به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان 85 هزار نفری هرسین در جنوب شرقی استان کرمانشاه حلقه ارتباطی همسا‌یه‌های شرقی و جنوب شرق این استان با مرکز کرمانشاه است.
هرسین بزودی قرار است یک مسئولیت سنگین دیگر را هم عهده دار شود و پذیرای ترافیک شمال غرب به جنوب غرب کشور باشد؛ یعنی مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی را به بندر امام خمینی (ره) در استان بوشهر متصل کند.
در بن بست بودن هرسین تا دهه 80، جلوی شکوفایی ظرفیت های متعدد آن را گرفته بود اما با تکمیل شبکه بزرگراهی آن و کریدور شمال غرب به جنوب غرب، اکنون انتظارها برای وقوع یک تحول مثبت در این شهرستان بیشتر شده است.
بویژه اینکه این شهرستان قدمت تاریخی دیرینه و آثار باستانی متعددی دارد که کتیبه بیستون، تپه گنج‌ دره (چیا خزینه)، گور دخمه‌های اسحاق ‌وند، دخمه شمس ‌آباد، حوض سنگی (حوض ساعت) و تخت شیرین تنها بخش کوچکی از آن است.
طبق تحقیقات باستان شناسان اروپایی، گنج‌ دره حدود 11 هزار سال قدمت دارد و برای اولین بار مردم این منطقه حیوان را اهلی کرده اند و دست به کشت غلات زده اند؛ نخستین ظروف سفالی ایران زمین هم در شهر هرسین ساخته شده است.
صنایع دستی زیبا و متعدد، کشاورزی حاصلخیز، دامپروری پرسود و صنعت پرورونق از دیگر ظرفیت های شهرستان هرسین است که با تحولات مثبت سال های اخیر و پیگیری های ویژه حسن سلیمانی، نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی آن زمینه شکوفایی این ظرفیت ها فراهم شده است.
هرچند هنوز هم مشکلات بزرگی از جمله بیکاری و رکود کسب و کار گریبانگیر هرسین است و رفع آنها به تدابیر و توجه مسئولان شهرستان نیاز دارد.
فرماندار هرسین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح خدمات صورت گرفته در این شهرستان در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی پرداخت و چشم انداز توسعه شهرستان را بسیار خوب توصیف کرد.
آنچنان که او گفت، این شهرستان در رژیم پهلوی فراموش شده بود و «تمام زیرساخت های هرسین ارمغان انقلاب اسلامی بوده است.»

** همه عزل و نصب‌ها را خودم انجام داده ام
امیر شاه آبادی، فرماندار 46 ساله هرسین از 2 سال پیش سکان مدیریت این شهرستان را بدست گرفته و به واسطه همکاری و رابطه خوبی که با حسن سلیمانی، نماینده مردم شهرستان در مجلس دارد، دست به تغییرات متعددی در ردده مدیران زده است.
شاه آبادی به موانع ابتدای مسئولیت خود اشاره و اظهار کرد: وقتی به شهرستان هرسین آمدم بسیاری از اعضای شورای اداری یا غیربومی بودند یا به بهانه های مختلف از جمله ماموریت در شورا حضور نداشتند و یا کارآمدی پایینی داشتند؛ به همین دلیل طی 2 سال اخیر 25 نفر از مدیران ادارات شهرستان را با مطالعه و کارشناسی تغییر دادم که منجر به اتفاقات مثبتی در شهرستان شده است.
او گفت: نماینده شهرستان هرسین در مجلس تاکنون در عزل و نصب های شهرستان کمترین دخالتی نکرده و تنها تاکید ایشان این بوده است که از نیروهای متخصص، مردم مدار و متعهد استفاده شود تا ثمرات مدیریت آنها به مردم برسد.

