به گزارش خبرنگار ایرنا، ساز عرفانی دف در میان مردم استان کردستان از جایگاه والا و قداست ویژه ای برخوردار است و این ساز عرفانی پای ثابت اکثر مراسم های جشن و شادی و مولودی خوانی خانواده های کردستانی است.
علاقه مردمان این دیار به موسیقی عرفانی دف به اندازه ای زیاد است که در منازل اکثر آنان این ساز عرفانی وجود دارد و همین علاقه موجب شده که از سنندج با نام پایتخت دف جهان نام ببرند.
براساس همین جهانی بودن جشنواره های دف نوازی و مولودی خوانی هر ساله به مناسبت های مختلف در این استان برگزار می شود که جشنواره دف نوای رحمت یکی از این جشنواره ها و آیین ها است.
این جشنواره از سال 93 و پس از وقفه ای هفت ساله هر سال به صورت سراسری و از سال گذشته بصورت بین المللی و با حضور دف نوازان برجسته داخلی و خارحب در سنندج برگزار می شود.
امسال نیز هشتمین دوره این جشنواره با شعار «هنر، همگرایی و مهربانی» روز چهارشنبه با حضور دف نوازان برجسته 30 استان کشور در پردیس سینمایی بهمن سنندج آغاز شد.
رئیس حوزه هنری کردستان در آیین افتتاحیه این جشنواره گفت: به خود می بالیم که در این ایام مبارک در مهد موسیقی ایران زمین و دیار فرهنگ و هنر میزبان عاشقان و عارفان دف نواز کشور هستیم.
امین مرادی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره میزبان 250نفر از دف نوازان برجسته 30استان کشور هستیم گفت: قرار بود هنرمندان چند کشور خارجی نیز در این جشنواره حضور داشته باشند که به دلیل نوسانات قیمت ارزی فراهم نشد.
وی با بیان اینکه در هر دوره از جشنواره از یک نفر از هنرمندان برجسته تجلیل شده است اظهار داشت: در این دوره نیز از صدیق تعریف یکی از بزرگان موسیقی استان و کشور تجلیل خواهد شد.
به گزارش ایرنا، هشتمین جشنواره بین المللی دف نوازی دف نوای رحمت از 31مرداد تا 2شهریور با گروه هایی از30 استان کشور در پردیس سینمایی بهمن سنندج جریان دارد.
در این 2 روز آثار هنرمندان توسط هیات داوران جشنواره مورد ارزیابی قرار می گیرد.
آیین اختتامیه هشتمین جشنواره سراسری دف نوازی دف نوای رحمت روز جمعه2 شهریور با معرفی برگزیدگان در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می شود.
7348/3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.