در این مطلب آمده است: سد مخزنی قشلاق بخشی از نوستالژی مردم شهر سنندج و در حال حاضر به مانند کوه آبیدر، تپه توس نوذر و سنگ سیاه (کوچکه‌ ره‌ش) تبدیل به یکی از نمادهای این شهر شده و غیر از اینکه یکی از تفرجگاه‌ها و نقاط دیدنی و تفریحی سنندج است، آب شُرب شهر هم از این سد تامین می شود و زمین‌های زیادی در اطرف این سد برای کشاورزی و باغداری از آن بهره می ‌برند.
سد قشلاق بر روی رودخانه قشلاق در فاصله 20 کیلومتری شمال سنندج در مسیر جاده سقز، روی تپه‌های منطقه ساتیله و تیرگرا احداث شده ‌و با توجه به موقعیت و حجم آب آن زمینه مناسبی برای انواع ورزش‌های آبی بوجود آورده که ماهیگیری یکی از تفریحات آن در کنار در آمد اقتصادی خُرد بعضی خانواده‌ها نیز محسوب می‌شود تاریخ ساخت سد قشلاق به سال‌های 1353– 1358 خورشیدی بر می‌ گردد.
در این دریاچه انواع آبزیان از جمله ماهیان مختلف از خانواده کپور گرفته تا ماهی عروس، شاه کولی، سیاه ماهی، آلبورنوس کاپیتو، ماهی سیاه و سس ماهی در آن پرورش می‌ یابند.
مجموعه این خصوصیات شرایط منحصر بفردی را در منطقه برای سد قشلاق بوجود آورده است، البته حیات زیبا بخش این سد، در کنار شهر همواره با انواع خطرات روبرو بوده و هست، که سهل انگاری یا بی توجهی به این خطرات نه فقط باعث نابودی خود سد می‌ شود، بلکه مضررات زیانباری برای مردم منطقه نیز به همراه خواهد داشت.
پیشترها تردد کامیون‌های حامل فرآورده‌های نفتی در کنار جاده قدیمی بین شهری، که گاهگداری واژگونی آن، باعث آلودگی و آسیب ‌های زیانبار زیست محیطی زیادی برای سد و منطقه می‌ شد و بارها در مورد آن صحبت ‌شده و حتی رسانه‌ها از زوایای مختلف آن را مورد بحث و گفت و گو قرار ‌داده بودند و امروزه بی ‌توجهی بخش زیادی از مردم و همچنین برخی از دستگاه‌های ذیربط دولتی بوجود زباله‌های خانگی ا‌ست که لاقیدانه در مناطق مختلفی از اطرف سد قشلاق ریخته می‌شود.
این اعمال بی ‌مسئولانه به یک میزان هم متوجه مردم است هم مسئولان شهری؛ چون مردم باید رعایت این امر را کنند که اطرف این سد جای دوری نیست که مکان ریختن زباله‌ها باشد و همچنین باید بدانند در دراز مدت مضرات ریختن این زباله‌ها در اطرف سد، بیشتر از دپو کردن آن حتی جلوی منزل ‌شان است.
چون آلودگی آب بسیار بیشتر از آلودگی خاک تاثیرگذار و گسترده است و براحتی می‌ تواند یک بیماری اپیدمی را در منطقه به وجود بیاورد که دامن فامیل‌های دور و نزدیک در آن طرف شهر را هم بگیرد.
مردم منطقه به خصوص روستاهای اطرف باید به این امر آگاه باشند که حفظ محیط زیست از جمله حفظ منابع آبی یک وظیفه همگانی‌ است که مستقیم با جان انسان سر و کار دارد.
البته ناگفته نماند برخی از فعالین اجتماعی و حامیان محیط زیست در اندک زمانی اقدام به جمع آوری این زباله‌ها کرده‌اند ولی این گونه فعالیت‌ها در شرایط کنونی دیگر در شان و وظیفه فعالان اجتماعی و زیست محطی نیست بلکه مسایل کلان تری وجود دارد که این افرد باید تمرکز فعالیت خود را روی آن بگذارند نه اینکه وقت خود را برای جمع کردن زباله‌های خانگی در طبیعت و اطراف این سد زیبا، هدر دهند.
اما کم کاری دستگاه‌های ذیربط در بحث مطرح شده، در ابتدا نبود سطل‌های زباله در اطراف سد بخصوص در نقاطی که مردم به عنوان تفرجگاه از آن استفاده می ‌کنند و یا در نقاطی که مردم روستاهای اطراف سد، زباله‌های خود را در آنجا می ‌گذارند که متاسفانه اینگونه پیداست تاکنون فکری به حال دفع این زباله‌ها نشده است.
مسئولیت پذیری مردم و دستگاه‌های ذیربط دولتی برای جلوگیری از آلوده شدن سد قشلاق باید چندین برابر باشد تا سد زیبای قشلاق سنندج در محاصره زباله‌ها قرار نگیرد.
منبع: هفته نامه ژوانگه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.