به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمدباقر حیدری روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران به مناسبت اولین سالگرد زلزله افزود: تنها تا ظهر روز نخست زلزله 300جراحی در بیمارستان های دولتی و خصوصی استان انجام شد و 370 نفر نیز پس از پذیرش اولیه به استان های دیگر اعزام شدند.
او در ادامه از جامعه پزشکی شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی و دیگر شهرستان های زلزله زده قدردانی کرد و گفت: آنها با وجودی که خانواده هایشان زیر آوار بود ولی وظیفه مقدس کمک و نجات را رها نکردند.
حیدری، جامعه پزشکی را شامل همه رشته های پرستاری، تکنسین، فیزیوتراپ، متخصصین و کادرهای درمانی دانست و گفت: زلزله سال گذشته 427 هزار نفر در هشت شهر استان را تحت تاثیر مستقیم قرار داد که کار امداد رسانی را سخت کرد و در 24 ساعت اول وقوع حادثه کار امداد و نجات مصدومان تمام شد.
رییس سازمان نظام پزشکی کرمانشاه در ادامه بیان داشت: با وجود اینکه زلزله به بخش بسیار وسیعی از استان آسیب زد ولی ظرف 24 ساعت اول کار امداد و نجات آسیب دیدگان به پایان رسید که در دنیا بی نظیر بود.
حیدری همچنین گفت: جامعه پزشکی تا چند ماه بعد از زلزله در قالب گروه های مختلف پزشکی به مناطق زلزله زده اعزام شدند و به درمان رایگان زلزله زدگان می پرداختند.
او جامعه پزشکی را مهم ترین قشر برای انجام کارهای خیر در مناطق زلزله زده معرفی کرد و گفت: جامعه پزشکی احداث انواع بیمارستان، درمانگاه و مهد کودک را متقبل شدند و برخی پزشکان استان های مختلف کشور ماه ها در چادر و کانکس به ارائه خدمات پزشکی رایگان مشغول بودند.

** در مناطق زلزله زده کمبود پزشک نداریم
رییس سازمان نظام پزشکی کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: طبق سیستم سطح بندی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مناطق زلزله زده هیچ گونه کمبود پزشک و متخصص وجود ندارد.

** بیمارستان سرپل ذهاب هفته آینده افتتاح می شود
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این نشست خبری از افتتاح بیمارستان اصلی شهر سرپل ذهاب در هفته آینده با حضور وزیر بهداشت خبر داد و گفت: این بیمارستان با زیربنای پنج هزار متر مربع و 14 میلیارد تومان اعتبار در کمتر از یک سال در همه بخش ها افتتاح کامل می شود.
دکتر قباد محمدی، همچنین از تجهیز کامل بیمارستان صحرایی ثلاث باباجانی تا هفته آینده خبر داد و افزود: کار احداث بیمارستان 32 تختخوابی تازه آباد نیز شروع شده و سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی همچنین از افتتاح و راه اندازی بسیاری از خانه های بهداشت و مراکز درمانی مناطق زلزله زده در هفته آینده خبر داد و گفت در جریان زلزله 7.3 ریشتری 21آبان سال گذشته، به 22 مرکز درمانی و 67 خانه بهداشت آسیب جدی وارد شد که بازسازی آنها در حال اجراست.
محمدی در ادامه بیان داشت، تمام مراکز درمانی مناطق زلزله زده در قالب بیمارستان صحرایی، کانکس و چادر کار درمانی خود به زلزله زدگان را آغاز کردند.

** 40 روز اول زلزله هزینه دارو و درمان زلزله زدگان رایگان بود
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از اقدام های ارزنده دانشگاه علوم پزشکی در جریان زلزله را ارائه درمان و دارو رایگان تا 40 روز به زلزله زدگان عنوان کرد و گفت: مجموعه های تحت نظارت این دانشگاه در این راستا 35 میلیارد تومان هزینه درمان و دارو رایگان را متقبل شدند.
محمدی یکی از اقدام های مهم جامعه پزشکی را اعزام مداوم روان درمان و گروه های مختلف پزشکی از فوق تخصص و متخصص و غیره به مناطق زلزله زده اعلام کرد و گفت: تا ماه ها بعد از زلزله بسیاری از گروه های مختلف پزشکی به صورت داوطلب به مناطق آسیب دیده رفتند و به درمان رایگان بیماران این مناطق می پرداختند.

** بیماریهای واگیردار در مناطق زلزله زده شیوع پیدا نکرد
محمدی همچنین گفت: هیچ اپیدمی واگیرداری در مناطق زلزله زده کرمانشاه شیوع پیدا نکرد و این برای بلایایی در این مقیاس، نادر است.
وی در ادامه شهرستان های سرپل ذهاب و قصرشیرین را یکی از کانون های بیماری سالک در کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به گرمای تابستان امسال این بیماری نه تنها در مناطق زلزله زده شیوع پیدا نکرد بلکه از 54 مورد سال 96 به 9 مورد در سال جاری کاهش یافت.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 9 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
3209/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.