به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار سرپل ذهاب با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا به تشریح قابلیت ها و ظرفیت های این شهرستان پرداخت و خدمات صورت گرفته در بخش های مختلف را تشریح کرد.
فرماندار سرپل ذهاب گفت: این شهرستان با هشت دهستان و 226 روستا در دوران هشت سال درگیر جنگی خانمانسوز بود و صد درصد ویرانی را تجربه کرد و سال ها بازسازی آن طول کشید که شاید نزدیک به یک سوم از عمر انقلاب را شامل می شود.
محبت جمالی نیا افزود: تلخکامی دیگری که این مردمان تجربه کردند، زلزله 7.3 دهم ریشتری آبان ماه 96 بود، ولی باز هم سرپل ذهاب با مردم قهرمانش با دلی رنجدیده و داغدار قامت خم نکرد و یک قدم از آرمان های خود پا پس نکشید و در این راستا بازسازی با روندی مناسب به همت دولتمردان و مردم با پیشرفت مطلوبی در حال انجام است.

** توجه به ظرفیت گردشگری سرپل ذهاب
فرماندار سرپل ذهاب گفت: این شهرستان با قدمت چند هزار ساله 224 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد تاکنون 146 اثر در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده و همت نظام و دولتمردان در این زمینه جای قدردانی دارد.
جمالی نیا افزود: با توجه به وجود آثار تاریخی متعدد، برنامه های خوبی در زمینه های اقتصادی و گردشگری برای شهرستان داریم زیرا به هرسوی این شهرستان که بنگریم تمدن، فرهنگ و پیشینه و سینه ستبری وجود دارد.
وی با بیان اینکه سالیانه 50 هزار گردشگر از آثار تاریخی این منطقه دیدن می کنند، اظهار داشت: باید در مقابل عظمت تاریخ سرپل ذهاب سر تعظیم فرود بیاوریم ، قدیمی ترین نقش برجسته آسیا و خاورمیانه یعنی آنوبانی نی، آبشار زیبای پیران، منطقه پاتاق، تاق گرا، دکان داوود، سرابگرم و ذیج منیژه از جمله دهها مکان تاریخی و جاذبه های گردشگری آن است که با ورود گردشگران در این آثار شاهد تحولی بزرگ در منطقه خواهیم بود.
نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: از مهم ترین صنایع دستی سرپل ذهاب می توان گلیم بافی، معرق کاری، مشبک سازی، آینه کاری، گچبری سنتی و گیوه بافی را نام برد که زبانزد خاص و عام است.

** تولید سالیانه 140 هزار تن محصولات باغی و زراعی
فرماندار سرپل ذهاب گفت: این شهرستان با 45 هزار هکتار سظح زیرکشت زراعی و باغی و تولید سالیانه نزدیک به 130 هزار تن محصولات زراعی و 10 هزار تن باغی و همچنین تولید 48 هزار تن گندم در سال، به آینده بسیار امید بسته است.
جمالی نیا افزود: اجرای طرح بزرگ آبیاری سامانه گرمسیری یکی از اقدام های ارزنده ای است که در دولت تدبیر و امید عملیاتی شد که اعتبار مورد نیاز آن با فرمان رهبر معظم انقلاب از محل صندوق ذخیره ارزی کشور برداشت و تامین شده است.
فرماندار سرپل ذهاب اضافه کرد: با اجرای این طرح شاهد تحول بزرگی در بخش کشاورزی سرپل ذهاب خواهیم بود به گونه ای که 20 هزار هکتار از زمین های دیم به آبی تبدیل می شود.
وی ادامه داد: احداث 200 کیلومتر کانال آبرسانی که پیش از انقلاب 17 کیلومتراحداث شده بود، احداث 20 ایستگاه پمپاژ آب، احداث و بهبود جاده های بین مزارع به طول 95 کیلومتر، احداث سه سیلوی نگهداری و ذخیره محصولات کشاورزی، اجرای سامانه های نوین آبیاری به میزان 25 هزار و 500 هکتار، احداث 54 هکتار زیرساخت شهرک گلخانه ای و احداث 2 باند فرودگاه هواپیماهای سمپاشی از خدمات نظام جمهوری اسلامی در سرپل ذهاب است.
جمالی نیا اضافه کرد: بعد از انقلاب یک هزار و دستگاه 728 تراکتور به مردم واگذار شده که این آمار قبل از انقلاب 95 دستگاه بود و دیگر ادوات و ماشین آلات نیز رشد زیادی داشته است.
وی ادامه داد: اصلاح نژاد دام سبک و سنگین، بازسازی و نوسازی جایگاه های دامی سنتی و احداث مجتمع های گاوداری و پرورش گوسفند و شترمرغ و بوقلمون و ارائه تسهیلات را هم می توان از خدمات بخش دامپروری دانست.
نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: در حوزه شیلات با توجه به آب و هوای شهرستان 10 استخر پرورش ماهی سردابی قزل آلا با تولید سالیانه 260 تن و پرورش ماهی در قفس، ماهی های خاویاری و گرمابی با تولید سالانه 200 تن از ظرفیت های مهم این شهرستان است.

