حجت الاسلام هادی عسگری روز دوشبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین تعداد شهدای شیمیایی استان کرمانشاه ۸۰ نفر است.

 وی اظهار داشت: از مجموع این آمار ۳۶۰ تن از جانبازان مربوط به روستای «زرده» از توابع شهرستان دالاهو و ۳۶ شهید نیز مربوط به این روستا است.

وی گفت: تاکنون ۱۰ کمیسیون برای مدعیان شیمیایی در استان کرمانشاه برگزار شده و تعداد چهار هزار تن در این کمیسیون ها برای تعیین درصد جانبازی شرکت کرده اند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه گفت: پرونده پزشکی و وضعیت جسمانی مصدومانی که مدعی شیمیایی هستند در این کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و این افراد در صورت تأیید به عنوان جانباز معرفی می‌شوند.

عسگری ادامه داد: جانبازان شیمیایی این استان از خدمات و مزایایی همچون دیگر جانبازان زیرپوشش این نهاد و خانواده های شهدای شیمیایی نیز همچون خانواده های معزز دیگر شهدای دفاع مقدس خدمات لازم را از بنیاد شهید دریافت می کنند.

وی افزود: درجه مصدومیت جانبازان شامل خفیف، متوسط و شدید بوده و همگی آنان دارای دفترچه‌های بیمه درمانی و تکمیلی هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمانشاه تعداد جانبازان استان را ۱۹ هزار و ۶۱۶ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۵۰ نفر آنان را جانبازان بالای ۷۰ درصد تشکیل می دهند. 

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، ۹ هزار و ۸۰۰ شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرده است و اکنون ۳۲ هزار تن از حدود سه میلیون نفر جانبازان و خانواده‌های شهدای کشور، زیرپوشش بنیاد شهید استان کرمانشاه هستند.
۲۱ هزار و ۶۰۰ جانباز و هزار و ۸۰۰ آزاده هم تنها گوشه‌ای از جانفشانی مردم استان کرمانشاه برای انقلاب اسلامی بوده است.

۳۱ تیرماه مصادف با سالروز بمباران شیمیایی روستاهای «زرده و نساردیره» در غرب کرمانشاه است.

روستای زرده در منطقه ریجاب و در دامنه ارتفاعات دالاهو و در ۴۰ کیلومتری شهر کرندغرب و در ۱۴۰ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده و براساس آمارها اکنون یک هزار و ۵۰۰ تن جمعیت دارد که به گفته اهالی حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر نیز از این روستا مهاجرت کرده اند.

در ساعات اولیه صبحگاه ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۷ قبل از آتش بس بود که چندین فروند جنگنده عراقی از آسمان روستای زرده، بمب‌های شیمیایی را به روی مردم فرو ریختند، جنایتی هولناک که هنوز هم چشمان اهالی آن از این حادثه سرخ است و در نتیجه آن ۲۷۵ تن شهید و صدها تن جانباز و مصدوم شدند.

۳۰۱۲/‏۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.