به گزارش خبرنگار ایرنا، قباد محمدی روز دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته سلامت از همه پزشکان و رسانه‌ها خواست بیماران را به مصرف داروهای ایرانی تشویق کنند زیرا کیفیت داروهای داخلی مناسب است و بسیاری از آنها به خارج از کشور هم صادر می شوند.
محمدی، پایین بودن قیمت دارو در ایران نسبت به کشورهای همسایه را یکی از دلایل قاچاق دارو توسط افراد سودجو عنوان کرد و گفت: زمینه قاچاق دارو در استان مرزی کرمانشاه وجود دارد.
او در عین حال از افزایش تیم‌های بازرسی و نظارت بیشتر بر حوزه دارو و داروخانه‌ها خبر داد و افزود: در سال 98 تعداد بازرسی‌ از داروخانه‌ها به دست کم ماهی یک بار کاهش می یابد.

**ادعای بی‌اساس غربی‌ها
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: با وجود ادعای غربی‌ها مبنی بر تحریم نبودن غذا و داروی وارداتی ایران، به دلیل مسدود کردن مسیر مبادلات مالی این حوزه‌ها هم تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است.
او گفت: از نظر تعداد بیش از 95 درصد داروهای مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود و کمتر از پنج درصد داروها وارداتی است اما حدود 40 تا 50 درصد از مواد اولیه داروهای داخلی هم وارداتی است و به همین دلیل تشدید تحریم‌های ضد ایرانی بخش غذا و دارو را هم تحت تاثیر می‌دهد.
محمدی در عین حال تأکید کرد: دپوی دارو به اندازه کافی انجام شده و وزارت بهداشت هم تمهیدات خوبی برای کم اثر کردن تحریم ها اندیشیده است.

**توصیه مهم به شهروندان
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین با اشاره به حوزه مواد غذایی گفت: با توجه به تورم و افزایش هزینه تولید مواد غذایی، ما نگران افزایش تقلب در تولید این مواد هستیم و همین دلیل از شهروندان می‌خواهیم پیش از خرید مواد غذایی از داشتن مجوز سازمان غذا و دارو و پروانه معتبر محصول مطمئن شوند.
آنچنان که او بیان کرد، محصولات آرایشی و بهداشتی علاوه بر مجوز سازمان غذا و دارو باید برچسب اصالت هم داشته باشند تا امکان استعلام اصالت محصول از سامانه پیامکی 20008822 وجود داشته باشد.
محمدی با بیان اینکه در بخش تجهیزات پزشکی مشکل خاصی نداریم، گفت: در حوزه آزمایشگاه ها نیز مجهزترین آزمایشگاه مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی غرب کشور در استان کرمانشاه قرار دارد و تمام محصولات این حوزه ها را به دقت بررسی و آزمایش می کند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و کالاهای قاچاق از مرزهای غیررسمی وارد استان می شود.
7444/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.