** رشد شاخص علمی شهرستان سرپل ذهاب
فرماندار سرپل ذهاب گفت: از مهمترین شاخص های توسعه در دنیای امروز رشد شاخص علمی ست که به یمن انقلاب اسلامی نسبت به پیش از سال 57 ،این میزان قابل قیاس نیست.
جمالی نیا افزود: هم اکنون سه واحد دانشگاهی و مرکز عالی علمی با 2 هزار دانشجو، سه باب کتابخانه عمومی و سایر مراکز و نهادهای علمی می توان اشاره کرد که شهرستان 40 سال پیش از این نعمت بی بهره بود.
اوی ادامه داد: از دیگر مصادیق خدمات نظام در سایه توجه به امر آموزش باید به رشد چند 10 درصدی مراکز آموزشگاهی با بیش از 875 کلاس در قالب 218 مرکز آموزشگاهی اشاره کرد.

** وحدت بی بدیل مرزنشینان سرپل ذهاب
فرماندار سرپل ذهاب گفت: مرزنشینان این شهرستان شامل مذاهب شیعه، سنی و فرقه اهل حق است که با وحدت و مسالمت در کنار یکدیگر برای دفاع از کیان اسلامی و پیشرفت و توسعه این منطقه تلاش می کنند و در زمان هشت سال دفاع مقدس رشادت های بسیاری خلق کردند و تقدیم 887 شهید، یک هزار و 444 جانباز و 161 آزاده سرافراز و هزاران رزمنده شجاع گواهی بر این ادعاست.

** احداث 280 کیلومتر راه روستایی در دوران انقلاب اسلامی
فرماندار سرپل ذهاب گفت: این شهرستان دارای 240 کیلومتر راه روستایی است که در دوران انقلاب اسلامی احداث شده است و این میزان قبل از انقلاب صفر بوده است.
جمالی نیا افزود: همچنین احداث 30 کیلومتر راه اصلی و 80 کیلومتر راه فرعی نیز از خدمات بزرگ این نظام است.

** برخورداری 16 هزار خانوار از نعمت گاز خانگی
فرماندار سرپل ذهاب گفت: در سایه سار نعمت گرانبهای انقلاب اسلامی بیش از 16 هزار خانوار و مشترک از نعمت گازرسانی برخوردار شده اند.

** رشد هشت برابری مشترکان آب شرب در شهرستان
جمالی نیا افزود: مشترکان آب شرب با رشد هشت برابری از 2 هزار مشترک به 16 هزار مشترک رسیده است و 193 روستای شهرستان نیز از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارند.

** برخورداری 32 هزار مشترک از نعمت روشنایی
فرماندار سرپل ذهاب گفت: مشترکان برق در شهرستان 32 هزار مشترک هستند ضمن اینکه شمار مشترکان تلفن هم 21 هزار مشترک است.

** احداث 103 مسجد شهری و روستایی
فرماندار سرپل ذهاب گفت: در شهرستان سرپل ذهاب بعد از انقلاب 103 باب مسجد احداث شده که در این خصوص یک رشد 100 درصدی را شاهد بوده ایم و نشان از خدمات نظام در حوزه توجه به مسایل دینی و فرهنگی دارد.
وی اظهار داشت: در حوزه ورزش شهرستان قهرمان پرور سرپل ذهاب مدال آوران و قهرمانان بسیاری را در سال های گذشته و اکنون به ایران و جهان معرفی کرده است .
وی ادامه داد: در حوزه ورزش قبل از انقلاب چهار هیات فعال در شهرستان داشته ایم که اکنون شمار هیات های فعال به 34 هیات رسیده است و 17 باشگاه خصوصی نیز فعال است.

