احصای آنها تلاش کنیم.

او همچنین به پیگیری هفته اخیر مسئولان ارشد استان برای جذب منابع اعتباری جدید اشاره کرد و گفت: پس از پیگیری‌های مکرر، هفته گذشته موفق شدیم از محل مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان کرمانشاه ۹۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم که ابلاغ آن هم صادر شده است.

به گفته وفایی، توافقاتی هم برای جذب منابع جدید از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان صورت گرفته که انتظار می رود به زودی منابع جدیدی را برای استان به ارمغان بیاورد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در پایان از همه کرمانشاهی ها خواست که با حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل به رونق اقتصاد استان و کشور کمک کنند.

در پایان سال ۹۷ نرخ بیکاری کرمانشاه ۱۸.۷ درصد و بیشتر از همه استان ها بود اما جایگاه این استان در بهار امسال پنج رتبه در جدول بیکاری بهبود یافت.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل بهار امسال ۱۴.۷ درصد اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۷ کاهش نشان می دهد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا است.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.