این روزها با تلاطم بازار روند قیمت مرغ همچون دیگر اقلام مورد نیاز مردم شتاب بخشیده و ظاهرا هم میلی به توقف و ترمز ندارد، جریانی که مدتی است مورد چالش مسئولان استانی قرار گرفته است.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، بر کسی پوشیده نیست که سپهر اقتصادی کشور روزهای تنگ و نفسگیری را سپری می‌کند و هرگونه کنش و واکنش سیاسی و اقتصادی نیز فورا خود را بر روی نرخ اقلام و مایحتاج مردم نمایش می دهد.   اما نکته اینجاست تئوریسین ها، اقتصاد دانان و نخبگان اقتصادی در چنین شرایطی بایستی چه مدیریت و تدابیری را اتخاذ کنند که از بروز تنش ها و روزمرگی ها کاسته شود و مردم بیش از این متحمل رنج و سختی نشوند.   در کردستان نیز سر قیمت نهایی مرغ بین نهادهای متولی اختلاف نظر حاکم است و ظاهرا مشکلات فراروی این محصول کما فی السابق به قوت خود جاری و ساری است؛ چرا که متولیان هر یک ساز خود را می نوازند و در این میان گویا فرصت برای بهره گیری و سود جویی واسطه گران جهت افزودن بر دامنه آشفتگی های بازار نیز مهیا شده و آنچه نباید اتفاق بیافتد یعنی گرانی رخ می دهد.
  در کارگروه تنظیم بازار این هفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه نوسانات قیمت تابعی از بازار های جهانی است، گفت: رصد و پایش بازار به منظور ممانعت از بهره گیری سود جویان در حال انجام است.
محمد دره وزمی نرخ مرغ مصرف کننده را تابع قیمت مرغ زنده درب مرغداری خواند و اظهار داشت: قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و سقف قیمت در بازار برای مصرف کننده ۸ هزار و ۷۵۰ تومان بایستی باشد، در حالی که افزایش نرخ از ۵ هزار و ۴۰۰ به ۶ هزار و ۲۵۰ طی مدت کوتاهی منطقی نیست.   وی خاطر نشان کرد: بر پایه مصوبه کارگروه قبلی مقرر شد جهاد کشاورزی روزانه نرخ مرغ زنده درب مرغداری را به سازمان صنعت در راستای تعیین و تایید قیمت نهایی اعلام کند که تاکنون این مهم اجرایی نشده است.   رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در خصوص این شبهات گفت: قیمت نهایی مرغ در سنندج و مریوان توسط تعاونی ها اعلام می شود و جهاد کشاورزی از چنین مسئولیتی مبراست.   خالد جعفری قیمت مرغ زنده را ۵ هزار و ۸۵۰ خواند و عنوان کرد: به جهت تولید مرغ مازاد در استان قیمت روند صعودی نخواهد گرفت و معتقدیم قیمت مذکور مناسب و حتی کمتر از میانگین کشوری است.   وی گفت: مرغداران همواره از این نوسانات قیمت دچار ضرر و زیان شدند چون نرخ مرغ امسال به غیر از چند روز اخیر کمتر از سال گذشته بوده است.   جعفری تصریح کرد: رشد قیمت مرغ طی چند روز اخیر به واسطه افزایش قیمت نهاده ها و سویا بوده و مرغداران از این شرایط نیز دست به گرانفروشی نمی زنند.   با این حال باید دید که بر مبنای مصوبه تنظیم بازار کشور قیمت مرغ زنده تحویل درب واحد مرغداری با ۹ درصد افزایش برای مصرف کننده اجرایی می‌شود یا نه سئوالی است که پاسخ آن هفته آینده با حضور استاندار کردستان مشخص خواهد شد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.