** ایجاد مرز تیله کوه
فرماندار سرپل ذهاب گفت: هم اکنون در گذرگاه مرزی تیله کوه این شهرستان، 100 تن در بخش کوله بری فعالند و روزانه نسبت به واردات کالاهای مجاز تا سقف 20 میلیون ریال اقدام می کنند.
وی افزود: برای توسعه منطقه باید به مرز تیله کوه اشاره کرد که می تواند با توجه بیشتر رونق اقتصادی بیشتری را در امر صادرات و واردات و تجارت چمدانی شاهد باشیم و تاکنون برای 2 هزار و 490 تن کارت فعالیت پیله وری و بازرگانی صادر شده است.

**ایجاد شهرک مشاغل آلاینده
وی اضافه کرد: ایجاد شهرک مشاغل با مساحت 47 هکتار و 600 واحد ، ایجاد 64 واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی با زیربنای 43 هکتار و همچنین وجود بازارچه مرزی تیله کو با مساحت 65 هکتار می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی داشته باشد.

**ایجاد خدمات چشم گیر در حوزه بهداشت و درمان
فرماندار سرپل ذهاب گفت: موضوع بهداشت و درمان از مهمترین موضوعات و دغدغه های دولتمردان بوده و است ،این شهرستان در دوران طاغوت با وجود درآمدهای سرشار نفتی به مانند سایر مناطق کشور در این حوزه هم محروم مانده بود که با رخ داد بزرگترین اتفاق قرن بیستم یعنی انقلاب سال 57 این شهرستان صاحب یک بیمارستان 71 تختخوابی ، 1 مرکز فوریت های پزشکی ، 49 خانه بهداشت و 9 مرکز بهداشت ،5 پایگاه سلامت است.
وی ادامه داد: کلینیک پزشکان متخصص متشکل از متخصص قلب، جراحی عمومی، زنان و زایمان، اطفال، بیهوشی، داخلی، طب اورژانس، پاتولوژی، اعصاب و روان، عفونی، رادیولوژی در شهرستان به خدمات رسانی به مراجعه کنندگان و بیماران می پردازد که در کنار این مراکز درمانی، مرکز اورژانس اجتماعی ، مرکز نگهداری روزانه سالمندان، سه کلینیک مددکاری و 2 پایگاه سلامت بهزیستی هم پذیرای مردم برای رفع مشکلات و مسایل آن ها است.

**هفت هزار واحد مسکونی در سرپل ذهاب ساخته شد
فرماندار سرپل ذهاب گفت: در زلزله پارسال غرب کرمانشاه در مجموع 34 هزار و 977 واحد آسیب دید که 16 هزار و 924 واحد تخریبی شهری و روستایی و 18هزار و 53 واحد آن تعمیری شهری و روستایی است.
محبت جمالی نیا افزود: عملیات ساخت هفت هزار و 32 واحد مسکونی شهری و روستایی در این شهرستان که در زلزله 7.3 ریشتری پارسال غرب کرمانشاه آسیب دیده بود، پایان یافته و این واحدها تحویل مالکان آن ها شده است.
وی اظهار داشت: تاکنون هفت هزار و 672 فقره کمک بلاعوض به مالکان واحدهای تخریبی پرداخت شده که از این مجموع سه هزار و 882 واحد به مالکان این واحدها و سه هزار و 789 واحد به مستاجران اعطا شده است.

** بهره برداری از 42 طرح عمرانی در دهه فجر
فرماندار سرپل ذهاب گفت: در ایام مبارک دهه فجر امسال 42 طرح عمرانی و تسهیلاتی با بیش از 179میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می رسد.
وی افزود: 6 باب مدرسه با 31 کلاس درس، با مساحت سه هزار و 705 مترمربع با اعتباری بالغ 48 میلیارد و 400 میلیون ریال در برنامه های دهه فجر با مشارکت مردم و دولت افتتاح می شود.
اینک مرزداران سرپل ذهاب در پرتو خدمات صادقانه نظام با همتی بلند در راستای ساخت دوباره واحدهای مسکونی خود که در زلزله پارسال غرب کرمانشاه آسیب دید، تلاش شبانه روزی دارند و همواره قدردان خدمات و عنایت های دولتمردان و نظام جمهوری اسلامی هستند.
3012/8066
گفت وگو از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.