** هرسین، یک حلقه ارتباطی ملی
فرماندار هرسین در ادامه سراغ وضعیت خدمات زیرساختی شهرستان رفت و درباره زیرساخت های حمل و نقل گفت: هم اکنون ایستگاه ریلی شهرستان هرسین در روستای «سرماج حسین‌خانی» در حال تکمیل است که فاصله آن تا پل چهر کمتر از 2 کیلومتر است؛ ضمن اینکه مرکز شهرستان با فرودگاه مرکز استان کمتر از 45 کیلومتر فاصله دارد.
او با بیان اینکه شهرستان هرسین پس از مرکز استان طولانی ترین شبکه بزرگراهی کرمانشاه را دارد، افزود: 400 کیلومتر جاده آسفالته در شهرستان هرسین وجود دارد که 120 کیلومتر آن بزرگراه و 280 کیلومتر دیگر جاده های روستایی است به طوری که 90 درصد مسیرهای روستایی استان آسفالته هستند.
این مسئول اظهار کرد: بخشی از کریدور شمال غرب به جنوب غرب هم در استان کرمانشاه قرار دارد که از گردنه «مله ماس» در شهرستان سنقر آغاز و پس از عبور از شهرستان صحنه وارد بیستون در شهرستان هرسین می شود و در ادامه به شهرستان نورآباد در استان لرستان می رسد. از سوی دیگر در حوزه استان لرستان هم این کریدور اکنون از شهرستان الشتر عبور کرده و در حال تکمیل شدن به سمت نورآباد است.
آنچنان که شاه آبادی بیان کرد: در بخش شهرستان هرسین تنها احداث 2 هزار و 800 متر در حد فاصل پاسگاه شیرز تا رودخانه گاماسیاب به همراه یک پل، باقی مانده است که با توجه به تبدیل شدن این پروژه از سال 1396 به ردیف پروژه های ملی و پیگیری استاندار کرمانشاه و نماینده شهرستان هرسین در مجلس شورای اسلامی 18 میلیارد تومان برای تکمیل این مسیر باقی ‌مانده اختصاص پیدا کرده است که امیدوارم تا بهار 98 این قطعه هم تکمیل و بهره برداری شود.

** شهرستان سبز
فرماندار هرسین وضعیت گازرسانی در شهرستان را هم این گونه تشریح کرد: هرسین از نظر گازرسانی شهرستان سبز اعلام شده است و علاوه بر شهر هرسین تمام روستاهای بالای 20 خانوار شهرستان هم از نعمت گاز برخوردار هستند.
او افزود: گرچه گازرسانی به روستاهای زیر 20 خانوار محدودیت قانونی دارد اما هر کدام از این روستاها که در مسیر خطوط گازرسانی قرار دارند نیز از نعمت برخوردار می شوند.
فرماندار هرسین گریزی هم به وضعیت برق رسانی در این شهرستان زد و گفت: تمام نقاط شهرستان که در آن سکونت دائم وجود دارد از نعمت برق برخوردارند و حتی جنوبی ترین نقطه هرسین یعنی روستای «میرمینگه» به شبکه برق، آب و گاز دسترسی دارند.
به گفته او هرسین در اصلاح شبکه برق برای جلوگیری از سرقت کابل و قطع ناگهانی برق مشترکان پیشرو بوده است.
او همچنین با اشاره به آغاز احداث 2 شبکه آبرسانی «کاشانتو و مارانتو» در این شهرستان گفت: همچنین مجتمع آبرسانی روستای پاسار هرسین هم اکنون باید 40 روستا از روستای سرخ‌ ده تا میرمینگه را زیرپوشش قرار دهد که تاکنون حدود 18 روستا را زیرپوشش برده است.

** رشد 2 برابری شاخص های درمانی
شاه آبادی همچنین با بیان اینکه شاخص های بهداشت و درمان هرسین در سه سال اخیر بهبود 2 برابری داشته، گفت: این اتفاق مثبت در عین حال که در برنامه های دولت بوده، نتیجه پیگیری ویژه نماینده هرسین، کنگاور و صحنه در مجلس شورای اسلامی است به ویژه اینکه ایشان عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز هست و این موضوع در بهبود شاخص های بهداشتی و درمانی هرسین نقشه موثری داشته است.
او با اشاره به فعال شدن نزدیک به سه برابری ظرفیت بیمارستان شهدای شهرستان هرسین، گفت: این رشد از حدود 33 تخت به بیش از 80 تخت فعال رسیده و اکنون بیش از 90 درصد از تخت های بیمارستان فعال است.
احداث درمانگاه بیماربستر بخش بیستون و تکمیل کلینیک تخصصی شهر هرسین از دیگر خدمات درمانی بود که فرماندار هرسین به آن اشاره و اظهار کرد: بخش سی‌تی‌اسکن در بیمارستان شهدای هرسین هم در حال احداث است که پس از تکمیل فضای آن، دستگاه مورد نظر هم خریداری و به زودی نصب و بهره‌برداری می‌شود.
تامین تخصص های مورد نیاز از جمله بخش زنان و زایمان، چشم پزشکی و ارتوپدی و 12 تخته آی‌سی‌یو در بیمارستان هرسین از دیگر خدماتی بود که شاه آبادی به آن اشاره و اظهار کرد: با پیگیری جناب آقای سلیمانی و همراهی دانشگاه علوم پزشکی استان تجهیزات چشم پزشکی لازم برای بیمارستان شهدا در حال خریداری است. علاوه بر شهرستان هرسین، مراودات نزدیک به 450 روستای شهرستان نورآباد با مرکز هرسین است و طبعا ایجاد این تخصص های پزشکی می تواند سبب افزایش درآمد بیمارستان هم بشود.
به گفته شاه آبادی «در پی خدمات متعددی که در روستاهای شهرستان صورت گرفته است طی چند سال آینده روند مهاجرت کنونی تغییر پیدا می کند و گرایش به روستانشینی در شهرستان بیشتر می‌شود.»

