به گزارش ایرنا؛ روابط عمومی استانداری روز دوشنبه به نقل از هوشنگ بازوند در نشست با رئیس، معاونان و اعضای هیات علمی دانشگاه رازی اعلام کرد: در چند مدت گذشته همواره بر تشکیل جلسات مستمر با حضور دانشگاهیان و نخبگان برای کمک به روند توسعه ای استان تاکید داشته ام و ضرورت حضور نخبگان برای کمک به توسعه استان کاملاً احساس می شود.
وی با بیان اینکه استان از یک عقب ماندگی ناشی از هشت سال جنگ و دیگر مسائل رنج می برد، گفت: کرمانشاه در هشت سال جنگ، فرصت توسعه را از دست داد و اکنون شاخص های استان شاخص های قابل قبول و مناسبی نیستند و حتی نگران کننده هم هستند لذا برای جبران این عقب ماندگی ها نیازمند یک جهش چه در حوزه سخت افزاری و چه در حوزه نرم افزاری هستیم.
وی ادامه داد: باید با مشورت و حضور دانشگاهیان یعنی افرادی که دانایی و دانش دارند این جهش در استان صورت گیرد لذا برای حرکت توسعه ای و جهش استان، دانشگاهیان و نخبگان خیلی می توانند کمک حال استان باشند.
بازوند با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های استان از کرمانشاه به عنوان یک استان ثروتمند نام برد و گفت: این استان در حوزه های مختلف دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار خوبی است که برای توسعه استان می توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم لذا نخبگان و دانشگاهیان می توانند در شناخت بیشتر این توانمندی ها به توسعه استان کمک کنند.
وی به عنوان مثال از قیر طبیعی گیلانغرب از یک ظرفیت استان نام برد و گفت: این شهرستان دارای قیر طبیعی است که انواع و اقسام فن آوری ها را روی آن می توان انجام داد و این سوال مطرح است که چرا استان نتوانسته از فن آوری این ظرفیت استفاده کند و فن آوری آن در دیگر استان ها انجام شود و از این توانمندی ها در استان بسیار است.
رئیس شورای اداری استان کرمانشاه ادامه داد: به عنوان مدیر ارشد استان از زمان ورود به کرمانشاه به دنبال شناخت موانع و عوامل عدم توسعه استان بوده ام اما با توجه به زلزله سال گذشته کمتر به این موضوع پرداخته شد و از دانشگاهیان و نخبگان می خواهم که در این مسیر یعنی شناخت مانع توسعه استان به بررسی و پژوهش های خود بپردازند.
استاندار کرمانشاه اضافه کرد: با توجه به شوک سنگین زلزله در استان اما دیگر اقدام ها و برنامه ها برای توسعه استان متوقف نشد و در یک سال گذشته کارهای خوبی برای رشد سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان صورت گرفته است.
بازوند اظهار داشت: ضرورت دارد که دانشگاهیان برای حل مشکلات موجود تلاش کنند و اگر برای تسریع در حل مشکلات نیاز به یکسری مجوزها از سوی حاکمیت باشد ما این پیگیری ها را انجام خواهیم داد.
وی همچنین مشارکت و ارائه طرح از سوی دانشگاهیان برای تسریع در اجرای کارها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه اکنون با بحث کمبود قیر در سطح کشور برای روکش آسفالت در جاده ها روبرو هستیم چه اشکالی دارد که دانشگاهیان طرح و برنامه ای ارائه دهند که به جای قیر از روکش بتن در جاده ها استفاده شود و همچنین با توجه به کاربرد آجرها در ساخت و سازها و تلفات انسانی ناشی از این مصالح در سوانح طبیعی، دانشگاهیان به دنبال ارائه طرحی برای جایگزینی در استفاده از آجر و کاربرد مصالح جدید در ساخت و سازها باشند.
استاندار کرمانشاه گفت: دانشگاهیان می توانند در خصوص بسیاری از مسائل به ارائه نظر و پیشنهاد و همکاری بپردازند.
رئیس کارگروه گردشگری کرمانشاه در ادامه با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب استان در بحث گردشگری افزود: کرمانشاه در زمینه گردشگری دارای ظرفیت بسیار مناسبی است و باید کرمانشاه را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و با توجه به هنر ذاتی کرمانشاهیان در برند سازی از جمله نان برنجی و محصولات صنایع سنتی بنابراین می توان یک جهش بسیار خوب را در زمینه حوزه خدمات استان رقم زد.
استاندار کرمانشاه بیان داشت: سرمایه گذاران بسیاری آماده سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و خدمات استان هستند به شرط اینکه فضای کاری بهتری برای آنان فراهم شود.
بازوند همچنین با اشاره به طرح 2020 کرمانشاه گفت: این طرح یک پروژه ملی است که باید با همکاری و مشارکت بگوئیم که در این طرح قرار است چه شرایط و ویژگی هایی برای استان تعریف و ایجاد شود و بدون شک این طرح می تواند گام بسیار خوبی برای حرکت توسعه ای استان باشد.
وی در ادامه به طرح گرمسیری استان اشاره کرد و بیان داشت: این طرح بزرگ حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و اعتبار دارد که دارای اثربخشی فوق العاده ای برای استان است که دانشگاهیان می توانند با پژوهش و تحقیق به اثربخشی بیشتر و علمی تر این طرح، کمک حال استان باشند.
استاندار کرمانشاه همچنین بر ارائه طرحی در دانشگاه ها برای تدوین برنامه آمایش نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: همچنین باید طرحی در دانشگاه ها تهیه شود که با توجه به ظرفیت های موجود دانشجویان به سمت تحصیل در رشته های مورد نیاز و اثربخشی در جامعه سوق داده شوند.
وی همچنین با بیان اینکه پایه و پیشرفت در جامعه امید است، گفت: ایجاد دانشگاه ها در شهرها حتماً به توسعه امید در جامعه کمک می کند و حضور و ایجاد دانشگاه یکی از شاخص های توسعه یافتگی تلقی می شود.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت قرار گرفتن کرمانشاه در ردیف کلان شهرها گفت: از یکسال گذشته به دنبال کلان شهر قرار گرفتن کرمانشاه بوده ام که بتوانیم مجوز لازم را از هیات دولت بگیریم و هشت شاخص را به ما اعلام کرده اند که باید این شاخص ها را داشته باشیم که هفت مورد در استان موجود است و یکی از این شاخص ها تعداد و وجود مراکز آموزش عالی در آن شهر است بنابراین دانشگاه ها به عنوان شاخص توسعه یافتگی محسوب می شوند و نخبگان و دانشگاهیان در مشارکت و مشورت برای کمک به توسعه نقش بسیار مهمی دارند.
اکنون حدود 100هزار دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.