مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
عملیات اجرایی طرح جامع توسعه پرویزخان در مرحله اول با 34 میلیارد تومان اعتبار در هشتم اسفند امسال آغاز شد.
پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت 14 هکتار احداث شده است و یکی از نیازهای اصلی این مرز در نگاه اول، تعریض، بهسازی و نوسازی راه دسترسی به آن از داخل شهر قصرشیرین است که اکنون جوابگوی میزان تردد روزانه را ندارد.
براساس آمارها روزانه به طور میانگین 800 تا یک هزار و 200 دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان تردد می کند که جاده فعلی جوابگوی این حجم از ترددها نیست.
از سوی دیگر جاده سرپل ذهاب به قصرشیرین نیز که یک بانده و کم عرض است نیاز جدی به تعریض و بهسازی دارد که لازم است در دستور کار مسئولان دستگاه های مربوطه قرار گیرد.
استاندار کرمانشاه اسفند سال 97 از مرز پرویزخان بازدید کرد و دستورات لازم را در خصوص آسفالت چهار کیلومتر مسیر ورودی مرز رسمی پرویزخان صادر کرد و در این رابطه هم 6 میلیارد تومان اعتبار برای این مهم اختصاص یافت که اکنون ماشین آلات راهسازی در محل پایانه مرزی فعال هستند اما به نظر می رسد روند فعالیت کند است.
مسئولان اعلام کردند که آسفالت ورودی پایانه پایان سال 97 به اتمام می رسد اما هنوز به پایان نرسیده است.
ایجاد امکانات رفاهی و زیرساختی را می توان از دیگر نیازهای اولویت دار مرز پرویزخان اعلام کرد؛ در حالیکه حدود هفت هزار نفر در این مرز در قالب کارگر، راننده، تاجر و پیله ور فعالیت می کنند اما مکانی برای استراحت این افراد وجود ندارد و مکان استراحت فعلی آنها از نظر بهداشتی نامناسب است.
از این مرز رسمی کشورمان، تردد انسانی هم به کشور عراق انجام می شود و باید امکانات زیرساختی مورد نیاز در مرز همطراز با کشورمان باشد.
سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مرز در زمینه راه اندازی رستوران و اقامت گاه ها می تواند علاوه بر رفع نیازهای شاغلان در این مرز به ایجاد اشتغال مضاعف نیز کمک کند.
در راستای اجرای کامل طرح جامع پرویزخان که 2 تا سه سال طول می‌کشد، طرح ساختمان گمرک، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت جانمایی و پیش بینی شده است.
همچنین در این طرح تمام زیرساخت‌ها و نیازهای بلندمدت این گمرک از جمله محوطه سازی، راه ورودی و خروجی، فیبرنوری، فاضلاب، آب و برق و امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است.
سالن تجاری پایانه مرزی پرویزخان سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار کرمانشاه افتتاح شد که تاثیر بسزایی در ساماندهی بخشی از این مرز داشت و امیدواریم سایر نیازهای این مرز در قالب طرح جامع هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.
در یک ماه نخست سال جاری 161 میلیون و 518 هزار و 925 دلار کالا به وزن 370 هزار و 538 تن از طریق مرزهای استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد که از مجموع این صادرات، 100 میلیون و 696 هزار و سه دلار آن با وزن 190 هزار و 894 تن از طریق گمرک پرویزخان به خارج از بوده است.
پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت 14 هکتار احداث شده است. قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن 2 مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی، دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین 2 کشور است.
روزانه به طور میانگین 800 تا یک هزار و 200 دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود.
باتوجه به تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی، به نظر می رسد باید هرچه سریعتر طرح جامع مرز پرویزخان به انجام برسد و شاهد مرزی در شان نام و جایگاه ایران باشیم.
استان کرمانشاه 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که 2 مرز پرویزخان و خسروی در شهرستان قصرشیرین رسمی هستند و مراحل رسمی شدن مرز سومار نیز در دست اجرا است.
این استان همچنین پنج بازارچه مرزی فعال نیز دارد.
3033/8066
**خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.