** هرسین فرزند انقلاب است
فرماندار هرسین در بخش دیگری از مصاحبه با ایرنا گفت: من متولد یکی از روستاهای حوزه چمچمال در شهرستان هرسین هستم و در خاطرم هست که برای اولین بار جهاد سازندگی برای ما جاده کشید و آب آشامیدنی آورد؛ پس از انقلاب بود که خانه های بهداشت به روستاهای شهرستان هرسین آمد و جهاد کشاورزی اقدام به آموزش و ترویج کشاورزی کرد.
وی تأکید کرد که تمام زیرساخت‌های شهرستان از جمله جاده، آب، برق، گاز، بهداشت و درمان، صنعت و... ارمغان انقلاب اسلامی بوده است.
شاه آبادی در عین حال گفت: ارتباط مردم و انقلاب 2 طرفه بوده و اهالی شهرستان هرسین هم به انقلاب، شهدا، امام راحل و رهبری انقلاب به شدت علاقه مندند.

** فاضلاب رهاشده روستاها
در کنار خدمات صورت گرفته در شهرستان هرسین، مشکلاتی هم از جمله در بخش فاضلاب روستایی وجود دارد.
فرماندار هرسین گفت: گسترده ترین شبکه خدمت‌رسانی در استان شبکه آب و فاضلاب روستایی است اما اعتبارات آن بسیار محدود است با این حال ما انتظار داریم که مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه نگاه ویژه ای برای رفع مشکلات هرسین داشته باشد.
به گفته شاه آبادی ، در بسیاری از روستاهای شهرستان شبکه فاضلاب وجود ندارد و فاضلاب روستا به صورت سطحی در فضای روستا رها شده که علاوه بر ایجاد آلودگی برای آب شرب و کشاورزی، احتمال ایجاد بیماری را افزایش داده است.

** فرسوده بودن بافت شهر هرسین
یکی از مشکلات شهر 552 هکتاری هرسین فرسوده بودن بخش زیادی از واحدهای مسکونی آن است به طوری که براساس آمار رسمی بیش از 102 هکتار از این شهر 45 هزار نفری بافت فرسوده است اما فرماندار شهرستان هرسین تأکید دارد که این آمار مربوط به یک دهه پیش است و اکنون وسعت بافت فرسوده شهر هرسین بسیار بیشتر از این رقم است.
به گفته شاه آبادی ، با توجه به اجازه ای که به تازگی رهبر معظم انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای بازآفرینی بافت های فرسوده شهری داده‌اند، می توان از تسهیلات 9 درصد تا سقف 40 میلیون تومان و نیز 70 میلیون تومان با سود 18 درصد و بازپرداخت 2 ساله برای هر واحد مسکونی فرسوده استفاده کرد.
او خیابان اصلی شهر هرسین را هم یکی از موانع توسعه شهر دانست و گفت: در تلاشیم که با کمک شهرداری، شورای شهر، اداره راه و شهرسازی و بانک مسکن مشوق هایی برای عقب نشینی واحدهای تجاری از این خیابان در نظر بگیریم هرچند که نمی‌توان در هر صورت این خیابان را تعریض کرد و عقب نشینی ها تنها باعث تعریض پیاده رو خواهد شد زیرا امکان قطع درختان کهنسال این خیابان وجود ندارد.

