وفا خدامرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این شهرستان 26 هکتار باغ انجیر وجود دارد که از این میزان 22 هکتار بارور و چهار هکتار غیربارور است و برای بیش از 200 نفر از طریق این باغات اشتغالزایی شده است.
وی اضافه کرد: متوسط برداشت انجیر در هر هکتار 10 تن برآورد شده که پیش بینی می شود امسال 220 تن انجیر در باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
خدامرادی به مهمترین ارقام انجیر باغات سروآباد اشاره کرد و افزود: انجیر سبز یا استهبان از گروه انجیرهای ازمیری که به صورت دیم کشت شده و به صورت خشکبار مصرف می شود و انجیر سیاه یا سان پدرو که به صورت آبی قابل کشت بوده و به صورت تازه خوری مصرف می شود، مهمترین ارقام انجیر باغات این شهرستان است.
وی یادآور شد: ارقام انجیر تولید شده در باغات شهرستان سروآباد تحت عنوان شاه انجیر، زرد، موجیفی (نجفی)، سیاه، کویله و کشاورزی ( شیرازی یا استهبان) نامگذاری شده است.
خدامرادی تاکید کرد: بیشترین باغات انجیر در روستاهای گواز، بلبر، سلین، ناو و نوین در منطقه هورامان واقع شده که در حجم بسیار زیادی تولید می شود و باعث ایجاد درآمد مناسبی برای اهالی این روستاها است.
کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی سروآباد گفت: این محصول به دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه در شهرستان بیشتر به صورت تازه خوری، خشکبار و یا به صورت فرآوری شده مانند مربا و شربت مصرف می شود.
به گزارش ایرنا، منطقه هورامان شهرستان سروآباد به دلیل شرایط خوب آب و هوایی، شرایط اقلیمی مناسب، وجود سد داریان، دره های عمیق، کوه های مرتفع و چشمه های آبی فصلی مکان مناسبی برای کشت انواع محصولات باغی نظیر انجیر است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از 50 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.