به گزارش خبرنگار ایرنا، بنابر اعلام استانداری کرمانشاه در فروردین امسال هزار و 560 میلیارد تومان خسارت به این استان وارد شده که بخش قابل توجهی از آن مربوط به بخش کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میزان خسارت به این بخش را «بیش از 400 میلیارد تومان» گزارش کرده و گفته است: 90 هزار هکتار از اراضی زراعی و 2 هزار و 850 هکتار باغ استان خسارت دیده‌اند.»
نوربخش حاتمی همچنین گفته است که «در این سیل 19 واحد پرورش ماهی و 2 هزار واحد دامداری سنتی خسارت دیده و 950 کیلومتر راه بین مزارع و 570 کیلومتر راه عشایری تخریب شده است.»
خسارت‌ زمین‌های زراعی و باغ‌ها از 20 تا صددرصد است؛ به عنوان نمونه امیر شاه آبادی فرماندار شهرستان هرسین در گفت گو با ایرنا گفت: چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان خسارت صد درصد و چهار هزار هکتار نیز بین 20 تا 50 درصد آسیب دیده است.
بیشتر کشاورزان و باغداران خسارت‌دیده منبع درآمدی جز فروش محصولاتشان ندارند اما سیل نه تنها آنها را از دیدن روزهای شیرین برداشت محصول ناامید کرد که هزینه‌های کشت و داشت محصول را هم به باد داد.

**نسبت جبران خسارت و زیان‌های وارد شده
میانگین درآمد کشاورزان استان از هر هکتار زمین زراعی بین پنج تا بیش از 20 میلیون تومان است؛ در محصولی مانند گندم میانگین درآمد روی پنج میلیون و در چغندر بیش از 20 میلیون تومان است. درآمد باغداران هم از هر هکتار 20 تا بیش از 60 میلیون تومان است.
با این حال دولت وعده کرده که بخشی از زیان همه آسیب‌دیده‌ها را جبران می‌کند؛ کمک دولت برای هر هکتار اراضی زراعی صددرصد خسارت دیده 2 میلیون تومان و هر هکتار اراضی باغی تخریبی پنج میلیون تومان است.
این کمک برای هر رأس دام سبک تلف شده 500 هزار تومان و هر رأس دام سنگین سه میلیون تومان است؛ یعنی حدود یک چهارم تا یک پنجم قیمت واقعی.
با توجه به اینکه بسیاری از دامداران و کشاورزان استان درآمد دیگری ندارند، این سوال برایشان پیش آمده که آیا امکان افزایش کمک دولت و کاستن از میزان خسارت‌های آنان وجود دارد؟

**افزایش کمک بستگی به درآمدهای دولت دارد
خبرنگار ایرنا برای پیگیری این موضوع به سراغ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه رفت.
حبیب‌الله وفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افزایش سقف جبران خسارت‌ها به میزان تحقق درآمدهای دولت بستگی دارد زیرا با توجه به تحولات حوزه اقتصادی و سیاست خارجی، نمی‌توان با قطعیت درباره آن اظهار نظر کرد.
او درباره تفاوت دریافتی کشاورزان به ازای هر هکتار زمین خسارت‌دیده هم گفت: با توجه به این که جزئیات خسارت‌دیدگی کشاورزان قابل ارزیابی و اثبات نیست، ورود به این حوزه و تقسیم بندی میزان خسارت‌ها هم گمراه کننده خواهد بود بویژه اینکه سیل نوروز امسال در 24 استان خسارت به بار آورده و تفکیک آسیب‌ها یک کار بسیار سخت و سنگین است.
وفایی در عین حال درباره نحوه و میزان جبران خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های عمومی و دولتی استان گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و تلاطم‌های احتمالی در حوزه سیاست خارجی، در صورتی‌که درآمدهای پیش بینی شده دولت در لایحه بودجه محقق شود، همه خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های استان جبران می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه هفته جاری از پرداخت خسارت‌های سیل‌زدگان استان در آینده نزدیک خبر داده است.
جلیل بالایی درباره جبران خسارت‌های بخش کشاورزی به ایرنا گفت: کمیته‌های ارزیاب در شهرستان‌ها تشکیل شده که باید میزان خسارت و مکان دقیق آن را مشخص و اعلام کنند تا در کارگروه استانی به ریاست معاون عمرانی استاندار تایید سپس در سامانه جامع وزارت کشور ثبت و در نهایت میزان تایید شده به سیل زدگان پرداخت شود.
استان کرمانشاه 950 هزار هکتار زمین زراعی و باغ دارد که سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آنها تولید می شود.
این استان با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.