به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن مرادنیا عصر سه شنبه در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان کردستان اظهار داشت: دستگاه ها از ظرفیت بالای کشاورزی بهره گرفته و زمینه فعالیت جوانان را در این بخش فراهم کنند.
وی بخش کشاورزی را بسیار درآمدزا دانست و افزود: در صورت برنامه ریزی خوب و حمایت از جوانان، می توان از بخش کشاورزی درآمدی بسیار خوب و رویایی برای این قشر علاوه بر اشتغالزایی ایجاد کرد.
استاندار کردستان تاکید کرد: پیش بینی می شود امسال این استان در تولید گندم رکورددار شود و جای خوزستان را در این بخش بگیرد.
مرادنیا در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم از اعتبارات اشتغالزایی به درستی در استان استفاده کنیم، یادآور شد: بخشی از عدم موفقیت در این حوزه به کارشناسی نبودن طرح های اشتغالزایی بر می گردد که دستگاه ها باید متقاضیان تسهیلات اشتغال را توجیه کنند.
وی به کلنگ زنی سه پروژه زنجیره فولاد در کردستان طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح ها تعداد زیادی از جوانان در آینده دارای شغل می شوند ضمن اینکه توسعه استان نیز سرعت بیشتری می گیرد.
استاندار کردستان از افتتاح چند پروژه بسیار مهم از جمله استقرار پتروشیمی در چند شهرستان استان در هفته دولت خبر داد و اظهار داشت: این پروژه ها به توسعه، رفع بیکاری و افزایش ثروت در استان کمک بسیار موثری خواهد کرد.
وی در ادامه به بحث اوقات فراغت جوانان پرداخت و اظهار داشت: برنامه های اوقات فراغت براساس سلیقه جوانان تعریف و به علایق آنان در این بخش بیشتر توجه شود.
مرادنیا خواستار هم افزایی و تعامل دستگاه های مختلف در این زمینه شد و اضافه کرد: برنامه ریزی برای اوقات فراغت فقط به تابستان خلاصه نشود بلکه برای تمام طول سال این برنامه ریزی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه نباید دولت را تنها مسئول برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان دانست، تاکید کرد: خانواده ها نیز باید به میدان آمده و در این حوزه مسئولیت پذیر باشند.

** ورزش در سبد خانواده ها قرار ندارد
فرماندار سنندج نیز در این نشست گفت: متاسفانه ورزش در سبد خانواده های این استان قرار ندارد و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.
محمدابراهیم زارعی یادآور شد: نیاز است با کمک آموزش و پرورش و دیگر ارگان های مرتبط فرهنگ ورزش کردن را در میان خانواده ها نهادینه کنیم تا شاهد آسیب های اجتماعی کمتری در جامعه باشیم.
وی با بیان اینکه اغلب خانواده ها از پرداخت شهریه برای استفاده جوانان از سالن های ورزشی ناتوان هستند، افزود: امیدواریم با پرداخت یارانه ورزشی به جوانان، زمینه حضور بیشتر شان را در این حوزه فراهم کنیم.

** 350 پایگاه اوقات فراغت در کردستان فعال هستند
مدیرکل ورزش و جوانان کردستان نیز در این نشست اظهار داشت: برای پر کردن و استفاده بهینه از اوقات تعطیلات تابستان، 350 پایگاه اوقات فراغت در استان فعال شده است.
حامد جولایی اضافه کرد: در سال 96، از طریق این پایگاه ها بیش از 62 هزار نفر سازمان یافته به صورت مستقیم و حدود 200 هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم تحت پوشش برنامه های اوقات فراغت قرار گرفتند.
وی تعداد جلسات ستاد ساماندهی در شهرستان های استان را غیرقابل قبول دانست و یادآور شد: امیدواریم فرمانداران در شهرستان ها این جلسات را به صورت منظم و کاربردی برگزار کنند.

** مهار بیکاری مستلزم مهارت آموزی است
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: تنها راه رفع بیکاری، نهادینه کردن مهارت آموزی و آموزش رشته های فنی و حرفه ای برای جوانان است.
سید جمیل احمدی افزود: باید نگاه کارآفرینی را در میان جوانان ایجاد کرده و با آموزش های مهارتی زمینه اشتغال و کارآفرینی آنان را فراهم کنیم.
وی یادآور شد: اداره کل فنی و حرفه ای کردستان، در برنامه تابستان امسال، برگزاری 50 کارگاه آموزشی با 346 هزار نفر ساعت آموزش را برنامه ریزی کرده که آموزش کارآفرینی نیز از این برنامه ها است.

** در برنامه های اوقات فراغت مخاطب محور باشیم
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان هم گفت: یکی از چالش های برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان، عدم توجه به مخاطب محوری است.
گلاویژ فتاحی افزود: برخی دستگاه ها در برنامه ریزی های خود برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و دانش آموزان نیازها و علایق این قشرها را مدنظر قرار نمی دهند.
وی حساس سازی اوقات فراغت در استان، لزوم برنامه ریزی درست برای آن، هماهنگ سازی برنامه های دستگاه های اجرایی، اجرای برنامه های شاد و مفرح را در پیشبرد اهداف و مصوبات ستاد ساماندهی امور جوانان موثر دانست.

** امسال 95 هزار جوان و دانش آموز از پایگاه های اوقات فراغت استفاده می کنند
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در سخنانی اظهار داشت: سال گذشته 216 پایگاه اوقات فراغت در استان فعال بود و 85 هزار نفر را تحت پوشش قرار دادند که 15 درصد این افراد در مناطق روستایی و 85 درصد در شهرها بودند.
رشید قربانی یادآور شد: امسال 95 هزار جوان و دانش آموز در پایگاه های اوقات فراغت اداره کل آموزش و پرورش ثبت نام کرده و از برنامه های آن بهره مند می شوند.
وی اضافه کرد: حدود 45 درصد این افراد شهری هستند که بیش از 45 روز تحت آموزش های این پایگاه ها قرار می گیرند.
به گزارش ایرنا، براساس سرشماری سال 95، استان کردستان با جمعیت یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر، دارای 10 شهرستان، 30 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
همچنین براساس آخرین آمار، جمعیت جوان کردستان 425 هزار و 258 نفر است که 215 هزار و 330 مرد و 209 هزار و 928 نیز زن هستند.
جمعیت جوان استان در نقاط شهری 301 هزار و 390 نفر است که 149 هزار و 343 را مردان و 152 هزار و 47 را نیز جمعیت زنان تشکیل می دهند.
این آمار در نقاط روستایی 123 هزار و 867 نفر بود که 65 هزار و 986 نفر مربوط به جمعیت مردان و 57 هزار و 881 نفر نیز جمعیت زنان است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.