در این یادداشت آمده است: نسل کرمانشاهی من با مهندس خان‌احمد ابراهیمی زنگنه به چند دلیل آشنا بود، در دوران تحصیل، مدارس، دانش‌آموزان را به بازدید کارخانه‌های شیر و قند بیستون می‌بردند و مهم‌تر از کارخانه‌ها، بنیاد خیریه زنگنه در انتهای خیابان سراب، محلی که تا چند سال پیش اداره کل آموزش و پرورش بود و تعدادی از دانش‌آموزان مستعد کرمانشاهی را تحت پوشش داشت و آنان را تا تحصیل در مهم‌ترین دانشگاه‌های اروپا رها نکرد،
هر چند آن دانش‌آموزان بی‌بضاعت که با مروت و نیت‌های خیرخواهانه مهندس زنگنه به نام و نان رسیدند او را فراموش کردند. لیست تمام افراد تحت پوشش بنیاد خیریه زنگنه و فعالیت‌های این بنیاد، مهم‌ترین و نایاب‌ترین بخش کتابخانه کوچک نگارنده است که بزودی منتشر خواهد شد.
سال 83 سعادتی بود که موفق به صحبت با ایشان شدم و خاطرات دست‌نویس‌شان را به‌من سپردند و در 22 شماره نقدحال منتشر شد. اما امروز که قصد داشتیم به‌مناسبت روز مهندس اشاره‌ای به زندگی و خدمات ایشان کنیم تمام سایت‌های ملی‌مذهبی‌ها و جبهه‌ملی و... را زیرورو کردم دریغ از یک خط در خصوص رییس‌سازمان برنامه دولت مصدق! خدمات مهندس زنگنه به ایران و ایرانی فراموش شده است! همانطور که خدمات اولین مهندس کرمانشاهی فارغ‌التحصیل دارالفنون و سوربن فرانسه، یعنی مهندس حسینعلی‌خان هندسی، فراموش شده است.
هیچ قوم و ملتی رستگار نمی‌شود مگر اینکه تاریخ خود را بداند! هنوز آثار خدمات این 2 فخر کرمانشاه، یعنی سیستم‌آبرسانی و کارخانه‌های شیر و قند بیستون و ساختمان گمرگ کرمانشاه پابرجا هستند هر چند در اختیار کسانی‌اند که مالک اصلی را نمی‌شناسند!
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.