** تلاش برای رفع مشکل تاریخی آب هرسین
یکی از اتفاقات مثبتی که سال گذشته در شهر رخ داد، حل مشکل 22 ساله کدورت آب شرب شهر بود؛ با توجه به قدیمی بودن دو مخزن آب شهر، در هنگام بارندگی کدورت آب شرب بشدت بالا می رفت و حتی رنگ آب قهوه ای می شد.
فرماندار هرسین در این باره عنوان کرد: آب شرب شهر از کاریزهای نهاوند و سرچشمه های گاماسیاب نشات می گیرد و یک جنس منحصر به فرد دارد که امکان تصفیه آن در دستگاه های معمول تصفیه آب وجود ندارد به همین دلیل با مطالعه و پیگیری های مختلف، پس از انتخابات سال 96 مناقصه ایجاد تصفیه خانه شهر برگزار شد که خوشبختانه یک پیمانکار خلاق که به تازگی اختراع خود را به ثبت رسانده بود، برنده مناقصه شد.
وی افزود: در آن زمان اعتبارات مربوط به این طرح در حال برگشت بود اما با تلاش و پیگیری نماینده محترم شهرستان در مجلس جلوی برگشت این اعتبارات گرفته شد و طی 6 ماه تصفیه خانه اضطراری شهر هرسین در دو منبع با 12 فیلترینگ هوشمند اجرا شد.
به گفته شاه ‌آبادی ، حداکثر کدورت آب شهر هرسین به 500 ان‌تی‌یو می رسید اما تصفیه‌ خانه فعلی تا دو برابر این کدورت را هم جواب می دهد.
فرماندار هرسین در عین حال تنها منبع آب شرب شهر را سراب آن دانست و گفت: برای تامین آب میان مدت شرکت آب منطقه ای در حال مکان یابی برای حفر چاه عمیق است که قرار شده دو چاه حفر و به شبکه آب شرب شهر متصل شود تا در زمان اضطرار مورد استفاده قرار گیرند.
آنچنان که شاه‌آبادی بیان کرد: ایجاد یک سد در قسمت جنوب غربی شهر هرسین هم اقدام دیگری است که با هدف تامین بلندمدت آب شرب مورد نیاز شهر در حال انجام است.
او در این باره گفت: مرحله اول مطالعات سد بابازید انجام شده و با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس، استاندار محترم و شرکت آب منطقه‌ای به زودی مرحله دوم مطالعات آن هم آغاز و نقشه اجرای طراحی و در نهایت تامین اعتبار و اجرایی می شود.
به گفته شاه آبادی ، این سد آب بلند مدت شهر هرسین، آب کشاورزی منطقه و صنایع پایین دستی را تامین می کند.

** هرسین در آستانه تحول
به گفته او «شهرستان هرسین تا اوایل دهه 80 شمسی در بن ‌بست کامل قرار داشت اما با تلاش‌های ترک ‌نژاد استاندار وقت، مسیر 2 طرفه هرسین به شهرستان نورآباد در استان لرستان آسفالت شد و اکنون هم با اجرای کریدور شمال غرب به جنوب غرب یک تحول اساسی در انتظار شهرستان هرسین است.
به اعتقاد شاه آبادی «وضعیت بن بستی هرسین باعث می شد که تمایلی در سرمایه گذاران برای حضور در این شهرستان وجود نداشته باشد اما به دنبال توسعه زیرساخت‌ها و وضعیت جاده های شهرستان، روند جذب سرمایه گذاری در هرسین صعودی شده است.»

** مردم وارد میدان شوند
فرماندار هرسین تاکید کرد که با توجه به مهیا بودن زیرساخت های توسعه در شهرستان و مهیا بودن استفاده از تسهیلات بانکی، شرایط برای ورود مردم به سرمایه گذاری و اشتغالزایی در شهرستان مهیا است.
به گفته او ، اکنون دیگر شغل دولتی بسیار محدود شده و زمان آن است که مردم وارد میدان شوند و کارها را خود به دست بگیرند.
وی در عین حال گفت: متاسفانه برای یک موافقت اصولی برای سرمایه‌گذاری باید 16 استعلام انجام شود و برای تایید زمین نیز چندین تاییدیه باید گرفته شود به طوری که اکنون متوسط جذب یک سرمایه گذار دست کم هشت ماه طول می کشد در صورتی که در برخی کشورهای همسایه این پروسه یک هفته ای انجام می شود آن هم با ارائه مشوق های بسیار خوب.
شاه آبادی با تأکید بر اینکه دولت باید این پروسه را کوتاه کند، به مجمع نمایندگان استان کرمانشاه پیشنهاد داد که با همکاری سایر نمایندگان مجلس برای کوتاه کردن پروسه سرمایه گذاری طرح هایی را مطرح و پیگیری کنند تا مردم به سرمایه گذاری در بخش خصوصی ترغیب و تشویق شوند.

** هرسینی‌ها قانع و قدرشناس هستند
شاه آبادی در پایان مردم شهرستان هرسین را شهروندانی به شدت قانع، آرام و قدرشناس توصیف کرد و گفت: هر خدمت بسیار کوچکی هم با تقدیر و سپاس فراوان مردمان این دیار مواجه می شود و این مسئولیت ما را مضاعف کرده است.
وی تأکید کرد: ما مسئولان اگر هم به هر دلیلی نتوانیم مشکل مراجعه کنندگان را رفع کنیم دست کم باید با روی گشاده و اخلاق نیکو پذیرای آنان باشیم و بی شک در این صورت است که احساس رضایت خاطر در ارباب رجوع ایجاد می شود.
7444/8066
مصاحبه از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.